EnergoZrouti.cz

Tesla ukazuje „automobilovým dědečkům“ záda. V technologiích je léta napřed

  
Tomáš Jelínek
11. 1. 2022 ▪ 17:31

Studie švýcarské školy ukazuje, že technologie americké Tesly jsou ve srovnání s dalšími automobilkami s letitou historií mnoho let napřed. Pro ty bude velmi obtížné náskok dohnat.

Interiér Tesly s moderním infotainmentem
Interiér Tesly s moderním infotainmentem
Foto: Bram Van Oost on Unsplash

Překotný vývoj na automobilovém trhu přináší v poslední době obrovské množství novinek, kvůli kterým musí firmy investovat velkou část svých zisků do modernizace výroby ale hlavně technologií. Právě s tím některé zavedené značky dlouhodobě bojují. I přes velké snahy jim ale uniká jeden soupeř, který je přitom mnohem mladší firmou.

Nejmladší automobilka ukazuje bývalým lídrům záda

Nejen značky typu Volkswagen, Ford, Renault a další, které za sebou mají historii v řádu desítek a někdy i stovky let, tak mají podle nové studie švýcarské školy IMD Business School problém dostihnout svého hlavního soka, americkou Teslu. Ačkoliv právě Tesla, která je často terčem útoků kvůli svému excentrickému šéfovi Elonu Muskovi má oproti zavedeným automobilkám jen krátkou historii, na budoucnost je ale připravena nejlépe.

Jak ukazuje studie IMD, automobily už nejsou jen jednoduchá vozítka jako tomu bylo ještě před pár lety, ale jsou z nich superpočítače na kolech. Většina prvků automobilů je totiž dnes řízena počítačem a bez jeho výpočtů by vozidlo nebylo možné ani odemknout.

I přes to, že se dostupnost technologií ve vozidlech stále zlepšuje i díky rozšiřování elektromobilů, které výrobci mnohem častěji vybavují moderním softwarem a přehlednějším infotainmentem stále jsou technologie v některých vozidlech spíše úsměvné.

Jinak je tomu ale v případě americké Tesly, která je technologiemi svých vozidel proslulá. U modelů značky tak není problém kompletní ovládání vozidla z mobilního telefonu a to včetně vytápění, chlazení nebo i pořizování záznamů z kamer vozidla. Tesla má totiž neustále zapnutou konektivitu k internetu a lze ji tak díky chytrým aplikacím používat nejen jako vůz ale často i jako multimediální centrum.

Automobiloví dědečci chtějí technologie, moc jim to ale nejde

A právě s tím, mají jiné automobilky problém. Například tuzemská Škoda Auto začala už v roce 2019 vyrábět model Scala, u kterého byla v inzerátech propagována on-line konektivita. Vůz tak měl být něčím převratným a nabídnout možnosti, které dosud vozy mladoboleslavské značky neměly.

Konektivitu sice vozidlo v současné době nabízí, oproti vozidlům Tesly jde ale rozhodně o nesrovnatelnou nabídku. To, že vůz nenabízí infotainment v podobě, která je u amerického výrobce je v celku pochopitelné, přeci jen jde o vůz úplně jiné cenové kategorie.

Zabudovaná SIM karta ve vozech Škoda Scala ale v současnosti plní pouze jednoduchou funkci. U vozidla lze přes mobilní aplikaci zjistit parkovací polohu, základní provozní údaje nebo třeba odemknout dveře. Tím ale výčet funkcí podle majitelů tohoto modelu Škodovky se kterými redakce mluvila, téměř končí.

Je tedy na první pohled vidět, že vozy z koncernu Volkswagen mezi které Škoda Auto patří, jednoduše nenabízejí ani částečně srovnatelné technologie jako tomu je u automobilky Elona Muska. Bohužel tomu není jinak ani u prémiových vozů typu Škoda Superb, které sice funkcí mají více, ale jejich intuitivita je zkrátka nesrovnatelná. Dalo by se tak říci, že automobiloví dědečci, tedy značky s dlouholetou historií se snaží o moderní technologie, moc jim to ale nejde. Ve srovnání Tesly oproti dalším světovým automobilkám tak můžeme vidět jistou podobu s revolucí, kterou ve své době přineslo představení prvního telefonu od značky Apple.

Nejen evropské automobilky tak mohou mít v budoucnu velký problém díky svému konkurentovi, který je podle zkušeností zákazníků i studie IMD Business School v oblasti technologií mnoho let dopředu.




Štítky: Auto Automobily Evropa Tesla Škoda Volkswagen Toyota BMW Ford Hyundai
Zdroj: RED