Nová daň by měla zlepšit MHD. Zaplatí ji každý plnoletý občan, navrhuje zelený ministr
Nová daň, která by měla pomoci zlepšit rozsah i kvalitu veřejné dopravy a přesunout výrazně více obyvatel z aut do autobusů a vlaků, se chystá v německém Bádensku-Württembersku. V jedné z variant zákona by ji musel platit každý plnoletý občan.
Výrazně vyšší kvalita veřejné dopravy, ale za cenu nové daně pro občany. Právě to by v budoucnu mohlo být běžné v některých obcích spolkové země Bádensko-Württembersko. Místní zemská vláda se totiž po měsících jednání dohodla na návrhu zákona o mobilitě, který by se měl příští týden projednat.
Nový zákon by měl výraznou měrou přispět k přesunu obyvatel spolkové země z aut do autobusů, vlaků a dalších forem veřejné dopravy. „Zákonem o mobilitě implementujeme další součást koaliční smlouvy, která nám pomůže pokročit v ochraně klimatu,“ řekl ministr dopravy spolkové země Winfried Hermann pro zpravodajský pořad Tagesschau.
Mimo jiných úprav by měl zákon přinést i základy pro vytvoření takzvaného průkazu mobility. Díky němu by jednotlivé obce mohly vybírat dopravní daň od obyvatel a tu následně používat na rozšíření a zkvalitnění hromadné dopravy.
Ta by následně fungovala tak, že by ji musel hradit každý občan starší osmnácti let. Výjimku či slevu by pak mohly získat osoby, které jsou ve finanční tísni a měly by problémy novou daň hradit.
Všichni obyvatelé, kteří by novou daň platili, by z ní ale samozřejmě měli mimo kvalitnější veřejné dopravy i další výhodu. Získat by totiž měli jízdenky „zdarma“ na cestování ve veřejné dopravě a to ve stejné výši, jakou by hradili na nové dani.
Druhou možností, jak daň vybírat, by podle zákona byla i povinná platba pouze pro majitele vozidel. Ti by na oplátku stejně jako v případě první možnosti získali kredit na jízdy zdarma.
Samotná daň a způsob jejího výběru byly ve spolkové zemi dlouho terčem sporů, protože se politici nedokázali dohodnout, jak by docházelo k získávání financí. To ale nyní vypadá, že by již mohlo být dohodnuto a získat podporu více zákonodárců.
Pokud by nakonec zákon legislativním procesem prošel, mohly by jednotlivé obce postupně začít zavádět novou daň. Ta by rozhodně nepotěšila mnoho motoristů. Na druhou stranu by ovšem šlo o velmi účinný způsob, jak snížit množství automobilů na silnicích a přesunout obyvatele do veřejné dopravy, která je ve většině případů významně ekologičtější, co se produkce emisí skleníkových plynů týče.