Čeští řidiči se nestačí divit: Od října začne platit změna, jakou české silnice zatím nepamatují

     
Petr Eybl
17. 9. 2025 ▪ 18:22

České dálnice čas od času projdou rozšířením nebo opravami. Příliš mnoho výrazných změn se nicméně za poslední roky spíše nedočkaly.

Čeští řidiči se dočkají změn.
Čeští řidiči se dočkají změn.
Foto: Shutterstock.

To by se každopádně mělo již velmi brzy změnit. Na přelomu září a října by totiž měla být na určitém úseku dálnice D3 zvýšena maximální povolená rychlost, a to poměrně výrazně. Tento krok přitom přichází poměrně překvapivě vzhledem k tomu, že v jiných evropských státech je trendem na silnicích spíše maximální povolenou rychlost snižovat. Kde přesně se bude maximální povolená rychlost zvyšovat a co za tímto rozhodnutím stojí?

Vyšší rychlostí než 130 kilometrů za hodinu se budou moci projet řidiči v Jihočeském kraji 

Maximální povolená rychlost by měla být zvýšena na dálnici D3 – konkrétně na úseku mezi Českými Budějovicemi a Táborem, který je dlouhý přibližně 50 kilometrů. Z obligátních 130 kilometrů za hodinu by měl být limit navýšen na 150 kilometrů za hodinu

Toto navýšení umožňuje novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která vstoupila v platnost již v lednu 2024. K samotnému navýšení maximální povolené rychlosti by však mělo na zmíněném úseku dojít až na přelomu září a října. Původně měla být tato změna podle Ministerstva dopravy České republiky zavedena ještě před zahájením letních prázdnin, nicméně celý proces byl pozdržen soutěží na výběr dodavatele speciálních dopravních značek. 

Úsek mezi Českými Budějovicemi a Táborem byl vybrán především z toho důvodu, že se jedná o poměrně nově vybudovanou část dálnice, která je přehledná a může se pyšnit moderní infrastrukturou. Navíc na ní není příliš mnoho zatáček

Limit bude zvýšen na nově vybudovaném úseku mezi Českými Budějovicemi a Táborem. , Shutterstock....

Všechno má ovšem malý háček

Legálně pohledět na tachometr, který ukazuje rychlost 150 kilometrů za hodinu, však řidiči na úseku D3 mezi Českými Budějovicemi a Táborem nebudou moci neustále. Tato rychlost totiž bude povolená pouze za předpokladu, že jsou okolní podmínky příznivé. 

„Podmínky, kdy se bude moci jezdit rychlostí 150 km/h, musí být naprosto ideální. To znamená, že nebude hrozit žádné riziko. Musí být dobrá dohlednost, nesmí být mokrá nebo kluzká vozovka. Zároveň musí být plynulá doprava bez kolon a nesmí se na dálnici pracovat,“ pot­vrzuje a dovysvětluje tuto informaci svými slovy Jan Rýdl, který je mluvčím Ředitelství silnic a dálnic České republiky.

Na celém úseku budou nainstalovány speciální značky

Jelikož se bude maximální povolená rychlost odvíjet podle podmínek, které se mohou neustále měnit, na celém úseku se bude nacházet celkem 42 speciálních značek. Ty budou silničáři moci přepínat na základě toho, jak to bude aktuálně vhodné.

Pokud tedy bude vozovka suchá a povětrnostní situace klidná, na celém úseku nebude žádná překážka a nebudou se tvořit zácpy, značky mohou ukazovat 150 kilometrů za hodinu.

Jakmile však začne pršet nebo dojde ke komplikacím v podobě dopravní nehody či zhoršených větrnostních podmínek, značky se nastaví na tradičních 130 kilometrů za hodinu.

V budoucnu by mohl podobný osud čekat i další úseky 

Silničáři již mají vytipované další úseky, které by se mohly dočkat podobných změn. Jedná se konkrétně o trasu z Přerova do Ostravy na dálnici D1 či o úsek na D11 v blízkosti Hradce Králové

Jestli však budou nakonec změny skutečně aplikovány i tam, je zatím nejasné. Záviset bude mimo jiné i na tom, jak silničáři vyhodnotí tento projekt. 

Změny přicházejí v evropském kontextu poměrně nečekaně

Zajímavé je, že změny přicházejí poté, co se jiné evropské státy rozhodly rychlostní limity spíše snižovat. Například Nizozemsko od roku 2020 snížilo maximální rychlost během dne na dálnicích na pouhých 100 kilometrů za hodinu. Podobný krok se rozhodlo učinit i Lucembursko - to sníží rychlost při dopravní špičce dokonce jen na 90 kilometrů za hodinu

V Lucembursku plánují při dopravní špičce snížit max. rychlost na 90 kilometrů za hodinu. , Shutterstock....

Rakousko zase ukončilo experiment, který spočíval ve zvýšení maximální povolené rychlosti na 140 kilometrů za hodinu na vybraných úsecích. Tento experiment byl vyhodnocen jako neúspěšný. 

Bulharsku byl pak v roce 2024 navržen zákon, na jehož základě by byla snížena rychlost na dálnicích ze 140 kilometrů za hodinu na 130 kilometrů za hodinu a na vybraných veřejných silnicích ze 120 na 110 kilometrů za hodinu. 



Sdílejte článek  
       


Štítky: Auto Moto Silnice
Zdroj: zpravy.aktualne.cz, etsc.eu, echo24.cz, novinky.cz, portalridice.cz




Nejnovější z kategorie


































Nejnovější