EnergoZrouti.cz

MHD v Ostravě utichne. Do provozu míří největší flotila elektrických autobusů v Česku

  
Martin Bárta
9. 5. 2022 ▪ 18:00

Městská hromadná doprava v moravskoslezské metropoli utichne. Díky 24 novým autobusům na elektřinu se opět sníží emise produkované v místní MHD. Příští rok by se měl k elektřině přidat i vodík.

Elektrobus MHD v Ostravě
Elektrobus MHD v Ostravě
Foto: DPO

Po tom, co primátor Ostravy v minulém roce symbolicky vypnul poslední autobus na naftu, přichází do městské hromadné dopravy v moravskoslezské metropoli další důležitý prvek na cestě ke snížení emisí. Od května totiž Dopravní podnik Ostrava postupně zařadí do provozu nové autobusy Solaris na elektřinu.

Flotila se modernizuje, naftové autobusy ale Ostrava ještě má

Přesně 24 nových autobusů na elektřinu, které do Ostravy dodal polský Solaris, přišly Dopravní podnik Ostrava na 308 milionů korun bez DPH. V ceně zakázky ale mimo autobusů byla ještě speciální dobíjecí ramena, která pomocí technologie OppCharge umožní průběžné dobíjení autobusů na konečných stanicích. Ty tak díky tomu ujedou během dne delší vzdálenost.

„Jsme rádi, že Ostravanům můžeme nabídnout další možnost ekologické dopravy. Od roku 2010, kdy DPO zakoupil první elektrobus, urazil velký kus cesty k ekologizaci provozu, která vyvrcholila loňskou jarní kampaní a závazkem „Bez dieselu". Zařazením dalších 24 elektrobusů Dopravní podnik Ostrava již jen potvrzuje svou nezastupitelnou roli při zlepšování životního prostředí v našem městě,“ řekl primátor Ostravy Tomáš Macura.

„Měníme autobusovou dopravu v Ostravě. Nová nabíjecí infrastruktura na terminálu Hranečník je další fází naší strategie a doplňuje již stávající nabíječku pro elektrobusy v Ostravě-Svinově. Následující součástí plánu je vybudování nabíjecí stanice i na ul. Valchařská v centru města. Ostrava tak bude mít tři strategické body, kde se budou elektrobusy nabíjet a odkud budou vyjíždět obsluhovat přilehlé lokality. V daných místech se tak znatelně sníží produkce CO2,“ uvádí Daniel Morys, předseda představenstva a generální ředitel DPO.

Dopravní podnik v Ostravě má v současnosti ve svém vozovém parku 292 autobusů, 227 z nich pohání stlačený zemní plyn CNG, dalších 8 je pak na elektřinu. Díky nové dodávce tak bude počet elektrických autobusů ve městě čtyřnásobný. I přes symbolické vypnutí naftových autobusů je ale možné i vozidla s dieselovým motorem stále v provozu potkat, podnik se je ale snaží nasazovat především jako zálohy či v případě mimořádností.

Ostravský dopravní podnik mimo dalšího rozšiřování elektrických autobusů chystá na následující roky i další novinky. V roce 2023 by se totiž ve vozovém parku MHD v Ostravě měly objevit i první vozy spalující vodík.




Štítky: Elektromobil Auto Autobusy Elektrobus Ostrava Městská hromadná doprava MHD
Zdroj: RED