Takhle tankuje každý druhý Čech: Netuší, že jim hrozí pokuta 18 tisíc korun
Tankování benzínu nebo nafty je rutinní záležitost každého řidiče. Málokdo ale ví, že za nesprávný postup hrozí pokuta až 18 tisíc korun. Lidé tím navíc často ohrožují i své zdraví.
Tankování pohonných hmot do kanystrů je v Česku běžnou praxí. Mnozí řidiči si pohonné hmoty navíc tankují nejen pro případ nouze na delších cestách, ale také do sekaček na trávu a dalších motorových přístrojů na zahradě. Problém je, že většina lidí vůbec netuší, že může jedním neškodným činem porušit zákon, přijít o desítky tisíc korun a ještě riskovat požár nebo explozi.
Nevědomost, která se nevyplácí
Prodejci pohonných hmot se shodují na tom, že tankování do kanystrů je u nás v Česku naprosto běžná praxe. Řidič klasicky natankuje do auta, přičemž v kufru má uschované prázdné kanystry, které naplní také. Může se zdát, že jde o neškodnou záležitost. Benzín nebo naftu do sekačky, motorové pily, elektrocentrály a dalších nástrojů jednoduše přímo na pumpě nenatankujete. Při takovém způsobu tankování je ale nutné si uvědomit, že zákon o požární ochraně a přepravě nebezpečných látek stanovuje jasné limity.
Pohonné hmoty mimo nádrž automobilu lze přepravovat pouze pro vlastní potřebu. Maximální stanovené množství je pak pouze 20 litrů. K běžným pracem okolo domu nebo zahrady je podobný objem dostačující, nemalé procento řidičů však přijíždí na pumpu s kanystry, do kterých se vejde litrů klidně sto.
Nejde ale pouze o množství. Zásadní roli hraje i druh nádoby. Je důležité zvolit homologovanou nádobu, která je těsná, pevná a uzavíratelná. Použijte tedy kanystr určený přímo pro přepravu pohonných hmot, který zakoupíte přímo na benzínové stanici nebo ve specializované prodejně.
Každý může přepravovat v běžném autě pohonné hmoty pro vlastní potřebu – ale pouze v množství do 20 litrů. A to jen v homologovaných nádobách, které musí být těsné, pevné a uzavíratelné. Zapomeňte na PET lahve nebo staré olejové kanystry – i kdyby „ještě držely“. Pokuta za porušení předpisů se může podle § 23 zákona č. 133/1985 Sb. vyšplhat až na 18 000 Kč.
Za hranicí zákona pak může být i způsob, jakým kanystr přepravujete. Nádoba s pohonnými hmotami nesmí být umístěna v blízkosti přepravovaných osob. Přeprava je tak možná v uzavřeném kufru, v ideálním případě pak v prostoru odděleném od kabiny (například na vozíku).
Jaká nádoba je ta správná?
Jak už jsme si nastínili výše, ne každý kanystr nebo jiná nádoba jsou pro přepravu pohonných hmot ideální. Správný kanystr musí mít označení UN (United Nations), což zaručuje, že splňuje mezinárodní normy pro přepravu nebezpečných látek. Musí být vyroben z materiálu odolného vůči chemickým látkám, a v neposlední řadě musí i perfektně těsnit.
Řidiči mají na výběr ze dvou možností, a to z kanystrů kovových a plastových. Ty první se dnes už téměř nepoužívají a k dostání jsou tak především plastové nádoby. Jejich výhodou je nízká hmotnost a snadná dostupnost. Nesmí být ale vystaveny přímému slunečnímu svitu a jsou méně odolné. Zcela nevhodné jsou PET lahve, kbelíky od barvy nebo jiné nádoby bez certifikace. Nejde jen o pokutu, jde o reálné nebezpečí výbuchu nebo požáru.
Skladování doma? Raději ne
Další běžnou chybou je uskladnění plných kanystrů poblíž domu, případně ve sklepě nebo na půdě. Výjimkou není ani skladování v prostorách panelových domů, a to přesto, že podle předpisů je zakázáno skladovat pohonné hmoty v obytných nebo společných prostorách (včetně garáží v panelácích) v množství nad 10 litrů. Benzín by měl být uložen na chladném a dobře větraném místě, mimo dosah dětí a mimo sluneční záření.