Uhlí vpřed. Vláda schválila přednost nákladních vlaků s uhlím před osobní dopravou
Uhlí vpřed. Nákladní vlaky by podle nového nařízení Vlády ČR měly podobně jako v Německu získat přednost před těmi osobními, pokud by mohlo dojít k ohrožení kritických a nepřetržitých provozů. Další opatření by mělo zajistit klidný přechod zimou v probíhající energetické krizi.
Energetická krize, která je před nadcházející zimou stále obávaným tématem přináší i změny v legislativě. Jednou z nich je novinka, kterou schválila Vláda ČR. Díky té budou mít ve výjimečných případech na železnici přednost nákladní vlaky s energetickými surovinami, tedy nejčastěji uhlím před osobní dopravou.
Nová úprava legislativy, která by podle Ministerstva dopravy ČR měla být využívána jen v konkrétních a odůvodněných případech má pomoci hlavně s fungováním energetických podniků. Právě ty jsou už v současnosti součástí kritické infrastruktury státu, která má zajistit elektřinu a teplo jak pro domácnosti tak i firmy, nemocnice, školy a další provozy.
Upřednostnění nákladní dopravy před tou osobní v nedávné době schválil i německý kabinet pod vedením kancléře Olafa Scholze. Pro Německo jde přitom o velkou změnu, jelikož v posledních letech byla ekonomika nastavena hlavně k odchodu od fosilních paliv a jaderné energie. Válka na Ukrajině a s ní spojená energetická krize si ale vyžádala změny i v největší evropské ekonomice.
Stejně jako v České republice by ale přednost nákladních vlaků na železnici před těmi osobními měla nastat jen ve výjimečných případech, které by mohly ohrozit provoz elektráren či dalších nepřetržitých provozů.
„Tuto možnost zavádíme v souvislosti s potřebou zajištění energetických surovin, například pro dodávky tepla pro obyvatele a firmy nebo pro výrobu elektrické energie,“ říká ministr průmyslu a obchodu Josef Síkela a dodává: „Jedná se o zcela výjimečné a odůvodněné případy. Toto opatření se na přepravu nebude uplatňovat automaticky.“
Podle ministra dopravy Martina Kupky se bude v případě aktivace těchto opatření jednat jen o vybrané nákladní vlaky na vybraných trasách a jen po nezbytně nutné období. Cestující se tak podle Kupky rozhodně nemusí bát toho, že by nyní každý nákladní vlak získal přednost před osobními, které by tak nabíraly velká zpoždění.