EnergoZrouti.cz

Evropa řeší nabíjení elektromobilů. Čína mezitím ukazuje, že to vůbec nebude potřeba

  
Martin Bárta
11. 12. 2021 ▪ 19:28

Evropská unie se stále zabývá rozšiřováním sítě nabíjecích stanic. Situace v Číně ale ukazuje, že to může být naprosto zbytečné. Tradiční automobilky z Evropy i USA by na to ale mohly v příštích letech doplatit.

Čínský elektromobil Nio ES6
Čínský elektromobil Nio ES6
Foto: NIO Inc.

Každodenní články o nárůstu množství elektrických vozidel na evropských silnicích už v dnešní době snad nelze minout. Zatímco ale Evropa ve velkém řeší, jak zajistit dobíjení pro všechny elektromobily a rychle rozšiřovat síť nabíječek, Čína přichází s úplně jiným řešením. Před několika dny se totiž čínská automobilka NIO, která se specializuje na výrobu elektromobilů a na místním trhu rychle roste ukázala, že nabíjení elektromobilů možná vůbec nebude potřeba.

Proč nabíjet, když můžete vyměnit

Automobilka se totiž pochlubila, že dokončila výstavbu 700. stanice pro výměnu baterií v Číně, čímž dosáhla plánu, který si již dříve nastavila s předstihem. Místo dlouhého čekání na nabíjecích stanicích tak automobilka staví bezobslužné boxy, které vám během několika málo chvilek vymění celou baterii ve vozidle. Vy tak nečekáte na žádné dlouhé dobíjení a za malou chvíli odjíždíte.

Svou výměnnou stanici nové generace Power Swap Station 2.0 přitom ukázala automobilka teprve letos v dubnu. Už předtím sice podobné stanice NIO stavělo, nový koncept ale pomohl vylepšit všechny dosavadní potíže a nastartoval rychlý růst svého počtu. Jen od dubna se totiž celá síť výměnných stanic více než zdvojnásobila.

Podle automobilky tak nyní připadá jedno výměnné místo na 258 vozů NIO. 42 % majitelů vozů této značky navíc bydlí do tří kilometrů od nejbližší stanice pro výměnu baterií, která je nejen podle oficiálního videa čínského výrobce, ale i podle zákazníků velmi pohodlná a snadná k použití. Nemusíte totiž při výměně baterie vůbec vystupovat z auta.

Síť výměnných stanic by v příštích letech měla růst ještě mnohem rychleji než doposud. Samotné NIO totiž do roku 2025 plánuje síť rozšířit až na 4 000 stanic, přičemž tisícovka z nich už by měla být i mimo Čínu.

Čína může způsobit tradičním automobilkám existenční potíže

Čínští výrobci elektromobilů by mohli být velkým problémem pro Evropu, ale i Spojené státy americké. Rychle rostoucí značky vozidel, které před několika lety zpět ještě ani neexistovaly si totiž ve velkém získávají novou klientelu nejen díky technologiím, ale i kvůli ceně svých vozidel. Právě to by mohlo být v budoucnu velkým problémem pro mnoho světově zavedených automobilek.

Ostatně podobnou myšlenku už v jednom rozhovoru vysvětloval i americký automobilový inženýr a bývalý zaměstnanec Fordu Sandy Munro. Podle toho totiž právě tradiční výrobci vozidel zaspali příchod elektromobility a Čína si tak díky tomu může hodně rychle získat zákazníky z celého světa. Tradiční výrobci vozidel pak kvůli zastaralým technologiím nebudou schopni na novou vlnu na trhu naskočit.




Štítky: Elektromobil Auto Evropa Čína Elektromobilita
Zdroj: RED