Digitální výuka zachvátila Česko: Školy nahrazují sešity notebooky. Studenti už neví, jak se píše rukou

     
Hana Smětáková
19. 10. 2025 ▪ 23:47

Ještě před několika lety bylo nemyslitelné, aby děti ve školách používaly notebooky. S rozvojem moderních technologií se však situace postupně mění. Mnoho studentů tak po klasických sešitech vůbec nesahá.

Digitální výuka se neustále rozšiřuje
Digitální výuka se neustále rozšiřuje
Foto: Shutterstock

Digitální nástroje s sebou samozřejmě přinášejí výhody v podobě pohodlí, rychlosti a okamžitého přístupu k informacím. Odborníci se však shodují v tom, že tato elektronika mění způsob, jakým se mozek učí a pamatuje si nové informace.

Počet počítačů na školách vzrostl

Používání moderních technologií se stále více promítá do běžného života a školy v tomto ohledu nejsou výjimkou. Podle dat z Českého statistického úřadu vzrostl počet počítačů na školách v Česku od roku 2019 do roku 2023 přibližně o 50 %. V absolutních číslech se jednalo o nárůst o 155 tisíc zařízení. Zajímavé je, že největší růst procentuálně proběhl v mateřských školách. To svědčí o tom, že tyto technologie se stále více používají napříč všemi institucemi. 

Z informací lze odvodit, že počítače jsou v dnešní době dostupné prakticky na všech školách. Některé z nich přitom žákům umožňují používání vlastní elektroniky, například pro psaní zápisů. Technologie zde tak mohou nahrazovat klasické papírové sešity a studenti mohou přirozeně trochu ztrácet schopnost psát správně rukou. Na vysokých školách pak klasické sešity studenti používají jen minimálně. 

Podle Českého statistického úřadu má Wi-Fi připojení zajištěno 76 % škol. Celkem 60 % škol po celé České republice pak provozuje svůj vlastní informační systém. 

Děti pracují s technologiemi mnohdy od útlého věku , ...

Psaní rukou by ve škole mělo mít své místo

Dříve se děti s elektronickými přístroji setkávaly mnohem později, než je tomu dnes. V současnosti umí mobilní telefon používat i skutečně malé děti. Na klávesnici jsou si mnohdy jistější než v případě, kdy mají vzít do ruky klasické pero a papír.

Odborníci však upozorňují na to, že klasické psaní rukou by ve školách rozhodně mělo mít své místo. Podle nejrůznějších průzkumů právě psaní perem zlepšuje paměť, vyjadřovací schopnosti, soustředění i kreativitu. 

Někteří učitelé však příchod moderních technologií kvitují. Podle nich mohou značně šetřit čas a výuku zefektivnit. Za zmínku stojí i ekologický aspekt, jelikož dochází ke značné úspoře papíru. Učivo lze také snadněji sdílet mezi studenty či učiteli. 

Ve Finsku od výuky krasopisu upouštějí

Konzervativní učitelé dávají přednost psaní slohových prací ručně. Někteří se na druhou stranu klidně přiklání k tomu, aby žáci v takových případech dostali k dispozici počítače. Podle nich se má například během maturitní slohové práce ověřovat schopnost studentů napsat souvislý text, nikoliv je nachytat na pravopisných chybách, které by textový editor dokázal automaticky opravit. 

Pravdou ale zůstává, že výuka psacího písma je u nás stále povinnou součástí školních osnov. Jinde ve světě je však situace odlišná. Například ve Finsku byla v roce 2016 výuka psacího písma vyměněna za výuku psaní na počítači. Jako důvod byl uveden ten, že dnešní studenti budou v dospělém životě prakticky veškeré texty vypracovávat na počítači. Proto je pro ně stěžejní naučit se psát rychle, což lze pilovat již od útlého věku. Krasopis zde tedy nehraje hlavní roli. Děti si osvojí pouze základní psaní „tiskace“, poté se přesouvají k počítačům. 

Podle psychologů je psaní rukou důležité , ...

Co o důležitosti psaní rukou říkají psychologové

Psychologové se často přiklánějí k názoru, že psaní rukou má své benefity. Při tomto způsobu psaní dochází k lepšímu propojení mezi různými oblastmi mozku, což může přispívat ke snadnějšímu zapamatování nových informací. U dětí psaní rukou podporuje vývoj jemné motoriky a vizuomotorické koordinace, která je důležitá i pro čtení. Během psaní rukou se zapojují senzorické a motorické dráhy společně s vizuálním zpracováním, díky čemuž je podpořeno hlubší vnímání písmen a slov.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Digitální výuka Počítače školství
Zdroj: lidovky.cz, csu.gov.cz, nationalgeographic.cz




Nejnovější z kategorie
































Nejnovější