Investice do nového mýta se Česku vyplatila, stát vybral meziročně více peněz

  
Martin Bárta
8. 1. 2021 ▪ 11:46

Výběr nového dodavatele mýtného systému se České republice vyplatil, v minulém roce bylo totiž i díky nové technologii vybráno na poplatcích o 5,24 % více peněz než v roce 2019. Aktuálně fungující systém bude jednodušší i pro budoucí rozšiřování.

Dálnice
Dálnice
Foto: Pixabay

Více jak 11,5 miliardy korun vybral stát na mýtném v loňském roce. Výběr mýta podle provozovatele Czechtoll zvýšil právě i jejich nový systém. Ten na rozdíl od předchozí technologie využívá GPS satelitů ke sledování zda je vozidlo ve zpoplatněném úseku. Dříve bylo mýto řešeno společností Kapsch za pomoci mýtných bran, které jsou dosud umístěné na velké části dálniční sítě.

Výnosy vzrostly i přes dopady pandemie koronaviru

Nové řešení výběru mýta spuštěné právě na začátku roku 2020 už tak nyní nese pozitivní výsledky. Výnosy z mýtného se totiž meziročně zvýšily o 573 milionů korun a to i přes negativní dopady pandemie koronaviru COVID-19 na celé odvětví autodopravy. Omezeny byly totiž v minulém roce i zájezdové autobusy, které mýto také musí hradit.

Podle provozovatele nového systému Česká republika vloni jen na nákladech na provoz mýtného systému ušetřila téměř miliardu korun oproti řešení společnosti Kapsch. Není totiž nutné provozovat a udržovat mýtné brány, které jsou nyní částečně odstraňovány a částečně ponechány pro instalaci jiných technologií jako je například měření rychlosti vozidel.

Zpoplatnění dálnic je navíc při nové technologii výhodné i do budoucna. Pokud by totiž stát chtěl zpoplatnit další úseky dálnic, nebude třeba stavět další mýtné brány ale dojde jen k dálkové úpravě systému, který označí zpoplatněné úseky. Pokud se pak vozidlo na tento úsek vydá, je automaticky zpoplatněno prostřednictvím své polohy.

Větší výnosy půjdou do dopravní infrastruktury

Vyšší výnosy mýtného systému díky jeho nižším nákladům i lepší kontrole vozidel tak může Ministerstvo dopravy využít pro zlepšení infrastruktury a její obnovy.

„Jsem rád, že se nám podařilo zajistit i v komplikovaném roce 2020 stabilní provoz systému tak, aby dopravci nepocítili omezení v oblasti klientského servisu při plnění mýtných povinností. Podařilo se nám implementovat bezpečnější vstup do zákaznické samoobsluhy přes portál eIdentita a připravili jsme systém na zavedení trojsložkového mýtného od 1. ledna 2021,“ doplnil Matej Okáli, generální ředitel společnosti CzechToll.

Na konci roku 2020 bylo podle provozovatele v systému elektronického mýtného registrováno 546 tisíc vozidel. K těm pak firma vydala 468 tisíc palubních jednotek. Tuzemská vozidla pak mají v systému třetinový podíl.




Zdroj: Czechtoll