Jeden z největších dodavatelů automobilového průmyslu je v krizi. V Česku zaměstnává tisíce lidí
Gigantický dodavatel automobilových součástek, společnost ZF, čelí problémům. Současný pokles prodejů a krize v automobilovém průmyslu představují pro firmu obrovský problém. Ta již oznámila propouštění některých zaměstnanců. Podle šéfa podnikové rady je však situace nadále velmi vážná.
V posledních měsících se automobilový průmysl nachází ve složité situaci, což se citelně dotýká nejen výrobců vozidel, ale i dodavatelů dílů, kteří jsou klíčovými hráči v tomto odvětví. Jedním z významných dodavatelů, který se nyní ocitl v krizi, je společnost ZF Friedrichshafen, německý gigant, který má továrny i v mnoha tuzemských městech. ZF, která se zaměřuje na technologie v oblasti pohonů, bezpečnostních systémů a dalších klíčových komponentů pro automobilový průmysl, čelí globálním výzvám, jež zahrnují pokles poptávky, geopolitické nejistoty a problémy s dodavatelskými řetězci.
V Německu se ve velkém propouští, tuzemská výroba zatím odolává
Společnost ZF v České republice zaměstnává tisíce lidí, přičemž její závody se nacházejí v klíčových lokalitách, jako jsou Klášterec nad Ohří nebo Plzeň. Právě české pobočky hrají významnou roli v celkovém výrobním řetězci firmy. ZF v Česku nejen vyrábí komponenty, ale také vyvíjí moderní technologie pro automobilový průmysl, například systémy pro elektrifikaci vozidel a pokročilou bezpečnost. Podle dostupných informací firma investuje i do výzkumu a vývoje, což jí umožňuje držet krok s trendy, jako je přechod na elektromobilitu a autonomní řízení.
Nicméně, současné globální ekonomické problémy a geopolitická nestabilita ztěžují situaci celé společnosti. Pro automobilové dodavatele, jako je ZF, jsou tyto výzvy obzvláště náročné, neboť se musí vyrovnat s kolísáním poptávky a prudkými nárůsty cen surovin. Přestože ZF dosáhla v roce 2023 solidních tržeb ve výši 46,6 miliardy eur a investovala přes 3,5 miliardy eur do výzkumu a vývoje, stále čelí riziku, že bude muset omezit své aktivity v některých regionech, což by mohlo mít dopad i na pracovní místa v České republice.
Právě situace v evropském automobilovém průmyslu totiž u ZF stejně jako u dalších dodavatelů nutí vedení k propouštění zaměstnanců. Nedávno tak firma oznámila, že jen do konce příštího roku bude muset být zrušeno 1 800 pracovních míst v německé pobočce v Saarbrückenu. Další tisíce zaměstnanců pak o práci přijdou i v dalších německých pobočkách. Situace je totiž podle šéfa podnikové rady Achima Dietricha „velmi, velmi, velmi vážná“.
I přes složitou situaci zůstává ZF v České republice důležitým hráčem na trhu a pokračuje ve svém úsilí o udržení konkurenceschopnosti. Firma nedávno otevřela svůj první výrobní závod s nulovými emisemi v Klášterci nad Ohří, který slouží jako příklad pro další aktivity v oblasti udržitelnosti. Tento závod je považován za jeden z klíčových kroků k dosažení klimatické neutrality do roku 2040.
Význam ZF pro český automobilový průmysl je nepopiratelný. Společnost nejenže zaměstnává tisíce lidí, ale také přispívá k rozvoji nových technologií a inovací. Přesto je otázkou, zda bude firma schopna udržet svou stávající úroveň investic a zaměstnanosti v Česku, pokud se globální ekonomická situace nezlepší. V současnosti ale firma zatím neoznámila žádné kroky, které by vedly k propouštění zaměstnanců v tuzemských továrnách i vývojových centrech tak, jako k tomu nyní dochází v těch německých.