Na tento úsek dálnice čekaly celé generace Čechů. Konečně se otevře v tento den
V České republice je výstavba dálnic a silnic v plném proudu. Díky tomu se neustále rozvíjí infrastruktura a pracuje se na jejím zdokonalení. V dohledné době se přitom otevře úsek, na který se čekalo dlouhá léta.
Ředitelství silnic a dálnic každoročně plánuje otevřít nové úseky dálnic. Kromě toho se také rekonstruují úseky stávající. Do konce roku 2025 by se měl otevřít úsek dálnice D35 mezi Hořicemi a Sadovou.
Stavební práce jsou v plném proudu
Úsek mezi Hořicemi a Sadovou je jednou z posledních chybějících částí dálnice D35 mezi Hradcem Králové a Jičínem. Pro mnoho zdejších obyvatel se jedná o dlouho vyhlíženou inovaci. Díky ukončení tohoto úseku totiž dojde k úlevě tranzitní dopravě i zdejším obcím, přes které proudí tisíce aut denně.
Trasa by měla být dlouhá 10,5 km. Aktuálně je přitom vše na dobré cestě a na stavbě probíhají dokončovací práce. Pozornost je nyní věnována dokončování klíčových mostních objektů. Kromě toho se pracuje na modelování terénu a zpevňování podloží. V některých úsecích se nyní také pokládají první vrstvy vozovky. Očekává se, že k otevření dojde 23. prosince 2025.
Důležité změny se týkají také Brna
Stavba nových úseků silnic a dálnic probíhá po celé České republice. Významné změny se přitom v dohledné době týkají města Brna. Zdejší mimoúrovňová křižovatka Brno Jih je jednou z nejvytíženějších v celé České republice. Denně přes ni projede až 80 000 vozidel, její stávající podoba je však nevyhovující.
Díky přestavbě na 3+3 pruhy bude možné efektivnější rozdělení dopravy. Zároveň dojde ke zkrácení doby průjezdu a zvýší se bezpečnost. Podle projektu by se měly jednotlivé rampy a připojovací pruhy v budoucnu ještě rozšířit, aby bylo možné kapacitu ještě dále navýšit.
Stavitelé očekávají, že práce potrvají zhruba dva roky. Křižovatka bude změněna z čtyřlístkovitého na dvoulístkovité uspořádání. Směry mezi D1 a D2 mají být přitom navrženy jako přímé nebo polopřímé větve, nově bez složitých smyček. Součástí plánovaného projektu jsou i protihlukové stěny a využití nového typu méně hlučného asfaltu.
Po dálnici D3 se projedete rychlostí 150 km/h
Letošní změny se dotkly i změny maximální povolené rychlosti na dálnici. Tato novinka se týká úseku dálnice mezi Planou nad Lužnicí a Úsilným u Českých Budějovic. Tento úsek je vybaven proměnným dopravním značením. Díky tomu lze pravidla upravit na základě aktuálních povětrnostních podmínek nebo dopravní situace.
V podstatě se jedná o pilotní režim, díky kterému chce Ministerstvo dopravy rozhodnout, zda může být podobný model rozšířen i na další úseky dálnic. V rámci vyhodnocování budou v úvahu brána nejen dopravní data, ale i zpětná vazba od řidičů a policie, která zde bude provádět dohled nad bezpečností silničního provozu.
Limit 150 km/h se na proměnné značce zobrazí pouze za předpokladu, že v danou chvíli budou splněny veškeré podmínky. Ty se týkají suché vozovky, dobré viditelnosti, nízké intenzity provozu a žádných mimořádných událostí. Pokud se některá z těchto podmínek změní, značka se přepne na nižší rychlostní limit.
Jaké změny na českých silnicích nás čekají v roce 2026
V roce 2026 by mělo dojít ke zprovoznění hned několika úseků. Dočkáme se například:
-
modernizace mostu Šmejkalka,
-
propojení s polskou stranou dálnice na dálnici D8 v úseku Královec → státní hranice ČR/Polsko,
-
pokračování úseku v trase D35 Sadová → Plotiště,
-
úseku Hulín – Fryšták na dálnici D49
-
nebo úseku MÚK Slaný-západ – Kutrovice na dálnici D7.