Kvůli kamínku už neprojdete STK. Technik prozradil, jaká část karoserie nesmí být nikdy poškrábaná
Každý majitel osobního automobilu každé dva roky absolvuje technickou kontrolu vozidla, tedy STK. Řada z nich je nemile překvapena, když musí kontrolu absolvovat znovu kvůli nepatrnému škrábanci nebo prasklině. Nejčastější nepatrné závady, na které si od roku 2025 mají řidiči dávat pozor, uvedl specializovaný technik.
Rok 2025 přinesl přísnější kontroly a pravidla pro uživatele vozidel. Policejní kontroly jsou důslednější, jednotky jsou vybaveny technicky přesnějšími zařízeními a i technické kontroly vozidel dbají na opravují i těch nejmenších závad. Řidiči by proto neměli zanedbávat pravidelnou údržbu svých vozidel a na technické kontroly se odpovědně připravit.
Odborníci upozorňují na nová pravidla
“Pravidla jsou přísnější, jelikož se má docílit odstranění starých vozidel ze silnic”, dodal anonymně servisní technik. Uvedl, že se průměrné stáří vozidel v České republice zvedlo za posledních deset let o dva roky na celkových 16 let. Stáří vozidla ovlivňuje výpočet emisí a kvůli tomu je aktuálně Česká republika označovaná jako jedna ze zemí s nejvyšší emisní zátěží. Tento fakt by měla změnit nová pravidla a podmínky nastavené Ministerstvem dopravy.
Od roku 2024 se na vozovkách četněji a pravidelněji kontrolují vozidla, dále se ministerstvo zaměřilo také na kontrolu samotných státních technických kontrol (STK).
Nově má vzniknout Inspekce silniční dopravy. Inspektoři budou mít pravomoc zastavovat vozidla na silnici a dávat pokuty až do hodnoty 200 000 korun.
Co vše se na STK kontroluje
Nová vozidla mají povinnost navštívit STK až po čtyřech letech. Všechna ostatní vozidla každé dva roky. Pro provozovatele je důležité vědět, na co vše se technici zaměřují, aby kontrolou vozidlo prošlo napoprvé. Pokud kontrolou neprojde úspěšně, je potřeba se obrátit na automechanika, který na vozidle opraví závady a majitel do 30 dní musí stejnou státní technickou kontrolu navštívit znovu za poplatek v rozmezí 300 až 800 korun.
Technici při prohlídce kontrolují technický stav vozidla, tachometru, geometrie, brzd, skel, světel a karoserie. Dále kontrolují podvozek včetně pneumatik a ráfků. Kontrolují výkon motoru, jeho hlučnost a účinnost emisního systému. Zkontrolují provozní kapaliny vozidla a nakonec funkčnost bezpečnostních opatření vozidla a náležící dokumenty.
Do technického stavu vozidla mimojiné spadají také praskliny a škrábance na vozidle. I malý nepatrný škrábanec může způsobit velké problémy, především, pokud se vyskytuje na čelním skle.
„Na čelním skle nesmí být takové poškození, které by zhoršovalo výhled řidiče“ uvádí právní norma vyhlášky o technické způsobilosti vozidla. V praxi to znamená, že nesmí být čelní sklo poškozené v zóně A – tedy přímo v zorném poli řidiče.
Vyhláška specifikuje, že praskliny nesmí přesáhnout 20 mm, nesmí zasahovat do okrajů skla, jelikož taková prasklina ovlivňuje celkovou pevnost čelního skla a rychleji se šíří. Dále na skle nesmí být škrábance, fólie, samolepky a jiné překážky snižující kvalitu výhledu řidiče.
Pokud majitel na čelním skle tato omezení najde, měl by se obrátit na technika, jelikož je čelní sklo na STK zkoumáno velmi důkladně. V nejhorších případech se vozidlo může označit za nezpůsobilé a musí se vyřadit z provozu.
Majitelé by měli mít na paměti, že jsou stanice STK nově pod dohledem kontrol pracovníků krajských úřadů. Ministerstvo pro techniky chystá přesnější manuály, metodiky a seznamy položek, které musí být zkontrolovány.
Dále přibydou namátkové kontroly, o kterých nebudou vědět majitelé ani zaměstnanci stanic. Kontroly STK budou tedy mnohem důkladnější a přísnější, jelikož pokud by provozovatelé opakovaně porušili pravidla a postupy, úřad jim může oprávnění kontroly emisí odebrat.
Jak se na STK důkladně připravit?
V první řadě technici doporučují, aby se vozidlo včasně před kontrolou natankovalo kvalitním palivem. Individuálně dle typu vozidla se může přidat aditivum. Několik dní před kontrolou by se mělo vozidlo prohnat po silnici. Pomůže to vypálit usazeniny sazí z výfuku, které se při pomalé jízdě hromadí. Obecně také platí, že zahřátý motor má na prohlídce lepší výsledky, než ten studený.
Pokud si majitel není jistý stavem svého vozidla, doporučuje se navštěva autoservisu, který odhalí i drobné závady, které by jinak mohly STK zkomplikovat.