Konec pomalých vlaků: Česko zažívá železniční převrat. Takto vypadá první český rychlovlak

     
Petr Eybl
28. 7. 2025 ▪ 04:42

Železniční doprava patří k nejdůležitějším, nejpopulárnějším a nejefektivnějším způsobům přepravy osob na světě. V České republice je nicméně dlouhodobě kritizována.

Pomalých vlaků v Česku by mělo začít postupně ubývat.
Pomalých vlaků v Česku by mělo začít postupně ubývat.
Foto: Shutterstock

Kritice musely železniční dopravní společnosti jako České dráhy, Arriva nebo Regiojet v minulosti čelit z mnoha různých důvodů, přičemž některé z nich stále nebyly zcela vyřešeny. Lidé velmi často poukazovali (a stále poukazují) například na to, že vlaky v České republice jsou ve srovnání s jinými vyspělými státy velice pomalé. To by se nicméně mohlo již v blízké době změnit k lepšímu. Plzeňská Škoda Group totiž vyvíjí vlak, který by měl být ve srovnání s těmi, které se na našem území aktuálně používají, o poznání rychlejší. Co lze od tohoto vlaku očekávat, který dopravce jej má v plánu zařadit do své flotily, kdy bude uveden do běžného provozu a na kterých trasách by měl jezdit?

Škoda Group má společně se soukromým dopravcem Arriva v plánu revolucionalizovat českou železniční dopravu

Dne 15. července uzavřela společnost Škoda Group smlouvu se soukromým dopravcem Arriva, který je po Českých dráhách a společnosti Regiojet třetím největším železničním dopravcem na území České republiky. Škoda Group se zavázala Arrivě dodat 22 nízkopodlažních elektrických souprav (smlouva zahrnuje dva typy souprav: 16 kusů třívozových a 6 kusů čtyřvozových), které svým vzhledem připomínají dnes jezdící příměstské Pantery. 

Nové vlaky si objednala společnost Arriva. , Shutterstock...

Nové vlaky se teprve začnou stavět, nicméně Škoda Group již na jejich vývoji pracuje několik let. Do provozu by měly být uvedeny od prosince 2028, pokud všechno půjde podle plánu. 

Inspirace pro nové vlaky může pocházet ze zahraničí, a to například z Jižní Koreje. Škoda Group totiž spolupracuje s jihokorejskou společností Hyundai Rotem

Vybavení a parametry nových vlaků mají posunout železniční dopravu v České republice na zcela novou úroveň

Zřejmě největší novinkou bude, že vyvíjené vlaky dokážou dosáhnout rychlosti až 200 kilometrů za hodinu. Regionální vlaky aktuálně v ČR zpravidla dosahují maximální rychlosti 120 až 160 kilometrů za hodinu. Například známý regionální vlak RegioShark (řada 844) má konstrukční rychlost 120 kilometrů za hodinu. O něco rychlejší RegioPanter pak 160 kilometrů za hodinu. 

Interiér rychlovlaku Škoda pro Arrivu. , Škoda...

Dále budou nové soupravy vybaveny pokročilými digitálními technologiemi, které zajišťují komfort pro cestující i obsluhu, a to nejen při provozu, ale i spojování jednotek. Navíc přináší nové možnosti dálkového dohledu a diagnostiky vozidel.

Pozitivní novinku pak představuje mechanismus automatického vedení vlaku ATO, který má hned několik funkcí:

  1. Automaticky reguluje rychlost vlaku podle jízdního řádu a výškového profilu trati. 
  2. Optimalizuje brzdění. 
  3. Umožňuje optimalizovat jízdu tak, aby byla co nejúspornější. Podle aktuálních dat by díky tomu mohly být nové vlakové soustavy až o 15 % úspornější. 

Počet míst se liší na základě typu jednotky:

Třívozovová jednotka: Bude disponovat celkem 224 místy k sezení. K dispozici bude rovněž automat na občerstvení. 

Čtyřvozová jednotka: Tato jednotka se bude moci pyšnit celkem 315 místy k sezení. Navíc bude vybavena výdejním pultem. 

V obou typech jednotek bude i dostatek prostoru pro uskladnění kol. 

Na kterých trasách budou tyto vlaky nasazeny?

Pokud se budete chtít novými vlaky projet, budete se muset vydat do Prahy nebo západních Čech. Soupravy totiž budou jezdit na těchto trasách:

  1. Ex6 (Praha-Plzeň-Cheb).
  2. R16 (Praha-Beroun-Plzeň-Klatovy / Železná Ruda). 

Budoucnost železniční dopravy v České republice

Ředitel Škody Group Petr Novotný je ohledně vývoje železniční dopravy v Česku optimistický. Tvrdí, že společnost se snaží jít naproti celoevropské poptávce po ještě rychlejších vlacích – takových, které zvládnou i rychlost 320 kilometrů za hodinu

 Generální ředitel společnosti ARRIVA TRANSPORT ČESKÁ REPUBLIKA, Daniel Adamka, pak zase sdělil:

„Podpisem této smlouvy naplňujeme naši dlouhodobou strategii v České republice. Vstupujeme do nového segmentu elektrické dálkové dopravy s jasným cílem – nabídnout cestujícím vyšší komfort, spolehlivost a ekologicky šetrné cestování."

Pokud se plány podaří naplnit, cestující se tedy mají v České republice na co těšit. 

 



Sdílejte článek  
       


Štítky: Vlaky Cestování Jízda
Zdroj: plzensky.denik.cz, cs.wikipedia.org, seznamzpravy.cz




Nejnovější z kategorie


































Nejnovější