Google vyhledávač může být minulostí: Lidé jej nahrazují jiným, který je chytřejší a přesnější
Donedávna bylo úplnou samozřejmostí vyhledat si jakoukoliv informaci na Google. Díky tomu se dokonce mezi lidmi vžilo do povědomí slovo „vygooglit“, které označuje právě vyhledávání na internetu. V současnosti se však zdá, že oblíbený Google vyhledávač je minulostí. Nahrazují ho totiž alternativy.
Lidé něco hledají na internetu i několikrát denně. Informace chtějí najít co nejrychleji, bez náročných rešerší a zdlouhavého probírání se výsledky ve vyhledávači. Google tak v dnešní uspěchané době plné moderních technologií zkrátka nestačí a lidé se dívají po něčem efektivnějším. A ačkoliv jde stále o nejpoužívanější vyhledávač vůbec, některé alternativy mu šlapou na paty.
AI asistenti mění pravidla hry
Jedním z hlavních důvodů této změny jsou vyhledávače a asistenti založení na umělé inteligenci. Tyto systémy, jako například ChatGPT nebo nové projekty Microsoft Copilot a Perplexity AI, neukážou uživateli jen seznam odkazů. Místo toho nabídnou rovnou odpověď, často seřazenou do přehledné struktury, doplněnou o vysvětlení a někdy i o doporučení, co dělat dál.
Zásadní rozdíl je tedy v tom, že Google ukáže různé výsledky z desítek webů, zatímco AI asistent ihned shrne všechny klíčové informace. Umělá inteligence také umí pohotově reagovat na různé doplňující otázky. Pokud vás tedy ve výsledcích něco zaujme nebo něčemu nerozumíte, AI naváže přímo na danou informaci. Uživatelé tak stráví vyhledáváním mnohem méně času, který mohou investovat do čtení vyhledaných informací. Na druhou stranu, pokud člověk hledá odbornější věci, AI nemusí vždy odpovídat pravdivě a informace je potřeba si stejně ještě ověřit.
Specializované i nové formy vyhledávání
Google se snaží být vším pro všechny. Najdete na něm prakticky cokoliv, od receptů přes letenky až po vědecké studie. Ale čím dál více lidí dává přednost specializovaným nástrojům. Pokud například člověk potřebuje vědecké články, vyhledává na Google Scholar nebo Semantic Scholar. Různé recenze si zase uživatelé vyhledávají třeba na Youtube nebo Redditu. Chatboty navíc tento trend posouvají ještě dál a podobné zdroje vám hned vyhledají po zadání jednoduché fráze.
Kromě chatbotů je velkým trendem i vyhledávání pomocí hlasu nebo vizuálu. Díky hlasovému asistentu nemusíte ani psát, stačí pokyn jen říct. Pokud pak člověk hledá třeba nějaký konkrétní předmět, nábytek, oblečení, nebo třeba druh rostliny či zvířete, stačí nahrát fotografii přes Google Lens nebo Pinterest. Po zpracování obrázku se ve výsledcích dozvíte třeba i to, kde danou věc zakoupit.
Proč se lidé odklánějí od Googlu
Mimo soukromí a nové technologie je tu ještě jeden důležitý důvod, a tím je relevance výsledků. Google se v posledních letech potýká s tím, že první pozice ve výsledcích vyhledávání často obsazují placené reklamy nebo stránky optimalizované pro algoritmy. Pro čtenáře je tak výsledek nerelevantní. Musí se proklikat přes množství reklam a obsahu, který je nekvalitní a snaží se pouze o prvenství ve výsledcích vyhledávání. Uživatel tak raději otevře AI chat a této zkušenosti se vyhne.
Ať už hledáte informace kdekoliv, na Googlu, prostřednictvím AI asistenta, nebo na anonymním vyhledávači, jedno pravidlo zůstává pořád stejné: ověřte si všechny informace. Internet je plný zastaralých nebo nepravdivých údajů a i nejmodernější technologie je mohou neúmyslně šířit. Proto je vždy dobré si klíčové poznatky potvrdit u důvěryhodných zdrojů, ať už jde o oficiální weby, renomovaná média nebo odbornou literaturu. Chytrý nástroj vám může ušetřit čas, ale kritické myšlení za vás nikdo neudělá.