Neviditelná chyba, kvůli které můžete přijít o STK. Rez a žárovky řidiči často přehlížejí, varuje technik

     
Hana Smětáková
9. 6. 2025 ▪ 20:24

Řada řidičů se na prohlídku STK připravuje pečlivě a přijíždí na ni se strachem v očích. Nejsou si totiž jistí, zda jejich vozidlo ještě projde, nebo bude jednou provždy odstaveno z provozu. Technici se přitom shodují, že někdy může problém spočívat v opravdových detailech. Mnoho řidičů má přitom tendenci si jich při kontrole auta nevšímat.

Na tyto závady si dejte před prohlídkou na STK pozor
Na tyto závady si dejte před prohlídkou na STK pozor
Foto: Shutterstock

I když auto může zdánlivě jezdit bez problémů, při kontrole na STK může technik najít řadu nedostatků. Metodika pro provádění STK je přitom jasně daná a technici se řídí zavedenými postupy. S adekvátní péčí a servisním zásahem ještě před prohlídkou přitom můžete výskyt chyb minimalizovat.

Poprvé po čtyřech letech, poté každé dva roky

Povinnost se svým vozidlem pravidelně absolvovat STK se vztahuje na všechny majitele automobilů. K první prohlídce je nutné přistoupit po prvních čtyřech letech provozu, následně se provádí každé dva roky. Aktuální dobu platnosti STK u vašeho konkrétního auta si přitom můžete sami snadno zkontrolovat prostřednictvím červené nálepky, která se nachází na zadní SPZ.

Pravdou přitom zůstává, že průměrně každé desáté auto prohlídkou neprojde. Někdy se jedná o zcela fatální závady a dané vozidlo již na silnicích opravdu nemá co dělat. Někdy však mohou za vším stát drobnosti, jejichž oprava zabere pár korun i minimum času.

Častý problém spočívá v nefunkčních světlech , ...

Zkorodované prahy nebo podlaha pod koberečky

I když jsou dnešní vozidla důkladně chráněna několika vrstvami laku, přesto mívají tendenci korodovat. Na každé auto totiž přirozeně působí řada faktorů, které k rozvoji koroze přispívají. Typicky se jedná o vodu a nadměrnou vlhkost, sůl nebo mechanické poškození. To mohou způsobit například odlétávající kamínky. U míst, která jsou ke vzniku rzi náchylná, se tohoto nešvaru často neubráníte.

Korozí bývají nejčastěji postiženy prahy, u některých aut se může vyskytovat také na podlaze pod koberečky. Kromě toho se může nacházet na lemech zadních blatníků. Koroze na autě se přitom řadí mezi závady, které na stanici technické kontroly spadají do kategorie A. To znamená, že jsou lehké, nijak nesouvisejí s ohrožením bezpečnosti provozu. Vlastník vozidla je však vyzván k jejich odstranění.

Únik kapalin může znamenat velký problém

Za vážnou závadu bývá během prohlídky na STK považován únik kapalin (motorového oleje, chladicí kapaliny a podobně). Problém spočívá v tom, že provozní kapaliny jsou přirozeně toxické a pokud se dostanou mimo vozidlo, mohou znečišťovat půdu i vodní zdroje. Jejich únik může často poukazovat na problémy s netěsností, opotřebením nebo poruchou jednotlivých hadic, těsnění a nádrží. Tento problém se řadí do kategorie B. To znamená, že jde o vážné závady, které mají přímý vliv na provoz vozidla i životní prostředí. Technik vám v tomto případě dá technickou kontrolu jen na 30 dní, přičemž do té doby máte povinnost závadu odstranit.

Ještě větší problém však nastává v případě, kdy z vozidla uniká brzdová kapalina. V takovém případě totiž hrozí selhání brzdového systému a může dojít k bezprostřednímu ohrožení bezpečnosti provozu. Tato závada se řadí do kategorie C a s autem pak na silnice nesmíte minimálně do doby, dokud není závada odstraněna. 

Technici často odhalují únik tekutin , ...

Zkontrolujte si, zda vám svítí všechna světla

Častým prohřeškem řidičů, na který mohou být během prohlídky upozorněni, je nefunkčnost některých světel. Pokud vám nesvítí některá obrysová nebo denní světla nebo povinná brzdová světla, jedná se o problém spadající do kategorie B. I v tomto případě tedy získáte 30 dní na to, abyste chybu napravili. Pokud tak neučiníte, technická způsobilost zaniká a vaše vozidlo nemá na silnicích co dělat.



Sdílejte článek  
       


Štítky: STK Kontrola Závady
Zdroj: autobible.euro.cz, garaz.cz, cebia.cz