Zákazníci, dejte si pozor na tyto podvodné e-shopy. V případě reklamace odmítají vrátit plnou částku zpět

     
Dan Bright
4. 10. 2025 ▪ 20:00

Nakupování na internetu je pro většinu lidí běžnou součástí života. Z pohodlí domova lze vybírat z tisíců obchodů, porovnávat ceny a nechat si zboží doručit přímo ke dveřím. Tato možnost však s sebou nese i nevýhodu. Ne všechny e-shopy totiž dodržují zákonem stanovené povinnosti a v případě vrácení zboží nebo reklamace mohou zákazníky připravit o část peněz.

Česká obchodní inspekce každoročně řeší stovky stížností na neseriózní e-shopy, které nedodržují zákon.
Česká obchodní inspekce každoročně řeší stovky stížností na neseriózní e-shopy, které nedodržují zákon.
Foto: Shutterstock

Problémy nastávají především v situacích, kdy spotřebitel uplatní své právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů nebo žádá o reklamaci vadného výrobku. Přestože legislativa jasně stanovuje povinnosti obchodníků, některé internetové obchody se je snaží obejít. Výsledkem bývá, že zákazník nedostane zpět plnou částku nebo je mu účtován poplatek, který vůbec nemá platit.

Jaká práva mají zákazníci při vrácení zboží

Každý zákazník má právo odstoupit od smlouvy uzavřené přes internet do 14 kalendářních dnů od převzetí zboží, a to bez udání důvodu. Pokud se rozhodne toto právo využít, musí mu e-shop vrátit veškeré zaplacené peníze včetně nákladů na doručení k zákazníkovi. Peníze musejí být vráceny nejpozději do 14 dnů od okamžiku odstoupení a obchodník je povinen je zaslat stejnou formou, jakou zákazník původně platil, pokud se obě strany nedohodnou jinak.

Náklady na dopravu zboží zpět k e-shopu obvykle hradí zákazník, pokud obchodník nenabízí bezplatné vrácení. Důležité je také vědět, že zákazník nemusí zboží odeslat hned následující den – zákon říká, že lhůta pro odeslání je stejná jako lhůta pro odstoupení, tedy 14 dní.

Podmínkou je, že zboží musí být vráceno kompletní, nepoškozené a v takovém stavu, aby mohlo být dále prodáno. Obchodník však nesmí odmítnout přijetí zboží jen proto, že není v původním obalu, pokud se nejedná o specifické výrobky, například hygienické zboží nebo zboží vyžadující ochranný obal.

Některé e-shopy si mohou stanovit praktické požadavky, jako je přiložení faktury nebo vyplnění formuláře o odstoupení od smlouvy. Tyto požadavky mají usnadnit administrativu, ale nesmějí zákazníkovi bránit ve vrácení zboží.

Při vracení zboží je zákazník povinen zajistit, aby bylo v přepravě dostatečně chráněno proti poškození. , ...

Reklamace a povinnosti e-shopů

Vedle vrácení zboží mají zákazníci právo také na reklamaci, pokud je výrobek vadný nebo neodpovídá tomu, co bylo objednáno. Záruka obvykle trvá 24 měsíců a během této doby má kupující právo uplatnit reklamaci. Pokud se prokáže, že výrobek má vadu, musí e-shop nabídnout bezplatnou opravu, výměnu, nebo vrácení peněz.

E-shop nesmí účtovat žádné poplatky za vyřízení reklamace. Náklady na posouzení či případnou opravu nese vždy obchodník. Reklamace musí být vyřízena v zákonné lhůtě 30 dnů, a pokud se tak nestane, má zákazník právo od smlouvy odstoupit a požadovat vrácení peněz.

Pokud e-shop reklamaci bezdůvodně zamítne nebo odmítá vrátit peníze, má zákazník možnost obrátit se na Českou obchodní inspekci. V případě plateb kartou lze navíc využít i služeb finančního arbitra, který řeší spory bez nutnosti soudního řízení.

Jestliže ani tyto kroky nepomohou, přichází na řadu právní postup – mimosoudní řešení sporu nebo žaloba. Přestože je to pro spotřebitele časově i finančně náročnější, někdy je to jediný způsob, jak využít svých práv v případě tvrdohlavého a neseriózního obchodníka.

Důvěryhodné e-shopy často nabízejí možnost bezplatného vrácení zboží přes výdejní místa nebo kurýra. , ...

Jak poznat a řešit praktiky podvodných e-shopů

Podvodné e-shopy si často účtují nepřiměřené poplatky za reklamace, prodlužují lhůty, nereagují na žádosti zákazníků nebo vracejí pouze část peněz s odkazem na „administrativní náklady“. Tyto praktiky jsou v rozporu se zákonem.

Dalším trikem bývají neprůhledné obchodní podmínky, které obsahují ustanovení omezující práva zákazníka. E-shop tak například tvrdí, že vrácení je možné pouze v původním obalu, nebo že reklamace je zpoplatněna. Ve skutečnosti žádné takové omezení neplatí a obchodník je povinen respektovat zákon.

Zákazníkům se proto doporučuje ověřit si před nákupem důvěryhodnost e-shopu. Už samotný fakt, že obchod uvádí jasné kontaktní údaje, sídlo firmy, IČO a funkční zákaznickou linku, je známkou serióznosti. Dalším dobrým znakem je zapojení do programů ověřených obchodů nebo přítomnost pozitivních recenzí od skutečných zákazníků. Pokud obchod tyto prvky postrádá, je vhodné nákup dobře zvážit.

Pokud už se zákazník dostane do sporu, měl by nejprve zaslat e-shopu písemnou výzvu k nápravě. Teprve pokud reakce nepřijde nebo je zamítavá, je vhodné obrátit se na kontrolní orgány, například Českou obchodní inspekci. Díky tomu má spotřebitel větší šanci, že jeho stížnost bude řešena oficiální cestou.



Sdílejte článek  
       


Štítky: E-shop Podvod Vrácení peněz
Zdroj: pruvodcepodnikanim.cz, hwlegal.cz, coi.gov.cz, dostupnyadvokat.cz




Nejnovější z kategorie


































Nejnovější