Bosch zvýšil účinnost naftového motoru, pro jeho záchranu to ale stačit nebude

  
Nikola Stránská
18. 9. 2020 ▪ 12:00

Německá automobilová společnost Bosch společně s čínským výrobcem motorů Weichai Power zvýšila účinnost vznětových motorů pro těžká nákladní vozidla o několik procent. Podle firem to může být další impuls pro budoucnost naftových motorů.

Nákladní automobil
Nákladní automobil
Foto: ALE SAT / Unsplash

Inženýrům z německé společnosti Bosch se společně s čínským výrobcem motorů Weichai Power povedlo zvýšit účinnost vznětového motoru na rovných padesát procent. Oproti dnešní běžné účinnosti okolo 46 procent je to sice jen velmi slabý nárůst, ale u dieselového motoru, jehož koncept je starý více jak 130 let je to velmi důležitý milník.

Odborníci tak ukázali, že i u takto starého konceptu motoru jeho vývoj stále pokračuje. Nárůst účinnosti motoru společnosti vytvořili u těžkých užitkových vozidel, díky tomu by se tak mohla technologie stát přijatelnější s ohledem na účinnost a ochranu klimatu.

Těžká nákladní vozidla budou podle firem i v budoucnu na fosilní paliva

Podle firem, které se vývojem zabývali jsou sice dnes stále větší snahy o odchod od naftových motorů kvůli jejich nízké efektivitě a vysokým emisím skleníkových plynů. Tyto negativní faktory jsou ale postupem času dále potlačovány díky instalaci pokročilých filtrů pevných částic či právě současným zvyšováním jejich účinnosti.


Přes to, že vznětovým motorům je stále více vyčítán vliv na oteplování globálního klimatu díky vypouštění velkého množství oxidu uhličitého, jsou a podle firmy Bosch i nadále budou hlavním tahounem těžké přepravy. V přepravě těžkých nákladů na velké vzdálenosti totiž dieselový motor stále nemá příliš širokou konkurenci a to prozatím v elektrických pohonech a ani těch vodíkových, které jsou u osobní přepravy v současnosti považovány za budoucnost.


Otázkou do budoucna zůstává, jak se k situaci ohledně motorů poháněných fosilními palivy postaví velké státy či Evropská unie. V některých zemích už totiž dnes probíhají debatyúplném zákazu výroby nových vozidel na benzin či naftu a to včetně těch hybridních. Velká část těchto řešení ale bere v potaz primárně osobní vozidla a nikoliv ta užitková.

Budoucnost dopravy je podle Bosche i v hybridních vozidlech

Bosch společně s Weichai zahájili společný vývoj už v roce 2018 a díky zkušenostem společnosti Bosch s automobilovými technologiemi včetně vysokotlakých vstřikovačů mohlo být dosaženo současného pokroku. Německý výrobce ale nezůstává jen u technologií pro automobily s konvenčními palivy, věnuje se i vývoji řešení pro elektromobilitu a chce se v tomto oboru stát lídrem.


Společnost očekává, že do roku 2030 bude třetina všech nově registrovaných vozidel s elektrickým pohonem. Zbývající část ale bude nadále používat konvenční paliva a i proto se firma stále soustředí na vývoj technologií pro tyto vozidla. Podle firmy by ale velká část vozidel s naftovým či benzinovým pohonem měla být hybridních, tedy s možností dobíjení elektrických článků rekuperací či přímým nabíjením a jejich následným doplňováním pohonu na fosilní paliva.




Zdroj: Bosch