Tato populární hra sdílí vaše informace s reklamními firmami. Používá ji přes 2 miliony Čechů

     
Dan Bright
8. 8. 2025 ▪ 13:38

Na první pohled nevinná zábava. Stažení bezplatné mobilní hry z obchodu jako Google Play, pár minut hraní ve frontě nebo ve vlaku, občas reklama, kterou odkliknete. Jenže právě v těchto chvílích může váš telefon předávat desítky technických údajů o vašem zařízení a chování reklamním firmám. Takto funguje naprostá většina bezplatných her, které si Češi denně stahují a hrají.

I během pár minut hraní ve frontě může telefon sdílet desítky technických údajů s reklamními systémy.
I během pár minut hraní ve frontě může telefon sdílet desítky technických údajů s reklamními systémy.
Foto: Shutterstock

Mobilní hry často fungují jako prostředník mezi uživatelem a rozsáhlou sítí datových obchodníků a reklamních platforem. Tyto firmy mohou informace z mobilních her kombinovat s údaji z jiných aplikací, webového prohlížení nebo online nákupů, čímž vytvářejí detailní profil o každém hráči.

Jak bezplatné mobilní hry sbírají vaše data

Většina her, které si v obchodě Google Play nebo App Store stáhnete zdarma, není financována dobročinností, ale prostřednictvím reklam. K tomu využívají tzv. reklamní SDK (software development kits), tedy předpřipravené moduly od třetích stran, jako je Google AdMob, Unity Ads, Facebook Audience Network, AppLovin či IronSource. Tyto moduly umožňují vývojářům jednoduše vkládat reklamy do her, a zároveň sbírat data od uživatelů, aby bylo možné zobrazovat reklamy cíleně.

Tato data zahrnují například:

  • identifikátory zařízení (reklamní ID, IMEI, model telefonu),

  • operační systém a jeho verzi,

  • IP adresu (z níž lze přibližně určit polohu),

  • jazyk systému a lokalitu,

  • chování v aplikaci, například kdy a jak dlouho hrajete, zda klikáte na reklamy, nebo jaké typy obsahu sledujete.

Některé hry si navíc vyžádají přístup k dalším citlivým informacím, jako je přesná poloha, kontakty nebo úložiště. To vše závisí na tom, jaký typ reklamních SDK je ve hře implementován a co přesně hra požaduje.

Důležité je zmínit, že reklamní firmy obvykle získávají data v anonymizované podobě, tedy bez vašeho jména, e-mailu či jiných přímých osobních údajů. Přesto jde o detailní profil chování, který slouží k co nejpřesnějšímu cílení reklam a optimalizaci příjmů vývojářů.

Většina hráčů netuší, že jejich data jsou propojena s dalšími aplikacemi i webovým chováním. , ...

Které hry tato data sbírají

Pokud hrajete některou z nejoblíbenějších mobilních her zdarma, například Candy Crush Saga, Subway Surfers, Coin Master nebo jednu z mnoha tzv. „idle“ her, můžete si být téměř jisti, že vaše zařízení odesílá data výše popsaným způsobem.

Google Play uvádí u těchto titulů stovky milionů instalací. V českém prostředí podle dostupných odhadů a statistik (například App Annie, Sensor Tower nebo Google Analytics) používá podobné hry pravidelně přes 2 miliony uživatelů. To znamená, že každý měsíc sdílí své technické údaje s reklamními systémy zhruba pětina populace.

Sdílení dat je standardní praxí téměř všech her, které zobrazují reklamy. Tyto procesy jsou sice částečně regulovány pravidly Google Play a legislativou (například GDPR), ale přesto dochází k rozsáhlému sběru informací. Většina uživatelů si tento fakt vůbec neuvědomuje, protože souhlas se sběrem dat bývá součástí instalačního procesu nebo podmínek užívání.

Nastavení ochrany soukromí nebývá ve výchozím stavu aktivní. , ...

Jak se bránit

Sběru anonymizovaných dat nelze zcela zabránit, pokud chcete hrát hry, které obsahují reklamy. Existují však účinné způsoby, jak ho výrazně omezit a chránit své soukromí:

  1. Vypněte personalizaci reklam - v nastavení Google účtu můžete deaktivovat tzv. „Personalizované reklamy“. Od Androidu 12 navíc systém brání aplikacím ve využívání reklamního ID, pokud tuto funkci vypnete.

  2. Omezte oprávnění aplikací - Nastavení → Aplikace → [název hry] → Oprávnění můžete zakázat přístup ke kontaktům, poloze nebo úložišti, pokud je hra nutně nepotřebuje.

  3. Používejte firewall - aplikace jako NetGuard, Blokada nebo NoRoot Firewall umožňují blokovat přístup jednotlivých her k internetu, a tím i k odesílání dat reklamním sítím. Ne každá hra však funguje bez připojení.

  4. Sáhněte po verzích bez reklam - některé hry nabízejí placenou verzi nebo in-app nákup pro odstranění reklam. Tyto verze obvykle neobsahují reklamní SDK, a sběr dat je tak minimální. Dávejte si ale pozor, do jakých aplikací zadáváte své platební údaje.

  5. Instalujte jen z oficiálních obchodů - hry z neoficiálních zdrojů mohou obsahovat neautorizované sledovací nástroje, které porušují i základní pravidla ochrany soukromí.

  6. Pravidelně kontrolujte a mažte neaktivní hry - i hry, které jste dlouho nespustili, mohou na pozadí odesílat data. Odinstalujte vše, co nepotřebujete.


Sdílejte článek  
       


Štítky: Mobilní hry Digitální soukromí Sběr dat
Zdroj: novinky.cz, support.google.com




Nejnovější z kategorie


































Nejnovější