EnergoZrouti.cz

Poptávka po elektromobilech roste. Každé desáté nové auto v EU je na elektřinu

  
Martin Bárta
8. 11. 2020 ▪ 09:53

Podle posledních dat Evropské asociace výrobců automobilů je téměř každé desáté prodané vozidlo v EU elektromobil. Dokazují to data za třetí čtvrtletí, která ukazují i na další pokles vozidel s konvenčními palivy.

Nabíjení elektromobilu
Nabíjení elektromobilu
Foto: CHUTTERSNAP / Unsplash

Každé desáté auto prodané v Evropské unii je elektromobil, potvrzují to poslední data Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA). Za tímto růstem stojí především snahy o postupné nahrazení vozidel s konvenčními palivy těmi s bezemisním pohonem na elektřinu či vodík.

Rychlejší růst alternativních pohonů díky dotacím

Výraznější nárůsty alternativních pohonů ale mimo poptávky zákazníků podporuje i politika některých zemí. Mnoho zemí totiž už dříve nabídlo možnost dotační podpory na nákup nových elektromobilů ale i hybridů. Tyto dotace pak mohou pokrýt velkou část ceny čímž se tato vozidla stávají pro zákazníky cenově přijatelnějšími. Při započítání dalších výhod tedy nižších cen za údržbu ale i nulových či minimálních poplatků za užívání dálnic se stávají elektromobily stále zajímavějším artiklem.

Právě díky těmto výhodám zaznamenaly vozidla na elektrický pohon ve třetím čtvrtletí letošního roku nárůst až o trojnásobek o 211,6 procenta. Přibylo tak 273 809 nových vozidel na elektrický pohon, které ve čtvrtletních prodejích měly podíl 9,9 procenta.

Současně vzrostla i poptávka po plug-in hybridech (PHEV) o 368,1 procenta na 138 348 prodaných vozů. Ještě vyšší nárůst v této kategorii pak zaznamenalo Německo a Francie, kde byl růst i o více jak 400 %. Vozidla, která jsou pouze na bateriový pohon zaznamenala růst v celé EU o 132,3 %, za tři měsíce od července do září 2020 tak bylo prodáno 135 461 vozidel.

Konvenční paliva dále ztrácejí svůj tržní podíl

Současně s růstem alternativních pohonů a hybridních vozidel ale logicky dochází i k poklesu prodeje vozidel spalujících konvenční paliva jako benzín či naftu. Jejich podíl byl ve třetím čtvrtletí minulého roku (2019) 88,6 procenta. Letošní tři měsíce od července do září ale ukázaly na jejich další propad na 75,4 procenta.

V Evropské unii se tak za třetí čtvrtletí prodalo 766 146 vozidel s naftovým a 1,3 milionu vozidel s benzínovým motorem. Právě poslední zmíněný pohon dostal za třetí čtvrtletí ještě větší ránu propadem 24,3%.




Zdroj: ACEA