EnergoZrouti.cz

Elektřina v dopravě není jen doménou aut, roste zájem i o elektrické lodě

     
Martin Bárta
18. 4. 2021 ▪ 09:36

Pohon elektřinou ukládanou do baterií je v posledních letech stále více zmiňován pro pohon automobilů. Využití této technologie se ale pomalu přesouvá i do dalších oblastí jako například do lodní dopravy.

Elektrický trajekt
Elektrický trajekt
Foto: ABB

Elektrická auta už dnes překvapí málokoho i přes to, že jich ještě před pár lety na silnicích bylo spíš pár jednotek. Bezemisní ale nemusí být jen automobily, což ukazuje příklad hlavního města Portugalska – Lisabonu. Ten nakoupí pro dopravu po řece Tagus deset nových trajektů poháněných elektřinou z baterií.

Snižování emisí jen u automobilů nestačí

I přes to, že elektrické trajekty nejsou ničím novým, dosud o ně nebyl příliš velký zájem a tak je ani není moc kde vyzkoušet. To se ale s novou objednávkou Lisabonu na deset kousků s vybavením od společnosti ABB mění.

Společnost Transtejo, která chce tyto nové trajekty uvést do provozu v letech 2022 až 2024 vybrala elektřinu kvůli přechodu na bezemisní palivo. V současnosti totiž pomalu začne vyřazovat aktuálně používané trajekty s motory spalujícími naftu Trajekty firma používá hlavně na trasách z Lisabonu do Cacilhasu, z Lisabonu do Seixalu a z Lisabonu do Montija a právě tam by mělo dojít k nasazení nových elektrických.

Portugalsko stejně jako další země pracují na snižování svých emisí, které jsou důležité v cestě ke klimatické neutralitě v celé Evropské unii. Země by tak chtěla být do roku 2050 klimaticky neutrální k čemuž bude nutné snížit emise skleníkových plynů o 98 procent ve srovnání s rokem 2005. A právě tomu by měla pomoci elektrická auta, ale i modernizace dalších prostředků veřejné dopravy jako v tomto případě trajektů.

Jak uvádí společnost ABB, výměna deseti naftových trajektů za ty elektrické by měla ročně ušetřit až 6 500 tun emisí oxidu uhličitého, což je roční ekvivalent emisí tohoto skleníkového plynu jako u 1 400 osobních automobilů.

„Snižování emisí skleníkových plynů je nejvyšší prioritou v městském plánování. Technologie pro trajekty, které jsou tak blízko centra, musí být dnes čisté a šetrné k životnímu prostředí. Zároveň musí splňovat požadavky na bezpečnost a spolehlivost,“ uvedl Antonio Pacheco, vedoucí divize GRP v Astilleros Gondán.

Podle Maritime Battery Forum je nyní na světě už více než 130 trajektů napájených bateriovými články a dalších 90 kusů je v současnosti ve výstavbě. Jelikož právě ABB má velké zkušenosti s elektrifikací lodí, dá se očekávat, že bude mít podíl na velkém množství z těch nově vznikajících.

Elektroloď už brázdí i tuzemské vody

Elektrické lodě a trajekty ale už nejsou jen doménou přímořských států mezi kterými je i Portugalsko. Elektrickou loď, která se stala i jedním z lákadel pro turisty totiž už přes rok provozují i na přehradě Slezská Harta.

Loď na přehradě nazvanou jednoduše HARTA zakoupil Moravskoslezský kraj za 14 milionů korun, aby tím podpořil cestovní ruch v mikroregionu. Častými zájemci o svezení tak jsou turisté, ale i fanoušci elektromobility. Kvůli velkému zájmu o svezení se na ní bylo nutné objednávat předem on-line.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Doprava Lisabon Portugalsko
Zdroj: RED



Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.