EnergoZrouti.cz

Místo elektřiny nafta. Zakázka na autobusy ve švýcarském městě má nečekaného vítěze

     
Nikola Stránská
13. 8. 2024 ▪ 09:44

Zakázku na elektrické autobusy pro švýcarský Davos nakonec vyhrála nafta. Pro náročné horské podmínky a nejdelší linku se totiž elektrické autobusy nehodily. Město však plánuje nakoupit elektrické autobusy alespoň na kratší a méně náročné linky.

Zakázku na nákup elektrických autobusů vyhrála v Davosu nafta
Zakázku na nákup elektrických autobusů vyhrála v Davosu nafta
Foto: Unsplash

Zajímavých výsledků se dočkala zakázka na nákup kloubových elektrických autobusů ve švýcarském městě Davos. Město plánovalo nakoupit dva elektrické autobusy, které by měly zajistit přepravu na místních linkách. V rámci testovacího provozu v zimě však město zjistilo, že autobus na elektřinu zatím není nejlepší volbou. Zakázka na elektrické autobusy tak byla nakonec stažena, a místo nich se ve městě objeví nové dieselové autobusy.

Elektrické autobusy, které se stále častěji objevují v mnoha evropských metropolích, nemusí být vždy výhodné. V prostředí, jaké panuje právě v okolí Davosu, mohou být autobusy na elektřinu spíše neefektivní. Ostatně dopravce si kloubový elektrický autobus na místní lince o délce 15,5 kilometru vyzkoušel po dobu dvou zimních týdnů.

Na lince 301 však kloubový autobus, který musí zdolávat i významné výškové rozdíly, příliš neobstál. Provozovateli dopravy se navíc podle listu Südostschweiz, který s touto informací přišel, nelíbila výdrž baterií.

Ty by podle dodavatele měly při jednom nabití vydržet na dojezd až 325 kilometrů. Takovou hodnotu ale dokázal výrobce zaručit pouze na dva až tři roky. Město však plánuje nové elektrické autobusy využívat až 14 let, a během této doby by tak pravděpodobně bylo nutné několikrát měnit baterii vozidla, aby byl dojezd zachován.

Právě to by mohlo předražit nákup nových elektrických autobusů, které se přitom ve městě původně měly objevit už od roku 2026. Město tak pro linku 301 v současnosti nakoupí nové dieselové autobusy. Pro Davos to ale neznamená úplný konec přechodu na bezemisní vozidla. Ta chce totiž město i nadále využívat na linkách, které nejsou tak náročné na překonávání výškových rozdílů a dosahují kratších vzdáleností. Pro tyto účely elektrické autobusy nadále zůstávají výhodné.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Auto Automobily Elektromobily Švýcarsko Nafta Elektrické autobusy Autobusy Fosilní paliva Elektrobusy


Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.