EnergoZrouti.cz

Symbol offroadových vozidel může být i ekologický. Toyota ukázala prototyp Hiluxu na vodík

  
Lenka Nováková
5. 9. 2023 ▪ 09:36

Dojezd více jak 600 kilometrů na baterii. Toyota vytvořila prototyp svého nejoblíbenějšího pick-upu na vodík. Vodíkový Hilux by měl mít dojezd i přes 600 kilometrů.

Toyota Hilux na vodík
Toyota Hilux na vodík
Foto: Toyota / RKP Photography

Obrovské offroadové trucky, které jsou ve Spojených státech amerických jedním ze symbolů místních silnic nemusí být jen velcí žrouti benzínu či nafty. Ukazuje to příklad oblíbené Toyoty Hilux, kterou nyní automobilka v rámci testování předvedla ve vodíkové verzi.

Ačkoliv prodeje osobních vozidel poháněných na vodík jsou v současnosti oproti elektromobilům získávajících energii z baterií jen minimální, japonská Toyota v nich nadále vidí velký potenciál.

Už dříve tak automobilka představila první sériově vyráběný model Mirai. Ten sice díky své ceně začínající na 1,8 milionu korun není automobilem dostupným pro masy, ukazuje ale, že i vodík je možné snadno použít v osobním automobilu.

Zelenější dopravu poháněnou vodíkem, který mimo vodní páry nevytváří žádné emise skleníkových plynů chce nyní automobilka podpořit i konceptem jednoho ze svých velmi oblíbených modelů Hilux. Právě velký offroad je totiž podle firmy příkladem vozidla, které může využívat více druhů paliva tak, aby jej bylo možné využívat v mnoha situacích.

Konstrukce vodíkového prototypu Toyoty Hilux , Toyota / RKP...

Pick-up Toyota Hilux firma vyvinula ve Spojeném království v rámci konsorcia s dalšími partnery a byl financován z programů místní vlády. Ta se snaží o podporu většího využití vodíku nejen v automobilové dopravě. Nový prototyp by měl sloužit hlavně k testování toho, zda lze velmi odolný model jako je právě Hilux zachovat i při použití elektrického pohonu ve spojení s vodíkovými palivovými články.

Hilux na vodík podle automobilky využívá pohonnou jednotku, která už v současnosti pohání i zmiňovaný Mirai. Jedná se totiž o technologii, kterou Toyota už přes 10 let vylepšuje a má s ní zkušenost přímo z komerční výroby.

Vodíkový Hilux by měl v současnosti nabízet dojezd více než 600 kilometrů. To je v případě těžkého pick-upu výrazně více než by tomu bylo v případě využití bateriových článků. Prototyp Hiluxu ale baterie obsahuje také, ukládá do nich totiž energii, kterou palivové články vyrábějí z vodíku.

Zda se pick-up na vodík jednou dostane i do sériové výroby či zda zůstane pouze prototypem zatím není jasné. Mimo technologie bude totiž záležet i na situaci na trhu, kterému v současnosti v oblasti bezemisních vozidel vévodí hlavně standardní elektromobily.




Štítky: Vodík Toyota Auto Automobily Toyota Hilux Offroad Doprava