EnergoZrouti.cz

V Ostravě hledají provozovatele sdílených kol na další dva roky

  
Nikola Stránská
2. 10. 2020 ▪ 09:30

V Ostravě hledají nového provozovatele systému sdílených kol na další dva roky. Obliba tohoto systému totiž ve městě raketově roste ale smlouva se současným provozovatelem již končí.

Sdílená kola
Sdílená kola
Foto: Snapwire / Pexels

Aktualizováno - 21. 10. 2020, 10:59

Tak pohodlný a zdravý způsob dopravy, jakým jsou sdílená kola byste v tuzemských i světových metropolích jen těžko hledali. Díky široké dostupnosti a rychlejší přepravě než osobními automobily, ale i městskou hromadnou dopravou volí pro svou přepravu sdílená kola stále více lidí.

Právě rostoucí oblibu této dopravy zaznamenala i Moravskoslezská metropole Ostrava, tam nyní hledají nového provozovatele bikesharingu, který by měl tyto služby spolehlivě zajistit na další dva roky. S dopravou na sdílených kolech mají v Ostravě zkušenosti už více než dva roky.

Jen letos už lidé najezdili více jak 725 tisíc kilometrů

Současný provoz kol ve městě už dva roky zajišťuje společnost NextBike, ta má světově zkušenosti s provozem desítek tisíc kol ve více jak 26 zemích. V tuzemsku jejich služeb od letoška využívají také Pardubice, které brzy po spuštění zaznamenaly rekordy v množství výpůjček.


Už nějakou dobu v Ostravě běží i provoz systému sdílených kol z české dílny společnosti Rekola. Ta si účtuje 45 Kč za 60 minutovou výpůjčku. Jízdy navíc mohou využívat majitelé karet Multisport, kteří mohou využít dvou jízd do 60 minut denně zdarma.


V prvním roce službu ve městě využilo zhruba 16 tisíc uživatelů, kteří během sedmi měsíců provozu najezdili přes 130 000 kilometrů. V loňském roce už to během osmi měsíců bylo přes 35 000 registro­vaných uživatelů s 521 395 kilo­metry. A letos už uživatelé v provozu od začátku března do konce září najezdili přes 725 tisíc kilometrů. Nárůsty používání služeb sdílených kol jsou tedy rozhodně viditelné a občané si na službu postupně zvykají.

Prvních 15 minut zdarma, v sezóně až tisíc kol

Díky podmínkám města by mělo být na další roky v době špičky od června do září v ulicích města až tisíc kol. Pro uživatele navíc bude prvních 15 minut výpůjčky zdarma a následujících 45 minut za cenu maximálně 25 korun. Právě první minuty zdarma, většině běžných uživatelů vystačí na krátké přesuny po městě či z práce a domů a proto jej využívají místo hromadné dopravy či osobních automobilů.


Aby v Ostravě zájemce koncesi na provoz bikesharingu získal, musí dodat kola s nízkým nástupem, třístupňovou přehazovačkou, GPS lokátorem, košíkem v přední části či elektrickým zámkem. Provozovatel pak musí zajistit i opravy, distribuci kol po městě a zároveň i provozovat mobilní aplikaci, přes kterou se kola vypůjčují. Stojany na kola pak budou dále v režii města, které do nich umožní parkovat jak kola bikesharingu tak i jakákoliv další.

V Liberci se chystali na elektrokola, nakonec nemají ani ta běžná

Sdílená kola od společnosti Rekola už dříve využíval například Liberec, ten po dvouletém zkušebním provozu chtěl službu rozšířit i o elektrická kola, která společnost nabízí. Nakonec ale městu přišla cena za službu příliš vysoká a tak se město s provozovatelem nedomluvilo. V soutěži na nového provozovatele pak byla ještě společnost NextBike, která z ní ale odstoupila. Město tak v současnosti žádná sdílená kola nenabízí.


Právě v Liberci byl systém kritizován za kola odložená na nevhodných místech. Nebyl tak problém najít kola připoutaná k semaforům či sloupům i takovým způsobem, že bránila v průchodu maminek s kočárky či průjezdu invalidních vozíků. Město tak po dohodě s provozovatelem určilo, že bude možné kola parkovat pouze do označených stojanů. Těch ale bylo po městě příliš málo a kola tak byla často nedostupná či je naopak nebylo kam zaparkovat kvůli přeplněnému stojanu. Počet výpůjček tak i kvůli změně systému meziročně klesl, což bylo kritiky služby vítáno jako podnět k ukončení služby.


Aktualizováno 21. 10. 2020
Provoz sdílených kol v Ostravě bude na další dva roky patřit současnému provozovateli, společnosti NextBike. Ta podle ostravského magistrátu nabídla cenu 7,10 Kč za každou uskutečněnou jízdu. Další účastník soutěže, společnost Rekola pak nabídl cenu 9,90 Kč za každou jízdu.


Poskytovatel kol v Ostravě se tak v nejbližších dvou letech nezmění a cyklisté si nebudou muset zvykat na změnu kol či aplikace.




Zdroj: Ostrava