Tohle dělá 95 % Čechů při stání na semaforu. Zničí si tím převodovku za 100 tisíc
Doba, kdy byly automatické převodovky luxusem výhradně pro majetné, je už dávno pryč. V dnešní době vlastní auta s tímto typem převodovky velká část řidičů. Například ve Spojených státech amerických je podle dostupných statistik automatem vybaveno zhruba 90 % vozidel, což je skutečně vysoké číslo.
V České republice mohou účastníci silničního provozu stále potkávat větší podíl aut s manuální převodovkou, ale i zde popularita automatických převodovek v posledních letech rapidně vzrostla. Pokud budou automobilky pokračovat v současném trendu, jenž nastolily na našem území, je dokonce velmi pravděpodobné, že automobily s automatickou převodovkou budou dominovat i českým silnicím.
Minimálně to vyplývá z dat motoristického portálu TipCars, podle kterého je automatickou převodovkou vybaveno zhruba 63 % nově vyrobených aut, která jsou nabízená na zdejším trhu. Nastal tedy nejvyšší čas zjistit si co nejvíce informací o tom, jak se s autem s automatickou převodovkou na silnicích chovat.
Na internetu se rozšířil mýtus, kvůli němuž si celá řada řidičů nevědomě ničí automatickou převodovku
Díky internetu mají lidé rychlý přístup k takřka nespočetnému množství užitečných informací. Bohužel se na něm však objevují i nepravdivé zprávy či mýty, které mohou napáchat mnohem větší škody, než se může zdát. Jeden z takových mýtů, jenž poměrně nedávno zasáhl webové prohlížeče jako lavina, se týká vyřazování automatických převodovek na neutrál.
Tento mýtus pravil, že by řidiči aut s automatickými převodovkami měli při každém zastavení vozidla (například před semafory či na křižovatce) přesunout volič do polohy N, respektive P.
To ovšem v žádném případě není dobrý nápad. Pokud byste totiž automatickou převodovku vyřazovali při každém zastavení vozidla, s velkou pravděpodobností by velice rychle došlo k jejímu nevratnému opotřebení.
K tomuto tématu se vyjádřil i expert na auta s automatickou převodovkou, který konkrétně sdělil: „Nedává sebemenší smysl, aby řidiči vozidel s automatem na každém semaforu vyřazovali. Mechanismus se v takovém případě opotřebává mnohem rychleji, než kdyby se této chyby nedopouštěli.”
Mnohem lepším řešením je při krátkých zastaveních držet nohu na brzdě. To se týká aut s automatickými převodovkami typu DSG i CVT.
Kromě vyřazování při krátkých zastaveních byste se měli při řízení aut s automatickou převodovkou vyvarovat i vyřazování při jízdě z prudkého kopce.
Cena nové převodovky může přesáhnout 100 000 Kč, další tisíce pak stojí práce automechaniků
Důvodů, proč byste se měli o automatickou převodovku starat s náležitou péčí, existuje celá řada. Tím nejhlavnějším je každopádně fakt, že pořízení nové převodovky tohoto typu vás může vyjít na vysokou částku.
Přesná cena nové automatické převodovky závisí na konkrétním modelu a značce automobilu. Obecně vzato nicméně platí, že cena moderních typů automatických převodovek se pohybuje v rozmezí od 70 000 do 150 000 korun – a za tuto částku už si bezpochyby můžete koupit v autobazaru nějaký menší model auta, které není úplně za zenitem.
V některých případech je navíc nutné započítat náklady na výměnu převodovky. Automechanici si za tento úkon zpravidla účtují mezi 5 000 až 25 000 Kč.
Další chyby, kterým byste se měli vyvarovat, pokud řídíte auto s automatickou převodovkou
Pokud řídíte auto s automatickou převodovkou, měli byste se snažit vyvarovat celé řadě dalších chyb.
Například byste v žádném případě neměli řadit, dokud auto zcela nezastaví. To se týká zejména zpátečky, kterou někteří řidiči vozidel s automatem řadí dříve, než by měli. Při „zbrklém” řazení se automatická převodovka extrémně rychle ničí.
Experti rovněž nedoporučují stát na prudkém kopci bez ruční brzdy. Pokud byste tak učinili, může se utrhnout západka, na které převodovka visí.