Tahle nenápadná kontrolka znamená, že do 10 minut se zničí váš motor. Češi ji často ignorují
Světelné kontrolky se bezpochyby řadí mezi nejdůležitější prvky v motorových vozidlech. Jejich úlohou je informovat řidiče o stavu konkrétních částí vozidla. Každá světelná kontrolka disponuje specifickým významem a pomáhá v identifikování celé řady problémů.
Některé z těchto problémů jsou pouhou banalitou, jindy mohou světelné kontrolky poukazovat na výraznou závadu, která je neslučitelná s dalším pokračováním v jízdě. V každém případě platí, že je žádoucí všem světelným kontrolkám rozumět, neboť tím můžete předejít nejen poškození vozidla, ale i vzniku mnohem závažnějších situací.
Jednou z klíčových světelných kontrolek je zcela jistě kontrolka chladící kapaliny. Ta monitoruje stav zmíněné kapaliny a může vás upozornit na několik vážných potíží, které se s ní pojí. V některých případech díky ní dokonce můžete předejít zničení motoru.
Při červené kontrolce je na čase zastavit vozidlo
Pokud se vám na palubní desce rozsvítí kontrolka chladící kapaliny červenou barvou, rozhodně to neznačí nic dobrého. Tato kontrolka totiž může poukazovat na dva problémy, z nichž žádný není pouhou banalitou, kterou lze s klidnou hlavou ignorovat.
Zpravidla není nutné (ani žádoucí) začít okamžitě panikařit a zastavit automobil i v nebezpečných situacích, ale to se nevylučuje s tím, že byste měli začít co nejrychleji jednat. V opačném případě by mohlo dojít k nevratnému zničení motoru.
Z toho vyplývá, že byste měli ihned začít pátrat po místě, na kterém je bezpečné zastavit. Jakmile jej najdete, vozidlo uveďte do klidu a bez váhání vypněte motor.
Příliš vysoká teplota chladící kapaliny
První z nich je vysoká teplota chladící kapaliny. O problém se jedná z toho důvodu, že chladící kapalina hraje klíčovou roli v regulaci teploty motoru a chrání jej před přehřátím. Jakmile teplota chladící kapaliny vzroste příliš vysoko, začne kvůli tomu logicky stoupat i teplota motoru.
V důsledku toho může dojít k tepelné expanzi (zvětšení či rozšíření, které je způsobeno vlivem tepla) součástek, z nichž se motor skládá. Následně hrozí zvýšení tření mezi pohyblivými součástkami v motoru, což může zapříčinit jejich nevratné zničení
Ještě v horším případě může následkem tohoto jevu dojít ke kompletní deformaci kovových částic, což může vést k okamžitému selhání motoru.
V neposlední řadě může vysoká teplota motoru zapříčinit prasknutí těsnění nebo nevratné poškození pístů, což jsou v obou případech rovněž velmi vážné potíže.
Nízká hladina chladící kapaliny
Druhý z problémů, na které může červená kontrolka chladící kapaliny poukazovat, je příliš nízká hladina této tekutiny. Ta je z krátkodobého hlediska víceméně stejně problematická jako příliš vysoká teplota chladící kapaliny.
Nedostatečné množství chladící kapaliny totiž může rovněž způsobit přehřátí motoru.
Jak se zachovat poté, co se vám červená kontrolka chladící kapaliny rozsvítí?
Jakmile se vám červená kontrolka chladící kapaliny rozsvítí, je třeba co nejdříve vyhledat bezpečné místo, na kterém je možné zastavit. Ve druhé řadě je pak nezbytné vypnout motor.
Následně je vhodné otevřít expanzní nádobku chladící kapaliny. U této činnosti by si nicméně měl každý řidič dávat velký pozor. V žádném případě tuto nádobu neotevírejte hned poté, co jste zastavili. Je naprosto nezbytné v první řadě počkat, než se teplota motoru dostane pod 60 stupňů Celsia. Kdybyste tak neučinili, mohla by na vás horká chladící kapalina z nádobky vystřelit, následkem čehož by mohlo dojít k opaření či dokonce vzniku popálenin.
Jakmile expanzní nádobku chladící kapaliny otevřete, zkontrolujte hladinu chladící kapaliny. Pokud je nízká, může to znamenat tyto dvě věci:
-
Chladící kapalina uniká ven z motoru a chladícího systému
-
Chladící kapalina se dostává do spalovacího motoru
V každém z těchto případů je vhodné volat odtahovou službu.
Pokud je chladící kapaliny v expanzní nádobce dostatek, nejspíše se jedná o méně závažný problém než výše zmíněné. Příčinou může být vadný termostat či ventilátor chladiče. I v tomto případě by nicméně bylo pošetilé pokračovat v jízdě.