Konec legrace: Jízda načerno vás v září vyjde na 2 500 Kč. Revizor prozradil, jak od pohledu pozná černého pasažéra

     
Marek Morafcsik
8. 9. 2025 ▪ 09:31

Veřejná doprava je založena na respektu k pravidlům, při kterém je zásadní dodržování přepravních podmínek. Jízda načerno je ale stále problém, který nevymizel.

Ve veřejné dopravě se s černými pasažéry setkáváme i ve dnešní době. Boj proti nim začíná tvrdými sankcemi.
Ve veřejné dopravě se s černými pasažéry setkáváme i ve dnešní době. Boj proti nim začíná tvrdými sankcemi.
Foto: Shutterstock

Zvyšující se náklady na provoz veřejné dopravy nutí dopravní podniky napříč Českou republikou postupně zdražovat. Rostou ceny energií, mzdy řidičů i náklady na údržbu a modernizaci vozového parku. Tyto výdaje se promítají do cen jednotlivých jízdenek i předplatních kuponů, což pro část cestujících představuje citelnou zátěž. Není proto překvapivé, že se někteří rozhodnou riskovat a nastupují do autobusů, tramvají či vlaků bez platného dokladu.

Každý den cestují v tuzemských městech i na příměstských linkách tisíce lidí načerno. Přestože jejich podíl na celkovém počtu cestujících není dramatický, v součtu představují značnou ztrátu pro rozpočty dopravních podniků a nespravedlivý signál vůči poctivým cestujícím, kteří jízdné platí. Dopravci proto hledají cesty, jak tento jev omezit a kromě postupného zvyšování pokut také posilují roli revizorů, modernizují platební systémy a snaží se o prevenci, aby platba jízdného byla co nejsnazší a nejvýhodnější. Cílem je udržet důvěru veřejnosti a férovost celého systému veřejné dopravy.

Jízdenky lze uhradit i pohodlně kartou, jejich nákup by tak měl být samozřejmostí. , ...

Praha mění pravidla: pokuta stoupne na 2000 korun

Od 1. září 2025 se v hlavním městě výrazně zvedají postihy za jízdu bez jízdenky. Nově zaplatí černý pasažér na místě 1200 korun a pokud uhradí do 15 dní od udělení, bude sankce 1500 Kč. Kdo bude otálet, musí počítat s pokutou ve výši 2000 korun.

„Pokuta v Praze přesto bude i po zvýšení stále nižší než ve Středočeském kraji,“ upozornil pro Novinky Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid, která v metropoli zajišťuje organizaci hromadné dopravy.

Středočeský kraj totiž zavedl nové tarify o měsíc dříve než Praha, a to od 1. srpna 2025. A zde jsou sankce ještě tvrdší. Cestující bez jízdenky od srpna platí 1500 korun při okamžité úhradě, 2000 korun při zaplacení do patnácti dnů a až 2500 korun, pokud termín promešká. Tento krok má podle vedení kraje odradit od častých případů jízdy načerno.

Revizoři sází na zkušenost a vnímání detailů

Revizoři nejsou jen „výběrčí pokut“. Jejich práce je založená na pečlivém pozorování a schopnosti číst drobné signály chování. Nervózní cestující, kteří uhýbají pohledem, vyhýbají se kontaktu nebo si náhle začnou prohledávat kapsy, jsou pro ně často prvním varovným znamením. Jeden z revizorů k tomu dodává: „Když vidím někoho, kdo sklopí oči, začne si hrát s batohem a působí roztržitě, vím, že stojí za to se zeptat na jízdenku. Odpověď pak zpravidla jen potvrdí moje tušení. Po letech už to člověk pozná z chování a gest.“

Koupit jízdenku se vyplatí, v opačném případě hrozí potíže a vysoká pokuta. , ...

Náplní práce revizorů je, mimo udělování pokut za jízdu načerno, také kontrola dodržování přepravního pořádku. Do něj spadá převážení nevhodných a nadrozměrných předmětů, znečišťování vozidel jídlem a pitím či využívání falešných a neplatných dokladů.

Zvyšování pokut nemá být jen sankcí

Smyslem zvýšených pokut není pouze trest, ale především prevence. Dopravní podniky se snaží cestujícím vyslat jasný signál: zaplatit jízdné se vyplatí víc než riskovat několikanásobnou pokutu. V Praze má být nastavená výše kompromisem, zatímco Středočeský kraj ukazuje tvrdší postup, aby odradil časté neplatiče. V obou případech se ale ukazuje, že rychlá úhrada pokuty přináší citelnou úlevu, zatímco odklad vede k dramatickému navýšení částky.

Zdražení jízdenek a zvýšení pokut ukazují, že boj s černými pasažéry patří k prioritám dopravních podniků. Praha a Středočeský kraj zvolily podobnou cestu, ale rozdílnou přísnost.  Strategie se tak mohou lišit i v rámci jedné integrované dopravy, ale jejich cíl zůstává stejný. Revizoři jsou přitom klíčovým článkem celého systému, jejich zkušenost a schopnost rychle rozpoznat podezřelé chování je nenahraditelná.

Spojení vyšších pokut a důsledné kontrolní praxe je proto cestou, jak zachovat spravedlnost a zvýšit vybírání jízdného napříč dopravními prostředky.



Sdílejte článek  
       


Štítky: PID Revizor Pokuty
Zdroj: novinky.cz, techsvet.cz




Nejnovější z kategorie


































Nejnovější