Mladí Češi znovu objevují chutě jídel našich babiček. Tohle starodávné české jídlo mezi mladými frčí víc než burgery
Ještě před pár lety by se dalo říct, že mladá generace na klasická česká jídla zanevřela. Svíčkovou vystřídaly burgery a poctivý český vývar nahradila spíše jeho asijská varianta Phở. Teď ale mladí Češi znovu objevují chutě jídel našich babiček.
Ačkoliv už člověk na výhradně českou restauraci narazí spíše sporadicky a mnohem častěji potká asijská bistra, fastfoody nebo okna s kebabem, Češi se i přesto vrací ke svým kořenům. Sociální sítě totiž naplnily „kuchařské“ profily plné krátkých videí s rychlými a chutnými recepty. Mladí lidé tak zkouší českou klasiku po svém a zjišťují, že některé pokrmy jsou nejen chutné, ale i snadné na přípravu.
Když jídlo zahřeje tělo i duši
V posledních letech se mezi mladými lidmi stále častěji skloňuje výraz „comfort food“. Jde o jídlo, které člověka uklidní, dodá mu pocit bezpečí a přenese ho zpátky do dětství. A to žádné sushi ani hamburgery Čechům nezajistí. Podobná komfortní jídla jsou tak populární i kvůli stále uspěchanější době. Lidé jsou ve stresu, trpí úzkostmi a pocity osamělosti. A právě oblíbené pokrmy z dětství umí v takových situacích pohladit na duši.
Mladí Češi tak dnes rádi zvolí jídlo, které ještě před pár lety považovali za staromódní nebo nezdravý pokrm z dob našich babiček. V určitém věku ale převládá touha po vzpomínkách na bezstarostné časy, které si člověk může připomenout přes chutě i vůně. Do popředí se tak dostávají třeba buchtičky se šodó, sladké knedlíky, česnečka nebo oblíbená svíčková na smetaně. Podobné recepty jsou stále více populární i na TikToku nebo Instagramu, kde krátká videa utvrdí mladé strávníky v tom, že příprava některých českých jídel není nijak zvlášť složitá.
Smažená placka, která dobyla mladou generaci
Ze všech jídel, která zažívají renesanci, si největší pozornost vysloužily bramboráky. Jejich historie sahá do 19. století, kdy se brambory staly hlavní potravinou českého venkova. Bylo to jídlo chudých, ale zároveň pokrm, který dokázal zasytit celou rodinu. Každý kraj měl svou vlastní variantu. Někde se bramboráky připravovaly tenké a křupavé, jinde hutné a nadýchané, nebo vylepšené o uzené maso, škvarky či kysané zelí. Jihočeská „cmunda po kaplicku“ se dokonce stala regionální specialitou, která se servíruje v restauracích dodnes.
Proč zrovna bramborák oslovil mladé víc než burger? Odpověď je jednoduchá. Je levný, rychlý a dostupný. Každý má doma brambory, česnek, mouku a majoránku, takže není potřeba složitě shánět exotické suroviny. Navíc evokuje domácí atmosféru, kterou burger nabídnout neumí. I zmíněné sociální sítě přispěly k jeho popularitě. Na TikToku kromě základního receptu kolují i videa s fitness verzemi bez oleje, veganské varianty nebo bramboráky na plech do trouby.
Návrat české kuchyně jako součást identity
Obliba bramboráků u mladších generací je takovým symbolem širšího trendu. Není to jen o tom, jak bramborák chutná, nebo že jde o poměrně jednoduché a levné jídlo. Jde o jakousi touhu po znovunalezení vlastních „kořenů“ v době globalizace. Při procházce městem člověk narazí na restaurace s jídly z celého světa, které prezentují kulturu různých zemí. A mladé Čechy často zajímá, co vlastně prezentuje nás. Co ukázat zahraničním přátelům, nebo co připravit známým v cizině, aby také ochutnali kousek Česka?
Jídlo se stává prostředkem k uchování tradic a zároveň zábavnou aktivitou, která spojuje generace. Kynuté knedlíky, buchty nebo guláš tak znovu nacházejí místo na stolech nejen jako retro zajímavost, ale jako skutečné „jídlo pro duši“. A bramborák? Ten se z obyčejné venkovské placky proměnil v symbol nové éry českého vaření. Dokazuje, že to, co kdysi vzniklo z nouze, může dnes konkurovat nejpopulárnějším jídlům světa.