
Vysoká daň z provozu silných aut produkujících více jak 225 g CO2 na kilometr jízdy není ve Francii nic nového. Už několik let tam totiž pro tyto automobily platí roční daň 20 000 EUR (asi 541 700 korun), ta by se ale nyní podle vládních plánů měla zvýšit a to dokonce dvojnásobně.
Francie se drastickými opatřeními z posledních let snaží dodržet sliby
dané Pařížskou klimatickou dohodou ale i vlastními plány na nižší
produkci skleníkových plynů. Často k tomu sice dochází k nelibosti
„zasažených“ ale podle vlády moc jiných možností není.
Pokud současné plány vlády projdou, mohlo by už od 1. ledna
2021 dojít ke zvýšení daně na území Francie pro zmiňovaná
auta s emisemi více jak 225 g CO2 na kilometr na 40 000 EUR,
v roce následujícím tedy 2022 by pak došlo k navýšení až na
zmíněných 50 000 EUR.
Proti francouzským plánům je tak směšný i plán Německa, které chce od
příštího roku při výpočtu daně také zohledňovat emise CO2.
Podle německých plánů by ale například majitel Porsche 911 platil zhruba
616 EUR každý rok, což je opět oproti francouzským daním opravdu
minimální částka.
V Evropě už je ale také několik zemí, které plánují auta na
spalovací motory zakázat úplně a to do deseti let. Mezi takovými
zeměmi je pak Dánsko, Švédsko, Irsko, Nizozemsko a další. Francie chce
stejným způsobem tyto automobily zakázat od roku 2040.