Nová změna poplatků za odpad může otřást rodinným rozpočtem. Pozor na tuto kolonku ve formuláři
Domácnosti v Česku už několik let čelí postupnému zdražování energií, vody i potravin. Do toho přichází i změny v systému poplatků za odpad, které na první pohled nevypadají dramaticky, ale v součtu mohou znamenat tisíce korun ročně navíc. Stačí drobný rozdíl v nastavení a výsledná částka na složence se může proměnit v citelnou zátěž pro rodinný rozpočet.
Zatímco někteří lidé mají jasno, že odpad stojí určitou pevnou částku, realita je složitější. Obce totiž mohou vybírat poplatky dvěma různými způsoby a právě v tom je hlavní rozdíl. U některých měst rozhoduje počet lidí v domácnosti, jinde zas velikost popelnice a četnost svozu. Není to tedy jednotný systém – existují lokální pravidla, která se vyplatí pečlivě sledovat.
Základní typy poplatků za komunální odpad v ČR
Od roku 2025 platí, že každá obec si může vybrat pouze jeden typ poplatku. Buď má poplatek za obecní systém odpadového hospodářství, který je pevně stanoven „na osobu“, nebo poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovitosti, kde částka závisí na objemu nádob a četnosti svozu.
Varianta „na osobu“ je přehledná a snadno předvídatelná. Například v Brně je od roku 2025 stanoveno 900 Kč ročně na každého obyvatele s trvalým pobytem. Ve Zlíně platí dospělí stejnou částku, ale děti do 18 let mají poplatek snížený na 500 Kč a senioři nad 65 let na 600 Kč. V Olomouci činí částka 864 Kč, přičemž senioři nad 80 let nebo novorozenci jsou od poplatku osvobozeni.
Druhá možnost je platba podle objemu. Ta je složitější, ale nabízí větší prostor pro úspory. V Praze se například platí 0,50 Kč za litr nádoby na směsný komunální odpad. Výpočet poplatku je založený na kombinaci počtu nádob, jejich objemu a četnosti svozu. Celková částka tak není pevně daná, mění se podle toho, jak si vlastník nemovitosti nastaví parametry ve formuláři.

Která kolonka rozhoduje
Zmíněná kolonka je velice důležitá u obcí, které zvolily poplatek podle objemu. Typickým příkladem je Praha, kde při objednávce nebo změně svozu na Portálu Pražana vyplňuje vlastník domu nebo správce bytového družstva kolonku „Objem nádoby (l) a četnost svozu“. Tato volba určuje konečnou výši poplatku.
Modelové příklady ukazují, jak velký vliv může mít jediná změna nastavení:
-
2 nádoby po 120 litrech vyvážené jednou za 14 dní vyjdou na 3 120 Kč ročně.
-
Pokud se frekvence změní na 1× měsíčně, částka klesne na 1 440 Kč.
-
Při zmenšení počtu na jednu nádobu o objemu 120 litrů se svozem jednou měsíčně je poplatek jen 720 Kč za rok.
Rozdíl několika tisíc korun tak závisí na jediné kolonce. Změna nádoby nebo frekvence svozu může být přitom realistická v domácnostech, které produkují méně odpadu nebo třídí větší část komunální složky. Proto se doporučuje využít oficiální kalkulačky měst, které umožňují simulovat různé varianty a spočítat, kolik lze v realitě ušetřit.

Jak ušetřit a kde hledat informace
Občané v obcích s poplatkem „na osobu“ by měli sledovat kolonku „počet osob“ a také možné lokální slevy. V některých městech se nabízí úleva pro studenty dlouhodobě studující mimo bydliště, pro seniory nebo pro rodiny s dětmi. Pokud domácnost tyto slevy nevyužije, může zbytečně zaplatit více, než je nutné.
V případě varianty podle objemu a četnosti svozu je nejdůležitější správná volba nádob a frekvence. Není vždy nutné mít velkou popelnici vyváženou každý týden, hlavně pokud domácnost poctivě třídí plasty, papír a bioodpad. Menší nádoba nebo méně častý svoz mohou přinést výraznou úsporu, aniž by to domácnosti působilo komplikace.
Informace o konkrétních sazbách a podmínkách bývají zveřejněny na stránkách obcí nebo městských úřadů. Velká města, jako Praha nebo Brno, navíc poskytují již zmíněné online kalkulačky, které umožňují propočítat poplatky nanečisto. V bytových domech je vhodné konzultovat změny se správcem společenství vlastníků jednotek (SVJ) nebo bytového družstva, protože právě oni formuláře často vyplňují a rozhodují o velikosti nádob za celý dům.
Díky tomu, že se občané aktivně zajímají o tuto problematiku, mohou získat větší kontrolu nad svými výdaji. Jediná změna ve formuláři dokáže přinést úsporu i několika tisíc korun ročně, což je částka, kterou lze využít mnohem smysluplněji než na přeplácení odpadového hospodářství.