Konec legrace: Jízda načerno vás v září vyjde na 2 500 Kč. Revizor prozradil, jak od pohledu pozná černého pasažéra
Veřejná doprava je založena na respektu k pravidlům, při kterém je zásadní dodržování přepravních podmínek. Jízda načerno je ale stále problém, který nevymizel.
Zvyšující se náklady na provoz veřejné dopravy nutí dopravní podniky napříč Českou republikou postupně zdražovat. Rostou ceny energií, mzdy řidičů i náklady na údržbu a modernizaci vozového parku. Tyto výdaje se promítají do cen jednotlivých jízdenek i předplatních kuponů, což pro část cestujících představuje citelnou zátěž. Není proto překvapivé, že se někteří rozhodnou riskovat a nastupují do autobusů, tramvají či vlaků bez platného dokladu.
Každý den cestují v tuzemských městech i na příměstských linkách tisíce lidí načerno. Přestože jejich podíl na celkovém počtu cestujících není dramatický, v součtu představují značnou ztrátu pro rozpočty dopravních podniků a nespravedlivý signál vůči poctivým cestujícím, kteří jízdné platí. Dopravci proto hledají cesty, jak tento jev omezit a kromě postupného zvyšování pokut také posilují roli revizorů, modernizují platební systémy a snaží se o prevenci, aby platba jízdného byla co nejsnazší a nejvýhodnější. Cílem je udržet důvěru veřejnosti a férovost celého systému veřejné dopravy.
Praha mění pravidla: pokuta stoupne na 2000 korun
Od 1. září 2025 se v hlavním městě výrazně zvedají postihy za jízdu bez jízdenky. Nově zaplatí černý pasažér na místě 1200 korun a pokud uhradí do 15 dní od udělení, bude sankce 1500 Kč. Kdo bude otálet, musí počítat s pokutou ve výši 2000 korun.
„Pokuta v Praze přesto bude i po zvýšení stále nižší než ve
Středočeském kraji,“ upozornil pro Novinky Filip Drápal, mluvčí
společnosti Ropid, která v metropoli zajišťuje organizaci hromadné
dopravy.
Středočeský kraj totiž zavedl nové tarify o měsíc dříve než
Praha, a to od 1. srpna 2025. A zde jsou sankce ještě tvrdší.
Cestující bez jízdenky od srpna platí 1500 korun při okamžité úhradě,
2000 korun při zaplacení do patnácti dnů a až 2500 korun, pokud
termín promešká. Tento krok má podle vedení kraje odradit od
častých případů jízdy načerno.
Revizoři sází na zkušenost a vnímání detailů
Revizoři nejsou jen „výběrčí pokut“. Jejich práce je založená na pečlivém pozorování a schopnosti číst drobné signály chování. Nervózní cestující, kteří uhýbají pohledem, vyhýbají se kontaktu nebo si náhle začnou prohledávat kapsy, jsou pro ně často prvním varovným znamením. Jeden z revizorů k tomu dodává: „Když vidím někoho, kdo sklopí oči, začne si hrát s batohem a působí roztržitě, vím, že stojí za to se zeptat na jízdenku. Odpověď pak zpravidla jen potvrdí moje tušení. Po letech už to člověk pozná z chování a gest.“
Náplní práce revizorů je, mimo udělování pokut za jízdu načerno, také kontrola dodržování přepravního pořádku. Do něj spadá převážení nevhodných a nadrozměrných předmětů, znečišťování vozidel jídlem a pitím či využívání falešných a neplatných dokladů.
Zvyšování pokut nemá být jen sankcí
Smyslem zvýšených pokut není pouze trest, ale především prevence. Dopravní podniky se snaží cestujícím vyslat jasný signál: zaplatit jízdné se vyplatí víc než riskovat několikanásobnou pokutu. V Praze má být nastavená výše kompromisem, zatímco Středočeský kraj ukazuje tvrdší postup, aby odradil časté neplatiče. V obou případech se ale ukazuje, že rychlá úhrada pokuty přináší citelnou úlevu, zatímco odklad vede k dramatickému navýšení částky.
Zdražení jízdenek a zvýšení pokut ukazují, že boj s černými pasažéry patří k prioritám dopravních podniků. Praha a Středočeský kraj zvolily podobnou cestu, ale rozdílnou přísnost. Strategie se tak mohou lišit i v rámci jedné integrované dopravy, ale jejich cíl zůstává stejný. Revizoři jsou přitom klíčovým článkem celého systému, jejich zkušenost a schopnost rychle rozpoznat podezřelé chování je nenahraditelná.
Spojení vyšších pokut a důsledné kontrolní praxe je proto cestou, jak zachovat spravedlnost a zvýšit vybírání jízdného napříč dopravními prostředky.