EnergoZrouti.cz

Starší automobily deseti let by měly jezdit na STK každý rok, navrhuje organizace TÜV

     
Tomáš Jelínek
8. 12. 2024 ▪ 13:34

Povinná STK by u starších vozidel měla být každoročně, nikoliv až ob rok. U všech vozidel starších deseti let to navrhuje německá organizace TÜV SÜD. Řidiče by každoroční kontroly mohly vyjít hodně draho a mnohé z nich tak přesvědčit k výměně vozidla.

STK každý rok? Německá organizace to navrhuje vzhledem ke stárnoucímu vozovému parku
STK každý rok? Německá organizace to navrhuje vzhledem ke stárnoucímu vozovému parku
Foto: Unsplash

Stárnoucí vozový park může být stále větším problémem pro bezpečnost vozidel i jejich emise. Jen v České republice se potvrzuje už roky pokračující trend stárnutí vozidel, jejichž průměr je v současnosti přes šestnáct let. Přestože v tuzemsku, kde si nedávno Ministerstvo dopravy po letech upozorňování ze strany odborníků všimlo podvodů na stanicích technické kontroly, a to obzvláště při měření emisí, to na zkracování lhůt pro provádění kontrol nevypadá, jiná situace je v Německu.

Místní Sdružení pro technickou kontrolu, známé spíše jako TÜV (Technischer Überwachungsve­rein), vyzývá k tomu, aby byla kontrola starších automobilů výrazně častější. Na povinnou STK po kratší době by přitom měla putovat už výrazně mladší vozidla, než je uváděný průměr pro vozový park v Česku. Podle TÜV by tak byla každoročně kontrolována vozidla už nad stáří 10 let.

To by pravděpodobně znamenalo, že by nějaká část automobilů, které už díky nekvalitnímu servisu či jeho úplné absenci, mohla rychleji mizet ze silnic. Pro řidiče by to ale jednoznačně přineslo další náklady navíc, které by je v případě starších vozidel mohly přimět k tomu, aby si pořídili novější automobil.

„To, co prosazujeme a opakovaně řešíme, je každoroční kontrola vozidel starších deseti let. Tyto vozy mají výrazně vyšší poruchovost, zvláště pokud nejsou pravidelně servisovány,“ řekl pro automobilový server Auto Motor & Sport Jürgen Wolz z TÜV SÜD.

V Německu v současnosti vyjde kompletní technická kontrola na částku okolo 150 eur (cca 3 700 Kč) a řidiči na ni musí každý druhý rok. Výjimkou z tohoto pravidla jsou nové automobily, které první tři roky na prohlídku nemusí (v Česku je tato lhůta nastavena na tři roky). Vysoká cena prohlídek by tak jen za několik dalších let provozu mohla řidiče připravit o vcelku významné finance. Mnoho majitelů starších vozidel si je ale ponechává právě z důvodu, že nemají finance na nákup nového vozu. Nové náklady by tak mnoha domácnostem ve výsledku pouze prodražily provoz vozidla, které by ale jejich majitelé pravděpodobně dále provozovali.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Auto Automobily STK Technická kontrola Vozový park Doprava Staré automobily


Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.