EnergoZrouti.cz

Nehod na elektrokolech přibývá. Politici tak chystají povinnost získání licence k jízdě

  
Tomáš Jelínek
5. 8. 2023 ▪ 08:13

Dopravních nehod, při kterých je jedním z účastníků cyklista na elektrokole stále rychleji přibývá s tím jak přibývá elektrokol. Zpřísnění jízdy na elektrickém kole tak nově chystají například v Kalifornii.

Elektrokola pomáhají zkracovat vzdálenosti, jejich nehod ale přibývá
Elektrokola pomáhají zkracovat vzdálenosti, jejich nehod ale přibývá
Foto: Unsplash

Dopravních nehod, při kterých je jeden z účastníků na elektrokole nejen v Česku s jejich stále větší popularitou přibývá. Jen podle statistik Policie ČR každým rokem roste podíl cyklistů na elektrokolech, kteří skončí po dopravní nehodě s vážným zraněním a v některých případech jejich poranění končí i smrtí. Země tak hledají způsoby, jak elektrokola regulovat. Nově například Kalifornie.

Místní poslankyně státního shromáždění Tasha Boerner tak prosazuje zákon, který by všem lidem bez řidičského průkazu nařídil povinnost získání licence pro jízdu na elektrokole.

Ačkoliv se v USA, které jsou proslulé tím, že řidičské oprávnění má většina obyvatel – zákon by měl řešit hlavně využívání elektrokol u mladých lidí. Ti by pro jízdu na kole s elektrickým motorem museli nejprve dosáhnout věku 12 let, bez ní by totiž podle nového zákona nebylo možné kolo řídit vůbec.

Přestože by tak zákon omezil využívání elektrokol u teenagerů, k řešení problematické situace nejspíš v případě svého schválení příliš nepřispěje.

Vyšší rychlost elektrokol ale také jejich hmotnost klade oproti standardním kolům vyšší nároky na jezdce. Ti jsou ale i ze zkušeností z celé EU stále méně ohleduplní k okolí. Velkým problémem elektrokol je také úprava software řídící jednotky kol, která cyklistům umožňuje součinnost elektromotoru i nad rychlost 25 kilometrů v hodině. Toto omezení přitom legislativa stanovuje právě kvůli bezpečnosti a policisté se na kontrolu kol, zda splňují dané parametry stále více zaměřují.

Větší počty nehod elektrických kol ale ve většině států EU míří spíše k myšlence na zavedení obdoby povinného ručení, které se standardně využívá u automobilové dopravy. Cyklisté by tak v případě využívání kola museli hradit povinnou pojistku, aby mohly být kryty škody vzniklé třetím osobám.




Štítky: Elektrokola Eleitrkcá kola USA Kalifornie Nehody Dopravní nehody