Zobrazily se vám na mobilu tyto malé šipky? Mnoho lidí si jich nevšimne a pak platí za internet tisíce
Mobilní telefony jsou velmi užitečnými pomocníky. Kvůli určitým chybám však v souvislosti s nimi mohou lidé přijít o nemalé množství peněz.
Velmi draho vás může vyjít například neznalost některých symbolů, které se objevují v horním menu. Pozor byste si měli dát například na symbol, jenž má podobu dvou šipek. Na co konkrétně poukazují a proč byste jim raději měli věnovat pozornost?
Záhadné šipky, jejichž znalost vám v některých případech může ušetřit i tisíce
Výše popsané šipky symbolizují aktivitu, která souvisí s přenosem dat mezi vaším mobilním telefonem a internetem. Tato aktivita může zahrnovat například:
- Synchronizaci dat: To se týká například aktualizace dat e-mailů, kalendáře, databází, kontaktů nebo sociálních sítí.
- Push notifikace (okamžité upozornění): Jedná se o upozornění na příspěvky, skupinové nebo soukromé zprávy z různých aplikací, mezi něž patří především sociální sítě (Facebook, Instagram, TikTok, WhatsApp a podobně).
- Automatickou aktualizaci aplikací: Pokud se některé aplikace začnou aktualizovat automaticky (to znamená, aniž byste aktualizaci ručně spustili), mohou vás na to zmíněné šipky upozornit.
Všechny tyto činnosti jsou u moderních mobilních telefonů naprosto normální a ve většině případů není nutné panikařit, pokud na ně šipky upozorní. Na druhou stranu jakákoliv činnost na pozadí, která vyžaduje přenos dat mezi mobilním telefonem a internetem, může zvýšit spotřebu baterie a v určitých případech (pokud nejste připojeni na Wi-Fi) pak spotřebovávat mobilní data.
Pokud si na spotřebu dat, která je způsobena v souvislosti s činností na pozadí, nedáte pozor, můžete nevědomě překročit limit vašeho tarifu. To se potom samozřejmě v negativním slova smyslu projeví na vyúčtování za tuto službu. Nebo se zkrátka navýší počet spotřebovaných dat a tím přímou úměrou i výše vaší útraty za data, pokud se vaše vyúčtování odvíjí čistě od reálné spotřeby dat.
Problém může nastat především v zahraničí
Za normálních okolností (při používání dat v České republice) není běžné, abyste kvůli synchronizaci dat, příchozím upozorněním nebo automatickým aktualizacím aplikací přišli o tisíce korun.
Pokud se nicméně pohybujete v zahraničí a využíváte takzvaný roaming, pak existuje pravděpodobnost, že v důsledku této aktivity skutečně o několik tisíc korun přijdete – především pokud se nacházíte mimo EU.
Jak procesy na pozadí omezit a zabránit nekontrolované spotřebě dat?
Naštěstí existují způsoby, jak zmíněným procesům na pozadí zabránit. Patří mezi ně například:
- Vypnutí automatické synchronizace: V nastavení telefonu (konkrétně v záložce s názvem Účty, nebo Účty a synchronizace) je možné zcela vypnout automatickou synchronizaci. Data se v tomto případě budou synchronizovat pouze tehdy, kdy k tomu vědomě dáte pokyn.
- Omezení přístupu k internetu u konkrétních aplikací: V té samé záložce můžete omezit přístup k internetu pouze vybraným aplikacím.
- Povolení aktualizací a synchronizace dat pouze prostřednictvím Wi-Fi: V nastavení aktualizací aplikací je možné nastavit, aby se jakéholiv aktualizace či synchronizace dat automaticky spouštěly pouze v případě, že jste připojeni na Wi-Fi. Automatické aktualizace či synchronizace v tomto případě nemohou probíhat na mobilních datech.

Na závěr je třeba zmínit, že při pobytu v zahraničí se mobilní telefony většinou automaticky ptají, zda má probíhat synchronizace i s roamingem. Pokud synchronizaci při roamingu nepovolíte, můžete zůstat klidní.