EnergoZrouti.cz

Přetížená vozidla ničí silnice za miliardy. Přibudou tak nové vysokorychlostní váhy

  
Markéta Bártová
7. 9. 2023 ▪ 15:21

Už v příštích třech letech by se mělo jen v rámci Středočeského kraje objevit několik nových úseků, kde bude maximální hmotnost vozidel kontrolovat vysokorychlostní váha. Data z těch současných ukazují, že přetěžování vozidel je v Česku velký problém.

Přetížené kamiony devastují silnice, radním s nimi došla trpělivost
Přetížené kamiony devastují silnice, radním s nimi došla trpělivost
Foto: Unsplash+

Přetížené kamiony jsou na tuzemských silnicích dlouhodobý problém. Vysoká váha vozidel totiž snižuje bezpečnost provozu ale zároveň i ničí silnice. Jejich opravy přitom vyjdou stát, kraje i města na miliardy korun. V boji proti přetíženým nákladním vozidlům chce proto přitvrdit třeba Středočeský kraj, jeho radní nyní schválili nová místa pro instalaci vysokorychlos­tních vah.

Problém s přetíženými kamiony už několik let ničí hlavní tuzemskou dálnici D1. Ačkoliv v nedávné době proběhla její kompletní modernizace, nový povrch se velmi rychle ničí právě přetíženými vozidly. Na problém tak už dříve upozornil například Nejvyšší kontrolní úřad.

Aktuálně jediná vysokorychlostní váha, která je na opravených úsecích zabudována totiž nefunguje. Přitom jen za dva měsíce dřívějšího provozu odhalila přes 17 tisíc přestupků, kdy na dálnici projelo přetížené vozidlo. V současnosti tak na dálnici probíhá měření vozidel jen váhami, které mají k dispozici celníci a policisté. V zahraničí přitom vysokorychlostní váhy, které umožňují zvážit vozidlo při jeho průjezdu fungují a pomáhají zabránit ničení silnic.

Problém s přetíženými kamiony ale má i Středočeský kraj, který už v současnosti několik vysokorychlostní vah provozuje. Díky rozhodnutí, které schválili radní na svém zasedání by do tří let mělo k současným čtyřem váhám přibýt ještě několik dalších.

Nové váhy, které by měly celkově vyjít rozpočet kraje na 82 milionů korun by se tak měly objevit v Mokrovratech, Jincích, Jiřici, Tursku, Chotýšanech, Kořenici, Krupé či v Městci Králové. Investice do technologie by se ale měla vrátit v krátké době díky pokutám, které kraj řidičům udělí.

„Středočeský kraj je využíván především pro tranzitní dopravu a vzhledem k prstencovitému tvaru svého území není v podstatě strany, která by byla zatěžována více anebo méně. Zkrátka naše silnice jsou velmi vytížené, jejich údržba nás ročně stojí několik miliard korun a není možné, aby síť byla zatěžována neúměrně, neřkuli nad rámec zákona. Proto jsme se rozhodli pro restriktivní krok a chceme pořídit dalších osm vah, které nejenže nákladní vůz rychle zváží, ale celý přestupek zaevidují a automaticky pošlou na úřad k vyřízení. Průjezd pak obvykle končí tučnou pokutou,“ konstatuje Karel Bendl.

Jen současné čtyři vysokorychlostní váhy podle kraje za uplynulé čtyři roky „vydělaly“ na pokutách 25 milionů korun. Ty nové by tak mohly pomoci pokutovat další řidiče, kteří překročí nastavené limity. Kraj by díky tomu mohl ušetřit velkou část financí určených pro údržbu vozovek.




Štítky: Silnice Nákladní doprava Kamiony Doprava Středočeský kraj