Sporťáky ve Francii mají utrum. Majitelé zaplatí daň až 1,3 milionu korun

  
Martin Bárta
11. 10. 2020 ▪ 09:55

Luxusní sportovní auta by podle plánů francouzské vlády už brzy mohly dostat výraznou stopku. Jejich majitelé by totiž mohli za své miláčky platit roční daň až 50 tisíc EUR (1,3 milionu korun).

SUV od Porsche
SUV od Porsche
Foto: Pixabay

Vysoká daň z provozu silných aut produkujících více jak 225 g CO2 na kilometr jízdy není ve Francii nic nového. Už několik let tam totiž pro tyto automobily platí roční daň 20 000 EUR (asi 541 700 korun), ta by se ale nyní podle vládních plánů měla zvýšit a to dokonce dvojnásobně.

Daň 1,3 milionu ročně už od nákupu spolehlivě odradí

Pro majitele už tak drahých sporťáků to není příliš potěšující zpráva. Za své miláčky na čtyřech kolech by v budoucnu totiž mohli zaplatit až 50 000 EUR ročně (přibližně 1,3 milionu korun). Jediné co tak může majitele nových sportovních aut uklidnit je, že nová daň nepřesáhne polovinu ceny jejich nového vozidla.


Francie se drastickými opatřeními z posledních let snaží dodržet sliby dané Pařížskou klimatickou dohodou ale i vlastními plány na nižší produkci skleníkových plynů. Často k tomu sice dochází k nelibosti „zasažených“ ale podle vlády moc jiných možností není.


Pokud současné plány vlády projdou, mohlo by už od 1. ledna 2021 dojít ke zvýšení daně na území Francie pro zmiňovaná auta s emisemi více jak 225 g CO2 na kilometr na 40 000 EUR, v roce následujícím tedy 2022 by pak došlo k navýšení až na zmíněných 50 000 EUR.

Francouzská daň už je v současnosti několikanásobně vyšší než průměr v EU

Už v současnosti má ovšem Francie daň z vysoké produkce oxidu uhličitého na úplně jiné úrovni než jiné země Evropské unie. Například Belgie nebo Itálie účtují „pouze“ 2 500 EUR, což je ve srovnání s 20 000 EUR, které jsou ve Francii v současnosti rozhodně úplné minimum.


Proti francouzským plánům je tak směšný i plán Německa, které chce od příštího roku při výpočtu daně také zohledňovat emise CO2. Podle německých plánů by ale například majitel Porsche 911 platil zhruba 616 EUR každý rok, což je opět oproti francouzským daním opravdu minimální částka.

Následovat bude úplný zákaz aut se spalovacím motorem

Nové daně a další opatření mají za cíl hlavně snížení množství aut s vysokou produkcí emisí na silnicích. Mezi velké nepřátele snižování emisí tak patří mimo rychlých aut i SUV, které mají podle zákonodárců zbytečně velkou spotřebu. Dá se tedy očekávat, že v jejich případě přibudou v následujících letech také další kroky, které je zakážou či minimálně omezí.


V Evropě už je ale také několik zemí, které plánují auta na spalovací motory zakázat úplně a to do deseti let. Mezi takovými zeměmi je pak Dánsko, Švédsko, Irsko, Nizozemsko a další. Francie chce stejným způsobem tyto automobily zakázat od roku 2040.




Zdroj: ILM