EnergoZrouti.cz

Cestující v MHD dojedou do cíle rychleji, autobusy budou mít v některých případech přednost na semaforech

  
Nikola Stránská
9. 10. 2023 ▪ 15:02

Snížení zpoždění autobusů městské hromadné dopravy, ale i nižší náklady na provoz zajistí nové inteligentní semafory. Ty jsou propojeny s jednotlivými vozidly a umožňují jim v případě zpoždění rychleji projet křižovatkou.

Stání na semaforech zbytečně prodlužuje zpoždění spojů MHD
Stání na semaforech zbytečně prodlužuje zpoždění spojů MHD
Foto: Unsplash+

Výrazné snížení zpoždění autobusů městské hromadné dopravy si užijí cestující v Pardubicích. Na tamních křižovatkách se totiž do ostrého provozu spouští inteligentní dopravní systém, který v některých případech zajistí preferenci vozidel hromadné dopravy na křižovatkách. Technologii město testovalo delší dobu, nyní je ale již v plném provozu ve všech vozidlech MHD.

Systém, pro jehož spuštění bylo nutné provést hned několik změn fungoval dosud v omezeném testovacím provozu, který ale ukázal pozitivní výsledky. V současnosti jej tak Dopravní podnik města Pardubic společně s městem „přepnul“ do ostrého režimu.

Nová funkcionalita, která umožňuje autobusům přímou bezdrátovou komunikaci s řídícím systémem křižovatky si vyžádala nejen přenastavení preferencí na křižovatkách, ale také úpravu software palubních počítačů ve vozidlech MHD. Takzvaný řadič křižovatky tak nově rozpozná přijíždějící vozidlo a v případě, kdy má zpoždění, upraví rozložení intervalů tak, aby vozidlo křižovatku rychleji opustilo.

V některých případech tak může ve směru odkud se vozidlo blíží dojít k prodloužení intervalu zelené. Jindy zase systém upraví červenou z jiného směru, aby se autobus z křižovatky co nejrychleji dostal do následující zastávky.

Systém navíc dokáže upozorňovat řidiče vozidla MHD před tím, než ke křižovatce přijede o tom, zda bude mít na semaforu zelenou. Na poslední zastávce před křižovatkou se totiž řidiči na palubním počítači zobrazí informace, zda bude při výjezdu ze zastávky na následující křižovatce zelená či nikoliv. Řidič se tak může rozhodnout, zda s vozidlem ještě zůstat v zastávce.

„Řadič křižovatky vyhodnotí, zda je možné vozidlu MHD ‚pomoci‘ prodloužením zelené, nebo zkrácením červené. Jedná se sice pouze o změny v řádech sekund, ale v celkovém součtu průjezdů vozidel MHD na všech křižovatkách v Pardubicích, se už bavíme ne o minutách, ale o hodinách zkrácení zpoždění vozidel na linkách MHD,“ řekl k novému systému ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán.

Podobný systém jako v Pardubicích nedávno spustil i Hradec Králové. Na několika desítkách místních křižovatek podobně jako v Pardubicích komunikuje palubní počítač v autobuse se semaforem. V okamžiku, kdy se ke křižovatce blíží autobus, který nabírá zpoždění, dokončí systém řízení křižovatky stávající úkony a umožní vozidlu co nejrychleji projet křižovatkou.

Takzvaný kooperativní systém C-ITS dostávají v Hradci Králové mimo autobusů veřejné dopravy i vozidla integrovaného záchranného systému. U těch je ale oproti vozidlům MHD určena absolutní priorita. V případech, kdy se tak vozidlo IZS blíží ke křižovatce dojde k zastavení všech ostatních směrů mimo toho, kterým vozidlo IZS do křižovatky přijíždí.

Chytré systémy řízení dopravy, která tuzemská města stále častěji zkoušejí ale řeší i další problémy v dopravě jako je například průjezd vozidel na červenou či překračování rychlosti. Mimo toho umožňují dispečinkům sledovat i aktuální vytížení provozu a provádět případné změny pro plynulejší provoz. V případě MHD lze v následujících letech očekávat rozšiřování systému i do dalších měst, což umožní snížení zpoždění spojů i nižší spotřebu paliva způsobenou zbytečným zastavováním a rozjížděním vozidel.




Štítky: Autobusy Veřejná doprava MHD Pardubice Doprava Osobní doprava