Tohle tlačítko má v autě každý, ale jen málokdo ví, kdy ho skutečně použít. Může vám zachránit život
Většina řidičů ho používá denně, ale jen málokdo ví, kdy ho skutečně použít. Tlačítko, které má v autě každý, je velmi často zneužíváno pro pohodlnost řidičů. Přitom jde o bezpečnostní prvek, který vás může zachránit před dopravní nehodou.
Řidiči automobilů mnohdy neví, jaký význam vlastně mají některá tlačítka umístěná v jejich vozech. Zejména u novějších modelů, kde je různých tlačítek opravdu spousta. Každé z nich má ale svoji funkci a je škoda ji naplno nevyužít. O to více v případě, kdy se podílí na naší bezpečnosti a může nám dokonce zachránit život.
Používáme ho denně, často ale špatně
Toto tlačítko nalezneme v každém osobním automobilu. Jde o velký trojúhelník, obvykle umístěný někde na palubní desce tak, aby byl vždy po ruce. Po jeho stisknutí se spustí všechna směrová světla současně, což má upozornit ostatní řidiče. Primární funkcí tedy je, jak už samotný název napovídá, upozornit ostatní řidiče na nějakou výstrahu, mimořádnou situaci. Každodenně se však na silnicích setkáváme s různým využitím výstražných světel.
Řidiči je využívají k poděkování ostatním, když je například pustí z vedlejší komunikace. Někdy tímto reagují na nebezpečnou situaci a využijí je místo klaksonu, zejména pokud jedou před daným automobilem a ne za ním. Jindy je využijí kdykoliv, když si potřebují jednoduše zastavit s vozem někde, kde není úplně vhodné stát. Naopak v případech, kdy by se využití výstražných světel opravdu nabízelo, na ně řidiči zapomínají.
Kdy výstražná světla zapnout?
Použití výstražných světel upravuje zákon o provozu na pozemních komunikacích. Není to tedy něco, co bychom mohli využívat dle vlastního uvážení. Jde o jeden z klíčových bezpečnostních prvků a zapínat bychom je měli v těchto případech.
Porucha vozidla nebo nehoda
Pokud máte při jízdě nějaké potíže, například defekt na pneumatice, závadu na motoru nebo jinou technickou závadu, měli byste výstražná světla okamžitě zapnout a následně pomalu zajet ke krajnici. To samé platí v případě autonehody.
Nouzové stání
Někdy je potřeba zastavit náhle i tam, kde bychom stát neměli. Řidiči se může udělat nevolno, může dojít ke kolapsu někoho z posádky vozu nebo třeba k prasknutí pneumatiky. I v tomto případě okamžitě spusťte výstražná světla a zastavte u kraje vozovky. V tomto i předchozím případě je navíc nezbytné kromě ponechaných výstražných světel ještě umístit za auto výstražný trojúhelník.
Nečekané překážky na silnici
Tímto se myslí především kolony, popojíždění kvůli traktoru, nutnost prudce zabrzdit kvůli zvířeti na silnici a podobně. Velmi důležitá je včasná aktivace výstražných světel na dálnici nebo rychlostní silnici, aby i ostatní řidiči stihli upravit rychlost jízdy.
Kdy výstražná světla nepoužívat?
Na druhou stranu je potřeba zdůraznit, že výstražná světla nejsou „univerzálním gestem“. Rozhodně byste je neměli zapínat například při krátkém zastavení na zákazu stání, kdy si potřebujete koupit kávu nebo zajít pro něco domů. Výstražná světla totiž nejsou omluvou pro dopravní přestupek.
Stejně tak se nedoporučuje používat je k „poděkování“. Přestože se v některých zemích (např. v Itálii nebo Německu) běžně používají jako forma uznání na dálnici, v české legislativě to není přípustné. Můžete tím zmást ostatní řidiče a zhoršit přehlednost situace. I přesto je ale valná většina Čechů v podobném kontextu využívá často.

Pomoc jedním stiskem
Nová auta mají ještě jeden zajímavý bezpečnostní prvek, který řidiči ocení při autonehodě. Jde o takzvané SOS tlačítko. To je obvykle umístěno na stropní konzoli mezi předními sedadly nebo poblíž vnitřního zrcátka a jeho funkce je jednoduchá: umožnit přivolání pomoci ve chvíli, kdy jste vy (nebo posádka) v ohrožení.
Po stisknutí tlačítka se spojíte s tísňovou linkou nebo operátorem asistenční služby. Pokud je vozidlo vybaveno tzv. eCall systémem, automaticky odešle údaje o poloze, směru jízdy a případné nehodě. V případě nehody bez reakce posádky se SOS spojení spustí automaticky, například při aktivaci airbagů.