Nákupy naslepo končí. Díky nové funkci od Google si oblečení vyzkoušíte přímo na sobě jen pomocí fotky
Možná znáte ten pocit zklamání, když si objednáte krásné šaty z internetového obchodu a nakonec na vás nevypadají tak úžasně jako na té modelce z katalogu. Oblečení z e-shopů si bohužel nemůžete vyzkoušet osobně jako v kamenném obchodě. Už teď je ale možné zkusit si ho virtuálně.
Virtuální zkoušku oblečení v současné době nabízejí některé grafické AI programy a aplikace, jako je Kling AI, FitRoom nebo Virtual Try on. Mají jen jeden malý nedostatek: zdarma jsou zpravidla přístupné jen ve své zkušební verzi a po omezenou dobu, po jejímž uplynutí už za ně musíte platit. Funkci zkoušení outfitů přes internet zadarmo letos zavedl Google, ale i zde našinec narazí na problém: funkce je zatím dostupná jen v několika zemích. Konkrétně v USA, Británii, Austrálii, Kanadě, Indii a Japonsku.
Jak virtuální zkoušení funguje
Princip je jednoduchý. Do uživatelského rozhraní nahrajete jak svoji fotografii, tak obrázek outfitu, který si toužíte vyzkoušet. Umělá inteligence spojí obě fotky dohromady a ukáže vám, jak ve zvoleném oblečení budete vypadat. V případě Googlu je tato funkce přímo propojena se službou Nákupy. V praxi to vypadá tak, že si zákazník při prohlížení oblečení v Google katalogu může jednotlivé kusy ihned virtuálně vyzkoušet, nemusí je tedy odnikud stahovat a zase někam uploadovat.
Funkce virtuálního zkoušení je automaticky možná u všech produktů zařazených do sekce Google Nákupy za splnění základních podmínek. Fotografie například musejí mít vysoké rozlišení a obsahovat jen jeden kus oblečení nasnímaný zepředu, a to buď samotatně nebo na modelce či figuríně v jednoduché póze.
Funkci mohou využívat jen osoby starší 18 let, a to v kategoriích obuv, horní a spodní díly oblečení a šaty. Produkty typu spodní prádlo a plavky zatím Google nepodporuje.
Umělá inteligence ještě chytřejší
Zatím není jasné, kdy Google virtuální zkoušení v Nákupech zavede i v dalších zemích včetně České republiky. Mezitím už ale přišel s vylepšením, které celý proces zrychluje. Uživatelé totiž doposud museli do systému nahrávat fotografii celého těla. Nyní jim už stačí nahrát jen selfie obličeje a zadat informaci o své konfekční velikosti. Systém pak na základě těchto dat vygeneruje digitální postavu s odpovídajícími proporcemi. O inovaci, dostupnou zatím jen ve Spojených státech, se postaral integrovaný model Nano Banana, který je součástí technologie Gemini 2.5 Flash.
Otázka etiky a zabezpečení
Uživatelé novou funkci Googlu vítají vesměs s nadšením, objevují se ale i hlasy, které varují před zneužitím citlivých osobních dat. Přecijen někam nahráváte svou vlastní fotografii. Zabezpečení uložených snímků a šifrovaný přenos dat jsou proto nejen u funkce Googlu, ale u všech aplikací virtuálního zkoušení oblečení klíčové.
Další otázky vyvolala novinka v podobě generování postavy ze selfie. Do jaké míry bude model přesný? Pokud vaše tělo zobrazí v lichotivější variantě, naštvaní asi nebudete. Ale jestliže sem tam přidá faldík, který na základě čísla vaší velikosti jen předpokládá, citlivější povahy se z toho mohou zhroutit.
Budoucí vývoj
Umělá inteligence je ovšem dosud v plenkách a dá se předpokládat, že budoucnost přinese mnohem přesnější zobrazení. Virtuální zkoušení oblečení se navíc nejspíš rozšíří i mimo Google Nákupy. Je jen otázka času, kdy někdo vytvoří plugin se stejnou funkcí pro internetové obchody a zkouška outfitů přes internet se stane běžnou součástí vašeho online nákupu.
To by přivítali jak zákazníci, tak obchodníci. E-shopům by totiž odpadlo mnoho starostí s vráceným zbožím, které buď špatně pasovalo nebo jen nevypadalo podle představ. Nyní už při nákupu budete přibližně vědět, zda se zvolená barva šatů hodí k vašim vlasům a tónu pleti. Uděláte si představu o tom, jak halenka prezentovaná na štíhlé modelce bude vypadat na vaší plnoštíhlé postavě. Internetové obchody by navíc mohly přilákat nové zákazníky z řad těch, kdo dodnes dávají přednost fyzickým kabinkám. Zda se tato vize naplní, zjistíme během několika příštích let.























































