Kolik času by měly děti nejdéle trávit na mobilu, pokud jim je 6, 10 nebo 15 let? Odborníci to vidí jasně
Podle odborníků dostává většina dětí do rukou chytré telefony v mnohem mladším věku, než by měla. Holky a kluci navíc tráví na mobilech příliš mnoho času. V tomto ohledu záleží na konkrétním věku.
Rodičovství má v posledních letech jistá specifika. Důležitá rozhodnutí rodičů se stále více týkají moderních technologií. Takové obrazovky mohou děti vzdělávat, rozvíjet i bavit, zároveň je ale lze považovat za poněkud nebezpečné. Proto je nutné stanovit určité limity. Ty se mohou týkat věku, ale také času, který by naši junioři měli trávit na smartphonech. Odborníci totiž varují před důsledky.
Kolik času by měly děti trávit na mobilu?
Podle nedávného výzkumu z Britských ostrovů tráví jedno z pěti dětí minimálně 5 hodiny denně na telefonu či tabletu. Stále více rodičů navíc uvádí, že jejich potomci sledují YouTube, a to včetně dvouletých dětí. Jak moc času by na mobilech měli chlapci a děvčata trávit podle odborníků?
Děti do 2 až 4 let by u obrazovek mobilů neměly být vůbec. Jejich přítomnost se tak má omezit na komunikaci s rodinou, tedy nikoli na sociální sítě a další zákoutí online prostoru.
U dětí ve věku okolo 5 až 6 let je odborníky doporučována maximálně jedna hodina denně, a to ještě v přítomnosti jednoho z rodičů či staršího sourozence. V tomto věku se vyvíjí řeč, motorika i sociální dovednosti. Hodina denně je proto považována za strop, zejména u pasivního sledování videí.
Starší děti okolo 10 let už používají mobil ke komunikaci i hrám. Dvě hodiny denně jsou bezpečný limit, přesto je nutný dohled nad obsahem a časem před spaním.
Teenageři kolem 12 až 15 let tráví na mobilu nejvíc času, ale tři hodiny jsou stále považované za zdravou hranici. Delší používání zvyšuje riziko úzkostí, podrážděnosti a problémů se spánkem.
Jaký vliv mají smartphony na vývoj děti?
Na sociálních sítích i v dalších zákoutích internetu jsou místa, kde se děti mohou dostat k toxickému obsahu, případně se spojit s neznámými lidmi. Navíc existují důkazy, že u dětí do 5 let nemá čas strávený na obrazovkách kladný dopad na hmotnost, motorický a kognitivní vývoj i sociální a psychikou pohodu. To může mít celkově negativní vliv na další vývoj v pozdějším období života.
U starších dětí ve věku od 7 do 17 let se mohou rovněž objevit problémy s hmotností a příjmem potravy, ale také s chováním. „Ve hře“ jsou ovšem také úzkosti, hyperaktivita, poruchy pozornosti či psychosociální zdraví. Objevit se může i depresivní chování, nepravidelný spánek nebo zhoršené výsledky ve škole. Děti navíc tráví méně času kreativními hrami, nebo zdravými aktivitami.
Způsoby, jak problém s mobilem řešit
Děti vidí mobilní telefony u svých vrstevníků a vyžadují je. Jde o začarovaný kruh. Pro rodiče to tedy může být náročné. Měli bychom si každopádně dávat pozor, v jakých situacích dáváme dětem mobil do ruky. Rozhodně by to nemělo být jen proto, abychom je zabavili, i když se to zdá lákavé. Pokud už děti používají sociální sítě nebo třeba YouTube, je vhodné nastavit pravidla pro používání.
Mnozí rodiče pořizují svým nejmladším dětem mobil s tím, aby o nich měli přehled. To se dá chápat. Řešením pak může být tzv. „hloupý telefon“, který má jen základní funkce. Slouží tedy primárně k volání a psaní SMS, zato internet, aplikace ani sociální sítě se ho netýkají. Tyhle mobily zvané dumbphones jsou stále populárnější v Americe. Navíc dnes existují hodinky, které umožňují volání nebo psaní SMS.
Mobilní telefony nejsou jen zlem. Dětem umožňují i vzdělávání či kreativní zábavu. Rodiče by ovšem měli mít přehled. Čas strávený na telefonu může být časem společným. Pak budete mít pod kontrolou, co váš potomek sleduje, a případně mu dáte zpětnou vazbu. Podle odborníků každopádně existuje silný vztah mezi časem stráveným na obrazovce u rodičů a dětí. Možná ho tedy také omezte.

























































