Apple potvrdil změnu, která naštve miliony uživatelů. Od roku 2026 přidá reklamu do běžné funkce telefonu
Každý ví, co je to jablko. A skoro každý zná Jablko. Společnost Apple patří k nejznámějším na světě. Její digitální obchod zvaný App Store ostatně každý týden navštíví přes 800 milionů uživatelů. Ti si však od příštího roku budou muset zvyknout na změnu, která je asi příliš nepotěší.
Podle statistik společnosti Cloudflare se mobilní datový provoz týká z 65 % platformy Android, takže na systém iOS připadá 35 %. V Evropě je to ale více. „Starý kontinent“ se na internetovém provozu iPhonů podílí nejhojněji, konkrétně 41 procenty. V Česku má ovšem systém společnosti Apple podíl 32 %. To je však stále obrovská uživatelská základna. Ovšem příští rok, ve kterém „firma z garáže“ oslaví 50 let existence, (nejen) české uživatele nepotěší. Změna se týká App Storu.
Tahle změna nás čeká už od ledna
Reklamy jsou všudypřítomné. Někdy se dokonce uvádí, že jich denně vidíme až 10 tisíc. To je ale podle odborníků dost nadsazené číslo. Vidíme jich spíše stovky. I tak jsme ale těmto marketingovým nástrojům vystaveni celkem intenzivně, což někdy nemusí být dvakrát příjemné.
Uživatelé App Storu budou reklamám od příštího roku vystaveni ještě intenzivněji. Společnost Apple totiž oznámila, že se od roku 2026 nebudou reklamy zobrazovat jen v horní části stránky jako doposud, ale také níže v seznamu výsledků vyhledávání. Chce tedy výrazně rozšířit reklamní prostor.
„Vyhledávání je způsob, jakým většina lidí nachází a stahuje aplikace v App Store, přičemž téměř 65 % stažení probíhá přímo po vyhledávání. Aby Apple Ads poskytla inzerentům více příležitostí k využití stahování z výsledků vyhledávání, zavede další reklamy napříč vyhledávacími dotazy,“ uvádí Apple přímo na svém webu.
Společnost chce, aby reklamy oslovily uživatele přesně v okamžiku, kdy aktivně hledají nové aplikace. Co se jeví jako dobrá zpráva pro inzerenty, uživatelé App Storu asi moc nepotěší. Na druhou stranu s tímto krokem asi nic nenadělají. Od nového roku si zkrátka budou muset zvyknout, nebo začnou trénovat reklamní slepotu.
Apple příští rok oslaví i půl století existence
Společnost Apple bude mít v roce 2026 zajímavé jubileum. Založena totiž byla v roce 1976. Je tomu tedy 50 let, co tehdy šestadvacetiletý Steve Wozniak navrhl svůj vlastní počítač a společně se Stevem Jobsem a Ronaldem Waynem založili Apple Inc. – v Kalifornii u rodiny tehdy jednadvacetiletého Jobse v garáži. První dva mladíci přitom ve společnosti shodně drželi 45% podíl.
Starší a zkušenější Ronald Wayne pak vlastnil 10 %. Těch se ovšem už po 12 dnech zbavil. Prodal je svým společníkům za 800 dolarů. Nesouhlasil totiž s finančními plány a obával se, že by musel spolufinancovat nasekané dluhy. Kdyby měl křišťálovou kouli, tenhle krok by asi neudělal. Apple se totiž postupem času stal technologickým gigantem a jednou z největších společností světa.
Od Applu I po tržní hodnotu 4 biliony dolarů
Wozniakův vysněný vlastní počítač dostal název Apple I a světlo světa spatřil už v červenci roku 1976. Vzhledem k lásce svého tvůrce k symetrickým číslům byl nabízen za zajímavou cenu – 666,66 dolarů. Do konce roku se ho prodalo pod 200 kusů. Klíčovým se tak stal až Apple II, který byl na trh uveden napřesrok. Historie úspěšné společnosti se tak vlastně začala psát až roku 1977.
Na konci letošního října oznámila agentura Bloomberg, že tržní hodnota Applu poprvé přesáhla hodnotu čtyř bilionu dolarů. Firma se tak stala po Nvidii a Microsoftu třetí obchodovanou společností na světě, která tuto hranici překonala. Docela slušný úspěch na startup z garáže. Rozšířením reklamy v App Storu sice aktuálně uživatele asi moc nepotěší, ale zároveň je ani neztratí.























































