Rodiče sepisují petice a požadují zavedení nového předmětu na základní škole. Vláda jim nejspíš opravdu vyhoví

     
Hana Smětáková
7. 10. 2025 ▪ 02:23

Obsah výuky na základních školách se v průběhu času mění – jak v důsledku technologického pokroku, tak společenských změn nebo nových poznatků o vzdělávání. Ještě před pár desítkami let předmět jako informatika vůbec neexistoval, dnes se s ním setkáme už na prvním stupni základních škol.

Základní školy čekají změny
Základní školy čekají změny
Foto: Shutterstock

Stejně tak i způsob výuky se postupem času digitalizoval. Dříve se psalo na klasickou tabuli křídou a vyučující zapisoval do papírové třídní knihy. Dnes jsou běžné interaktivní tabule, tablety, nejrůznější vzdělávací aplikace a digitalizované třídní knihy. 

Rodiče chtějí, aby školy šly s dobou

Rodiče pochopitelně chtějí, aby jejich dětem škola do života něco dala. Proto se často shodují v názorech, že by výuka měla být zaměřena tak, aby děti připravila na život v moderní společnosti. Očekávají, že vzdělání bude reflektovat současný svět a půjde s dobou. 

S trochou nadsázky by se dalo říct, že sepisují petice a po školách požadují, aby v nich byl prostor pro nové předměty. Vláda se přitom tato přání snaží vyslyšet. Revize rámcových programů tak začnou postupně přinášet zásadní změny do všech oblastí vzdělávání. Cílem je reagovat na společenské změny a potřeby dětí 21. století. 

Děti se mají více věnovat technologiím , ...

Důraz na praktické využití informací

Nové programy jsou postaveny na rozvíjení čtenářské, pisatelské a logicko-matematické gramotnosti dětí. Podle odborníků je důležité věnovat se propojení předmětů a využívání projektové výuky. 

Obsah výuky by pak měl více reagovat na společenské změny a témata, které aktuálně rezonují. Jedná se o klimatické změny, finanční gramotnost, zdravý životní styl, využívání umělé inteligence a podobně. Ačkoliv se nepředpokládá, že by vznikaly zcela nové předměty, právě tato důležitá témata by měla být s dětmi více komunikována. To mnoho rodičů vnímá jako výrazný krok kupředu a změnu vítají s otevřenou náručí. 

Výuka má být více soustředěna na hlubší pochopení klíčových kompetencí a dovedností. Ve školách bude více prostoru pro projektovou výuku a také integraci mezioborových témat. 

Změn se dočkáme v roce 2027

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy schválilo revidované Rámcové vzdělávací programy pro předškolní vzdělávání a základní vzdělávání již v roce 2024. Školy se v letošním školním roce mohou dobrovolně rozhodnout podle programů vzdělávat, díky čemuž bude moci dojít k případným změnám na základě jejich zpětné vazby. K zavedení nových programů na všech školách by pak mělo dojít k 1. září 2027, a to pro první až šestý ročník základní školy. Od září 2031 by pak povinnost měla platit pro všechny ročníky. 

Anglicky se budou děti učit už od první třídy

V současnosti platí, že výuka anglického jazyka probíhá nejpozději ve třetím ročníku základní školy. S novým vzdělávacím programem by se však s cizím jazykem měli poprvé setkat už prvňáčci. U druhého jazyka pak budou mít žáci na výběr pouze z němčiny, francouzštiny a španělštiny. Z nabídky by tak měla po dlouhé době vymizet ruština a italština. Cílem je určité sjednocení, aby děti mohly s výukou pokračovat na střední škole a předešlo se situacím, kdy se vybraný druhý cizí jazyk na střední škole nevyučuje. Takto bude vše jednotné. 

Vyučovat se má i finanční gramotnost , ...

Školy získají maximální podporu

Aby bylo zavádění nových vzdělávacích programů do škol co nejplynulejší, budou mít k dispozici nejrůznější metodické materiály a vzdělávání pro pedagogické pracovníky. Tímto způsobem dojde ke snadnějšímu zavádění novinek do praxe. Pedagogové budou moci využívat také konzultace nebo modelové školní vzdělávací programy.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Výuka Základní škola Technologie
Zdroj: edu.gov.cz, revize.rvp.cz, ucitelskenoviny.cz




Nejnovější z kategorie


































Nejnovější