EnergoZrouti.cz

Ministerstvo chce povolit využití toxického odpadu ze spaloven na stavbu silnic, ekologové jsou proti

  
Markéta Bártová
22. 3. 2021 ▪ 09:15

Ministerstvo životního prostředí chce povolit širší využívání toxické strusky ze spaloven pro stavbu silnic. Ta by ale podle ekologů mohla stát za znečištěním spodních vod a nová vyhláška je tak nesmysl.

Stavba silnice
Stavba silnice
Foto: Pixabay

Ministr životního prostředí Richard Brabec plánuje podle zástupců ekologické organizace Arnika v nejbližší době podepsat vyhlášku, která uvolní podmínky pro využití zbytkového materiálu ze spaloven odpadů tedy takzvané strusky pro výstavbu silnic nebo inženýrských sítí. Ekologové jsou razantně proti.

Ministerstvo „hází klacky pod nohy“ ekologičtější recyklaci

Pokud by nová vyhláška byla podepsána, mohla by se struska společně s popelem, které jsou produkty spalování ve spalovnách stát jednou z přísad pro nové silnice. To je ale podle ekologů z Arniky špatně, jelikož právě tyto látky obsahují vyšší množství toxických látek a pro životní prostředí tak mohou být nebezpečné.

Nová vyhláška by také umožnila těmto látkám obejít testy na takzvanou ekotoxicitu, tedy hodnocení nebezpečí dané látky pro životní prostředí a živočichy. To by sice podle ekologů mohlo zlevnit výstavbu silnic ale za velmi vysokou cenu pro životní prostředí.

„Přístup Ministerstva životního prostředí považujeme za hazard se životním prostředím a přírodou. Ministerstvu zjevně jde o to, aby nové spalovny pálily odpady na plné obrátky a chrlily stavební materiál, který se dá zpeněžit. Házejí tím další klacky pod nohy ekologičtější recyklaci. Poučme se z chyb, které udělaly západoevropské státy. Dánsko například počítá s uzavřením části spaloven, aby vůbec naplnilo míru povinné recyklace odpadů v roce 2035,“ říká Jindřich Petrlík z Arniky.

Stavební firmy mají se struskou neblahé zkušenosti

V popelu a strusce ze spaloven odpadů se podle ekologů objevuje mnoho toxických látek jako jsou těžké kovy, chloridy, fluoridy, sírany a další. I dnes si ale už některé firmy nechávají strusku certifikovat jako stavební materiál, který je při stavbách používán. Nová vyhláška by ale docílila snížení limitů na nebezpečné látky.

Využití strusky a popela by pak mohlo stát za vyšším uvolňováním toxických látek do spodních vod a tím jejich otravě. Podle ekologické organizace Arnika by jen z pražské spalovny odpadů šlo ročně o přibližně 70 tisíc tun. Jak organizace uvádí, se struskou z metalurgických provozů už mají stavebníci v tuzemsku zkušenosti. Stála tak například za zvlněním dálnice D1 u Ostravy nebo zvýšením terénu pod nemocnicí v ostravské Porubě.

„Nová legislativa ani nepočítá s veřejně přístupným registrem míst, kde se struska a popel použily jako stavební materiály. Taková evidence funguje v západních státech. Jednak by to usnadnilo řešení poničených staveb, a jednak by se lidé také před koupí pozemku nebo domu jednoduše dozvěděli, kde se nachází místa ekologicky zatížená struskou,” říká Sarah Ožanová z Arniky.

Ekologové tak dále bojují za zvýšení míry recyklace odpadů místo jejich spalování či ukládání na skládkách. To by mělo být zároveň i mnohem ekologičtější oproti spalování odpadu ve spalovnách, kde vzniká velké množství jedovatých látek.




Štítky: Česká republika Ministerstvo životního prostředí Silnice
Zdroj: Arnika