Kvíz: Jak dobře si pamatujete školní látku? Páťáci tento test zvládnou levou zadní, ale lidé nad 30 let nezvládnou ani polovinu otázek
Základní školou si musel povinně projít každý občan České republiky. Řada vědomostí, které na této škole lidé nabydou, však v dospělosti upadne v zapomnění.
Nezřídka se stává, že lidé v dospělosti zapomenou i látku, se kterou se seznamují již děti v páté třídě. Jak jste na tom s vědomostmi, které by měl ovládat každý žák páté třídy, si můžete otestovat na konci tohoto článku.
Jak jsou na tom obyvatelé České republiky se vzděláním ve srovnání s jinými státy?
Co se celosvětového porovnání týče, obyvatelé České republiky na tom nejsou se vzděláním vůbec špatně. Podle celé řady mezinárodních srovnání se školní výkony žáků českých škol řadí k nadprůměrným. To potvrzuje mimo jiné i národní zpráva PISA 2022, která zahrnuje přehled nejdůležitějších zjištění o úrovni matematické, čtenářské a přírodovědné gramotnosti patnáctiletých žáků v České republice a srovnává výkony českých žáků s celou řadou jiných zemí – konkrétně je zapojeno 37 zemí OECD (organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj) a 44 dalších partnerských zemí.
V cyklu PISA 2022 představovaly hlavní testovanou oblast znalosti z matematiky. Žákům českých škol se podařilo dosáhnout průměrného (z celorepublikového hlediska) výsledku 487 bodů.
Tento výsledek byl ve srovnání s celkovým průměrem, do kterého jsou zahrnuty výsledky ze všech zúčastněných států, nadprůměrný. Celkový průměr totiž činil jen 472 bodů.
Výrazně lepšího výsledku dosáhli jen žáci z devíti cizích zemí a regionů. Konkrétně šlo o Singapur, Macao, Tchaj-wan, Hongkong, Japonsko, Jižní Koreu, Estonsko, Švýcarsko a Kanadu.
Co se čtenářské gramotnosti týče, čeští žáci dosahovali v průměru výsledku 489 bodů. Celkový průměr všech zemí činil 476 bodů, takže i v tomto případě si žáci českých škol vedli nadprůměrně dobře.
Nakonec se v rámci PISA měřila ještě přírodovědná gramotnost, kde žáci českých škol dosáhli průměrného výsledku 498 bodů. Celkový průměr činil v tomto případě 485 bodů.
Česká republika se rovněž řadí mezi nejúspěšnější státy, co se ukončeného středního vzdělání týče. Alespoň střední školu zde dokončilo přibližně 92 až 94 % žáků. Průměr OECD činí v tomto případě cca 79 %.
V tomto český vzdělávací systém naopak zaostává
České školství má však i své slabé stránky. Jedná se například o celkovou prestiž českých univerzit. Do žebříčku Center for World University Rankings se probojovalo celkem pouze pět českých univerzit. Nejlepší z nich (Univerzita Karlova) se umístila až na 270. místě. Z toho vyplývá, že diplom z celé řady zahraničních škol má u pohovorů vyšší váhu. České školy pak zaostávají i v praktické výuce. Té je zde ve srovnání s řadou jiných zemí nedostatek.
Kvíz
Jak jste na tom se vzdělání vy? Dokážete oprášit znalosti z páté třídy? To můžete zjistit díky tomuto kvízu. Správné odpovědi jsou na konci článku.
Otázka č. 1: Který z těchto plynů je nejvíce zastoupen v zemské atmosféře?
a) kyslík
b) oxid uhličitý
c) dusík
Otázka č. 2: Které město v České republice je v Moravskoslezském kraji tím největším, co se počtu obyvatel týče?
a) Ostrava
b) Brno
c) Opava
Otázka č. 3: Jak se anglicky řekne slovo „mezitím"?
a) meanwhile
b) because
c) behind
Otázka č. 4: Kdy vznikla samostatná Česká republika?
a) 1. ledna 1993
b) 17. ledna 1993
c) 17. listopadu 1993
Otázka č. 5: Jaká je čtvrtá největší planeta sluneční soustavy?
a) Saturn
b) Uran
c) Neptun
Otázka č. 6: Která města v ČR mají více než 250 000 obyvatel?
a) Praha, Brno, Ostrava
b) Praha, Brno, Ostrava, Liberec
c) Praha, Brno
Otázka č. 7: Kolik je 3 × (4 + 5)?
a) 17
b) 27
c) 34
Správné odpovědi: 1. c), 2. a), 3. a), 4. a), 5. c), 6. a), 7. b)