Nevydařený vánoční dárek se dá vrátit i bez účtenky. Stačí dodržet jednoduchý postup
Ježíšek nebývá neomylný. Při nákupu na poslední chvíli se to občas stane. Někdy může věnovat něco, co už obdarovaný má. Pokud se výběr vánočního překvapení nepovedl, není třeba zoufat. Takový dárek je často možné vrátit, byť si je už v obchodě nutné pohlídat některé náležitosti.
Příliš velký svetr, knížka, která už v knihovně je, špatně zvolené aroma parfému. Možností, jak se jako Ježíšek netrefit, existuje celá řada. Podle nedávného výzkumu americké společnosti Finder dostane 52 % lidí obvykle minimálně jeden vánoční dárek, který je zklame či ho nechtěli. Nevhodně zvolené překvapení, které pod stromečkem neudělalo velkou radost, lze ovšem často vrátit. V některých případech dokonce bez účtenky.
Takhle jednoduše vrátíte nevhodný dárek
Každý asi ví, že vrátit zboží zakoupené na dálku, tedy obvykle přes internet, je možné do 14 dnů, a to bez udání důvodu. Hned na úvod je však nutné zmínit jedno velké ALE. Vánoční dárky obvykle kupujeme s předstihem, někdy poměrně výrazným. 14denní lhůta na vrácení se přitom počítá od převzetí zboží od prodejce či přepravce! Pokud dárky pro své blízké zakoupíte včas, v období vánočního shonu si sice oddychnete, na druhou stranu to znesnadňuje jejich případné vrácení.
Některé internetové obchody mívají celoročně lhůtu na vrácení delší než dva týdny. Tahle doba se navíc někdy jednorázově prodlužuje právě v období Vánoc, což je jedno z lákadel prodejců. Největší český e-shop, Alza.cz, například letos v rámci akce „Netrefíš? Vyměníš!“ dává zákazníkům možnost výměny nevhodného dárku do 31. ledna 2026. Vždy si tedy už při nákupu raději ověřte, jaké konkrétní podmínky pro vrácení obchod nabízí. Dárky se sice nevracejí často, ale stává se to.
Musí být zboží v originálním obalu? Nemusí. Některé produkty ovšem nelze vrátit rozbalené. Jak uvádí Česká obchodní inspekce (ČOI), „u určité skupiny zboží není možné od smlouvy odstoupit, pokud jej rozbalíte a z hygienických či zdravotních důvodů jej není vhodné vracet, například zubní kartáček, kontaktní čočky, balené potraviny a podobně“.
Lze vrátit dárek v kamenném obchodu?
Zatímco vrátit nevhodný dárek zakoupený v e-shopu nemusí být problém, horší je situace při nákupu v běžné kamenné prodejně. Ani v takovém případě ovšem není vždy nutné házet flintu do žita. Některé takové obchody totiž tuto možnost dávají, i když by vlastně nemusely. Jde zejména o oděvní řetězce, protože kupovat oblečení pro někoho dalšího bývá vždy rizikové. Podmínky se ovšem mohou lišit. Opět se tedy hned při nákupu informujte, co prodejce umožňuje a neumožňuje.
„Pokud byl vánoční dárek zakoupen v kamenné prodejně, zákon vám nepřiznává právo zboží vrátit (pokud se nejedná o reklamaci vadného zboží). Velké množství obchodníků ovšem umožňuje vrácení nebo výměnu zboží nad rámec svých zákonných povinností," vysvětluje Sdružení obrany spotřebitelů (SOS).
Lze dárek vyměnit bez účtenky? Lze, ale může to být složitější. V e-shopech se lze prokázat výpisem z bankovního účtu, originálním obalem, e-mailem či specifičností zboží. Kamenné obchody ovšem účtenku z pochopitelných důvodů vyžadovat budou. Pokud ji nemáte, můžete to alespoň zkusit. Někteří menší prodejci třeba na výměnu za jiné zboží (nikoli za peníze) přistoupí.
Jaké máte další možnosti?
Nechcete, aby Ježíšek věděl, že jeho dárek nebyl na seznamu vašich vánočních přání? Pak od něj zřejmě nezískáte účtenku, která je skutečně někdy potřeba. Ani v takovém případě však nemusíte připustit, aby se na překvapení usazoval prach. Můžete ho jednoduše poslat dál. Lze jej dokonce zpeněžit, třeba na online bazarech. Využít je navíc možné i sociální sítě. Nevhodný dárek ovšem může potěšit i potřebné. Věnovat ho tedy lze na charitu. Lidé bez domova v zimě ocení hlavně oblečení.




























































