Češi při kupování dálničních známek platí víc, než musí. Snadno ji přitom na webu koupíte za polovinu

     
Marek Morafcsik
24. 9. 2025 ▪ 21:03

Mnoho řidičů zaplatí za povinné poplatky víc, než by ve skutečnosti museli. Systém přitom nabízí legální cesty, jak ušetřit, většina motoristů je ale nezná.

Za platbu dálniční známky v Česku lze výrazně ušetřit.
Za platbu dálniční známky v Česku lze výrazně ušetřit.
Foto: Shutterstock

Systém elektronických dálničních známek se v posledních letech postupně vyvíjí a přináší nové možnosti, jak se k povinným poplatkům postavit. Už to dávno není jen jednoduchá roční známka pro všechny, ale poměrně flexibilní řešení, které počítá s rozdílnou intenzitou používání dálnic i s různými typy vozidel.

Vedle tradičních variant podle délky platnosti se objevily také kategorie, které zohledňují dopady na životní prostředí a odměňují úspornější technologie. To znamená, že zatímco většina motoristů sahá po základní sazbě, jiní mohou využít zvýhodnění, která nejsou na první pohled vidět.

Ceny za užívání dálnic v Česku stoupají i přesto, že není dostavěná celá síť. Takto lze jednoduše ušetřit, postup ale není pro každého. , ...

Rozdíly mohou být značné, někdy jde o polovinu běžné částky, v jiných případech dokonce o ještě větší úsporu. Podmínkou je ale vědět, kam konkrétní vozidlo spadá a jak správně nastavit dobu platnosti. Kdo se v systému neorientuje, riskuje, že zaplatí zbytečně víc, než by musel.

Páteřní síť chybí, dálniční známky zdražují

Dálniční síť České republiky se stále rozšiřuje. I když v roce 2025 přibude přibližně sedmdesát kilometrů nových dálničních úseků, chybí stále více než šest set kilometrů do úplného dokončení páteřní dálniční sítě. Zástupci ministerstva dopravy uvádějí, že cílem je mít páteřní síť hotovou do roku 2033:

Stále platí, že páteřní dálniční síť bude hotová do roku 2033. Musíme to stihnout. Pokud se nám to nepodaří, bude to mít negativní dopad nejen na konkurenceschop­nost, ale i na státní rozpočet,“ uvedl pro Deník.cz současný ministr dopravy Martin Kupka.

Mezi nejvýznamnější aktuální stavby patří úseky dálnice D35, která je považována za prioritu kvůli jejímu strategickému významu pro alternativní trasu ke stávající přetížené D1. Ve výstavbě je více kilometrů současně (zhruba šedesát kilometrů), včetně úseku Ostrov – Vysoké Mýto, který obsahuje tzv. tunel Homole. Ten je složitou stavbou: kvůli geologickým podmínkám se bude část razit, část hloubit, a problematické je i podloží (pevnost hornin, spodní voda apod.). Jedná se tak o jednu z nejdražších staveb na českých dálnicích.

I když některé úseky ještě chybí, automobilisté platí plné nebo vyšší ceny dálničních známek, protože tarifní systém už reaguje na nově otevřené úseky, zvýšené náklady a potřebu financovat údržbu i nové stavby. Zatímco infrastruktura není kompletní, režie, výstavba, komplikace při stavbách (tunely, mosty, podloží, ochrana životního prostředí) se promítají do vyšších cen.

Šetření není složité, není ale pro každého

Nejjednodušší příklad úspory je auto poháněné zemním plynem nebo biometanem (pozor, nejedná se o LPG). Tato kategorie má pevně stanovenou slevu padesát procent. Běžné vozidlo zaplatí za roční známku aktuálně 2240 Kč, úspora je tedy znatelná. To platí i u kratších variant, sleva se odečítá i ze známek s kratší dobou platnosti.

Ještě zajímavější situace nastává u moderních plug-in hybridů. Pokud kombinované emise nepřesahují 50 gramů CO₂ na kilometr, má vozidlo nárok na tři čtvrtiny slevy. Jinými slovy řidič zaplatí jen čtvrtinu běžné sazby. Roční známka tak vyjde na částku v řádu stovek korun místo tisíců. Je to ovšem podmíněno správným zapsáním hodnot v registru. Pokud je automobil veden nesprávně, systém nabídne jen standardní sazbu. Proto je důležité si údaje zkontrolovat.

Cena za dálniční známku se pravidelně zvyšuje, mohou za to také drahé dálniční stavby. , ...

Dálniční známka může být i zdarma

Existuje také skupina vozidel, která má užívání dálnic zcela bez poplatku a nutnosti známku zakupovat. Patří sem například majitelé elektroaut a vodík, historická vozidla s přidělenou speciální poznávací značkou, vozidla sloužící k přepravě nezaopatřených dětí, které jsou léčeny pro onemocnění zhoubným nádorem nebo hemoblastózou (v případě silniční kontroly stačí předložit lékařskou zprávu nebo jiné osvědčení od lékařského zařízení) a držitelé průkazů ZTP.

Český systém elektronických dálničních známek je na první pohled jednoduchý, ale skrývá více možností, než si většina motoristů uvědomuje. U aut na plyn je úspora poloviční, u plug-in hybridů se správnými parametry ještě výraznější a některé automobily dokonce nemusí poplatek hradit vůbec. K větší úspoře lze přidat chytré načasování a volbu kratší platnosti.

Ve světle toho, že dálniční síť je stále ve výstavbě a motoristé už teď platí vyšší částky, se optimalizace vyplatí dvojnásob. Pokud jste vlastníkem nebo provozovatelem některého z uvedených vozidel, neváhejte.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Dálniční známka úspora Nákup
Zdroj: denik.cz, edalnice.cz




Nejnovější z kategorie


































Nejnovější