Upozornění: V obchodech se objevila tato "sleva", ve skutečnosti zaplatíte mnohem víc

     
Monika Brešťanská
20. 9. 2025 ▪ 14:30

Různé slevy jsou hlavním tahákem snad každého obchodu, ať už je kamenný, internetový, s potravinami nebo třeba s elektronikou. Ne každá sleva ale musí znamenat opravdovou úsporu. Někdy se totiž jedná o finty, jak zákazníky nalákat na nákup zboží.

V obchodě se objevila tato „sleva“, ve skutečnosti zaplatíte mnohem víc
V obchodě se objevila tato „sleva“, ve skutečnosti zaplatíte mnohem víc
Foto: Shutterstock

Viděli jste nápis „sleva 30 % při koupi 3 kusů“, „výprodej −50 %“ nebo „dříve za 699 Kč, teď jen 349 Kč“ a mysleli jste si, že jste narazili na výhodnou nabídku? Na první pohled možná ano, ale ne vždy to tak je. Mezi obchodními praktikami se stále častěji objevují způsoby, jak ze zákazníků dostat co nejvíce peněz. Obchodníci a jejich marketéři využívají psychologii, falešné slevy, nepřehlednost informací na regálech nebo u pokladny. Jak to ale poznat?

Psychologie cen: Nejsnazší cesta, jak oklamat zákazníka

Obchodníci používají řadu taktik, které mají zákazníka přesvědčit o obrovských slevách a velmi výhodných nabídkách. Často například pracují s vaším pocitem, že musíte rychle jednat, abyste si "výhodu“ nenechali utéct.

Falešná původní cena – některé řetězce nastaví cenu zboží účelově vysoko jen krátce před zahájením slevy. Sleva se pak počítá z této uměle navýšené ceny, takže v praxi se cena vrátí jen k normální nebo je snížena jen nepatrně. Na první pohled ale vidíte obrovské procento, které vás motivuje ke koupi.

Motivace k nákupu většího množství – nápisy jako "Sleva 20 % při koupi 3 ks“ vás nabádají, abyste daného výrobku nakoupili více, než vůbec potřebujete. Záměr je tedy jasný, a to přimět zákazníka utratit více peněz naráz.

Neurčité slevy – poutače a reklamy zdůrazňují procenta, akci, Black Friday nebo výprodej, ale už neříkají, z jaké ceny se sleva počítá. A ani jaká byla nejnižší cena v předchozích dnech. Tyto nápisy sice působí velmi výhodně, nicméně skutečná úspora z nich poznat nejde.

Nápisy se snaží zákazníky přesvědčit o velmi výhodných nabídkách. , ...

Právní rámec: Zákon, který chrání zákazníky

Zákazníky naštěstí před nekalými praktikami obchodníků chrání zákon. Konkrétně jde o novelu zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, která vstoupila v platnost v lednu roku 2023. Tato novela zavedla § 12a, který popisuje, že když obchodník inzeruje slevu, musí na cenovce uvést nejnižší cenu, za kterou bylo zboží nabízeno a prodáváno v posledních 30 dnech před slevou. Toto pravidlo se vztahuje i na internetové obchody.

Existují ovšem výjimky. Například pro potraviny podléhající rychlé zkáze (označené "spotřebujte do…“) či zboží určené k okamžité spotřebě. Podle České obchodní inspekce rovněž nepodléhají povinnosti uvádět nejnižší 30denní cenu akce typu 2+1 zdarma nebo slevy pro konkrétního zákazníka, například prostřednictvím kupónů. Porušení tohoto ustanovení je považováno za klamavou praktiku, za kterou ČOI může udělovat vysoké pokuty.

Česká obchodní inspekce na dodržování těchto pravidel opravdu dohlíží a za porušení zákona uděluje vysoké pokuty. Například obchodní řetězec Albert dostal v minulosti pokutu ve výši 400 000 Kč, která byla potvrzena soudem. Důvodem bylo, že u kávy značky Tchibo Barista byla na cenovce uváděna nesprávná sleva −44 % z částky 719 Kč, ačkoli nejnižší cena za posledních 30 dní byla pouze 379 Kč.

Podle zpráv z roku 2024 provedla ČOI 551 kontrol, přičemž u 324 obchodů (téměř 59 %) zjistila porušení zákona. Nejvyšší pokuty padly na řetězec Penny Market, a to v celkové výši 16,889 milionu korun. Bylo to především za chybějící cenovky za kilogram u ovoce a zeleniny.

ČOI také pravidelně odhaluje, že cena v regále neodpovídá ceně účtované u pokladny. Příkladem je pokuta pro Penny Market ve výši 200 000 Kč, kdy v provozovně v Pardubicích bylo zboží uváděno ve slevě, ale při placení u pokladny byla cena výrazně vyšší. 

Zákazníci se často stanou obětí psychologických triků , ...

Spotřebitelská práva: Co můžete udělat vy?

Pokud se domníváte, že se vás obchodník pokusil nějakým výše popsaným způsobem oklamat, máte právo se bránit. 

Zákazníci mohou obchodníka požádat o zákonné informace. Tedy třeba o nejnižší cenu za posledních 30 dní, cenu za kilogram a podobně. Pokud máte podezření na nejasnosti nebo rozdíly v ceně na regálu a u pokladny, uschovejte si účtenku. Obchody většinou situaci vyřeší hned na místě vrácením peněz nebo vyplacením rozdílu a chybnou cenovku si opraví. Pokud se ale stanete obětí nějaké “zakázané obchodní praktiky”, můžete se obrátit přímo na Českou obchodní inspekci a podat podnět k prošetření i online přímo na oficiálním webu coi.gov.cz.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Nákupy Finance Obchod
Zdroj: podnikatel.cz, kverulant.org




Nejnovější z kategorie


































Nejnovější