Banky upozorňují: před platbou kartou si zkontrolujte terminál. Chybou obsluhy můžete přijít o tisíce
Platby kartou se v posledních letech staly nejoblíbenější formou placení a jejich popularita neustále narůstá. To dokazují i statistiky. Málokdo si však aktivně uvědomuje, že se s tímto typem placení pojí nemalá rizika.
Zatímco v roce 2018 proběhlo v rámci trhu České republiky celkem 1,1 miliardy karetních plateb, v roce 2022 to byl více než dvojnásobek (konkrétně šlo o 2,3 miliardy). Odborníci očekávají, že toto číslo bude i v dalších letech narůstat. Češi dávají provádění transakcí prostřednictvím platebních karet přednost před placením v hotovosti především kvůli rychlosti a praktičnosti této metody. Mnozí však zapomínají na fakt, že i nenápadná chyba může při platbě kartou znamenat vysoké finanční ztráty či spoustu starostí navíc. Právě počet „přešlapů“ při placení kartou v posledních letech rovněž narůstá. Naštěstí platí, že je možné většině omylů snadno předejít, případně je zpětně vyřešit. Chce to ovšem vědět, na co si dát pozor a jakým způsobem postupovat, pokud na nějakou chybu narazíte.
Stačí se přehlédnout a zaplatíte dvojnásobek
Jedné z nejčastějších chyb se málem dopustil i Miroslav z Karlových Varů, který se rozhodl varovat ostatní: „Nedávno jsem byl nakupovat v obchodě, do kterého chodím pravidelně. Když jsem ovšem přikládal kartu k terminálu, neozývalo se žádné hlasité pípnutí, jako tomu je obvykle. Pokladní mě na základě toho vyzvala, abych zkusil platbu provést znovu. Její pokyn jsem chtěl původně automaticky následovat, avšak na poslední chvíli jsem zaregistroval, že by to byla chyba. Na obrazovce terminálu se totiž již zobrazil nápis, který hlásil, že platba úspěšně proběhla. Prodavačku znám a rozhodně ji nepodezřívám z jakýchkoliv špatných úmyslů, nicméně jedná se o perfektní ukázku toho, jak i drobná nepozornost může vést k nepříjemnostem.“
Právě „dvojitá“ transakce je problémem, na který by si měl dát pozor každý, kdo platební kartu používá. Obsluha na pokladně může někdy předložit platební terminál dvakrát v představě, že se první platba nezdařila, i když to tak ve skutečnosti není.
Na vině může být například hluk, který přehlušil pípnutí, opožděná transakce nebo psychický tlak (například když se u pokladen začínají tvořit dlouhé fronty a pokladní jsou ve spěchu a čelí notné dávce stresu).
Dobrou zprávou v tomto směru je, že máte právo na reklamaci duplicitní platby. Druhá platba je totiž považována za neoprávněné stržení peněz ze zákazníkova účtu.
V jakých dalších případech máte právo na reklamaci platby?
Existují i další případy, kdy máte po platbě kartou (nebo nevyžádané automatické transakci) právo na její reklamaci.
V první řadě můžete platbu reklamovat, pokud jste za libovolné zboží zaplatili online, ale zboží vám nedorazilo. To samé se vztahuje na případy, kdy zboží sice dorazilo, avšak vykazovalo jasné známky poškození.
Reklamovat platbu můžete rovněž tehdy, když vám obchodník dodal padělek, nebo když zboží neodpovídá popisu. Do této kategorie spadá kromě úplně jiného produktu i zboží v jiné velikosti, než jste si objednali.
Jste oprávněni reklamovat transakci, kdy si hotel nebo majitel apartmánu zpětně naúčtoval poškození věcí (například nábytku) na pokoji. Totéž platí o autopůjčovnách, které si naúčtovaly poškození vozu, ale až po řádném vrácení tohoto vozu.
Dalším případem, kdy můžete požadovat vrácení peněz, je automaticky naúčtované předplatné, i když jste jej zrušili. Aby byla reklamace uznána, budete však nejspíše muset prokázat, že jste předplatné skutečně zrušili.
Na koho se obrátit, pokud se s podobnými problémy setkáte?
Pokud se s jakýmkoliv ze zmíněných problémů setkáte, v první řadě byste se jej měli pokusit vyřešit přímo s obchodníkem. Ve druhé řadě se pak můžete obrátit na banku.
„Ve chvíli, kdy to klient není schopný vyřešit po vlastní ose, se může obrátit na banku. Důležité je, aby s bankou sdílel všechny podrobnosti celého sporu, včetně detailního popisu procesu nákupu a produktu či služby, které nakupoval a které nakonec obdržel. Dále by měl sdílet celou komunikaci s obchodníkem. Na základě těchto informací je banka schopná začít řešit danou reklamaci prostřednictvím platebních organizací VISA a Mastercard,“ vysvětluje Kristýna Dolejšová, mluvčí bankovní instituce.
Lhůta, do kdy můžete reklamaci platby podat, závisí na mnoha faktorech: U autorizovaných plateb, kdy předem nebyla známa přesná částka, byste ji měli provést nejpozději do 8 týdnů od provedení transakce. U neautorizovaných nebo chybně provedených plateb se lhůta prodlužuje až na 13 měsíců od zaúčtování. Vždy nicméně platí, že čím dříve reklamaci provedete, tím lépe.























































