Češi ji pijí odmalička, turisté si ji odvážejí jako největší suvenýr. Český nápoj, který si získal srdce celého světa

     
Martina Minaříková
11. 9. 2025 ▪ 11:30

Pod slovním spojením český národní nápoj si většina tuzemských obyvatel, ale i cizinců představí pivo. Není se čemu divu, české pivo získalo po právu věhlas po celém světě. Z kategorie nápojů ovšem není jediným artiklem, za kterým stojí zlaté české ručičky a hlavičky.

Z Krnova si nápoj našel cestu do celé republiky.
Z Krnova si nápoj našel cestu do celé republiky.
Foto: Shutterstock

V obchodních regálech má své nezastupitelné místo už mnoho let totiž ještě jedna nápojová ikona, se kterou si spojí dětství nejeden Čech či Češka. Srdce každého si získala nezaměnitelnou chutí, vzhledem a v pozdějších letech také povedenými reklamními kampaněmi. Už víte?

Jak to celé začalo

Nápojem, o kterém je tu celou dobu řeč, není samozřejmě nic jiného než legendární Kofola. Její příběh je přitom spletitý a plný velmi zajímavých událostí, často poplatných době. Pojďme jej společně rozplést.

Za otce zakladatele Kofoly lze považovat opavského lékárníka Gustava Hella, který na konci 19. století založil firmu G. Hell a Comp. Ve svém portfoliu měla kromě obvyklých farmaceutických výrobků také Syrupus Colae compositus Hell obsahující tekutý extrakt semen koly.

V historii se přesuneme kvapem vpřed až do roku 1957, kdy byl vydán stranický úkol v podobě vytvoření ryze československého nápoje schopného konkurovat imperialistickým limonádám ze Západu. Odtud byl už jen krůček ke zrodu Kofoly, jakou známe dnes. Týmu doc. RNDr. PhMR. Zdeňka Blažka, CSc. trvalo dva roky, než byla receptura vyladěna k dokonalosti. Čítala 14 bylinných a ovocných látek doplněných o kofein a okořeněných lékořicí. Mimochodem, Kofola se podle ní vyrábí doteď.

Záhy se stala Kofola doslova hitem, v roce 1970 dosáhla roční produkce nápoje 180 milionů litrů. V každém výčepu, národním výboru, poště či konzumu tehdy měli alespoň jednu láhev Kofoly, nápoj se přirozeně stal součástí každodenního života.

Když ji miluješ, není co řešit. , ...

Jak to bylo dál

Zlomový rok 1989 a pád komunistického režimu byl klíčovým pro většinu tehdejších podniků, Kofolu nevyjímaje. Zájem o ni po sametové revoluci upadal, protože většina obyvatel logicky prahla po výdobytcích západu, které jim léta byly odpírány. Pravou Coca-Colu nevyjímaje.

Jistá jiskra naděje svitla Kofole v roce 1993, kdy malou sodovkárnu státního podniku Nealko Olomouc v Krnově koupil řecký rodák Kostas Samaras. Postupně se přes různé peripetie snažil s týmem postavit Kofolu zpět na nohy, až se mu to v roce 2001 v podstatě povedlo. Tehdy totiž spatřil světlo světa jeden z nejznámějších reklamních sloganů Když ji miluješ, není co řešit. V roce 2002 se konečně podařilo odkoupit registrovanou ochrannou známku včetně originální receptury Kofoly a dalšímu prodeji v moderním pojetí už nestálo v cestě vůbec nic.

Kofola byla vždycky vidět

Jestli jste si někdy alespoň na několik minut zapnuli během vánočních svátků televizi, pravděpodobně vás reklama s tatínkem řezajícím strom na Vánoce a holčičkou, která se dožaduje prasátka, neminula. „Zahnuté zuby nahoru“ jsou v současné době už kultovní reklamou, poprvé přitom běžela už v roce 2003. Dnes se jedná o jeden ze symbolů přicházejících Vá­noc.

Velmi viditelná byla i další „kofolí“ kampaň, respektive fofolí. Ve spotu totiž vystupoval šišlající voříšek, jenž pro svou vadu řeči Kofolu nazýval Fofolou. Původně byla reklama stvořena pro novou meruňkovou příchuť Kofoly, nicméně voříšek si získal takovou popularitu, že šišlavý fofolí jazyk pronikl i do běžné mluvy zákazníků. Kampaň se spustila v roce 2015 a společnost za ni získala prestižní cenu Zlaté Effie, což je soutěž o nejefektivnější reklamu.

Překvapení pro cizince

Pro ty je Kofola naprostým zjevením. Častokrát v restauracích při objednávání ani netuší, co jim za pár vteřin vlastně přistane na stole. Nad svými konkurenty ze zahraničí vyhrává Kofola především svou odlišnou chutí, za kterou stojí bedlivě střežená nejen bylinková receptura. Ta je dodnes přísně tajná, přesné složení údajně zná jen několik málo jedinců. Podle různých zdrojů se jedná jen o pět až sedm lidí.

Kofola se dočkala také řady příchutí. , ...

Kofola dnes

Současný sortiment společnosti je velmi pestrý a zdaleka už nezahrnuje pouze samotnou Kofolu. Do širokého nápojového portfolia se postupně přidaly například minerálky Rajec, Korunní, Ondrášovka nebo Kláštorná Kalcia. Součástí jsou rovněž džusy Jupí, Ugo nebo Vinea.

I samotná Kofola doznala změn. Klasická varianta se samozřejmě stále vyrábí, přibyly jí ale mnohé příchutě. Ochutnat můžete už jednou zmíněnou meruňku, dále pak meloun, citrus nebo variantu bez cukru. V minulosti vznikaly také různé limitované edice, namátkou jmenujme například příchuť višně nebo májovou edici ku příležitosti 1. máje jakožto svátku zamilovaných. Kofola zkrátka nestárne, je pořád stejně dobrá a pořád dokonale naplňuje tvrzení, že když ji miluješ, není co řešit.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Kofola český nápoj Historie
Zdroj: magazin.aktualne.cz, vikend.hn.cz




Nejnovější z kategorie


































Nejnovější