Z mobilního telefonu brzy zmizí elektronické bankovnictví. Tyto značky budou na řadě jako první. Týká se to i iPhonů

     
Monika Brešťanská
18. 6. 2025 ▪ 15:02

Mobilní bankovnictví dnes využívají miliony lidí a stalo se běžnou součástí každodenního života. Jenže technika se rychle vyvíjí a starší chytré telefony začínají ztrácet dech.

Na iPhone 5 už plno nových aplikaci nespustíte. Platíto i pro bankovnictví.
Na iPhone 5 už plno nových aplikaci nespustíte. Platíto i pro bankovnictví.
Foto: Mobile

Řada bankovních aplikací přestává fungovat na starších verzích operačních systémů a některé banky už otevřeně avizují, že podporu pro taková zařízení ukončí. Pro řadu uživatelů to znamená, že o přístup ke svému účtu mohou postupně přijít. A netýká se to jen levnějších modelů nebo méně známých značek, problémy čekají i majitele iPhonů.

Změny se týkají telefonů s operačním systémem Android i iOS. , ...

Banky zpřísňují podmínky. Důvodem je bezpečnost

Mobilní bankovní aplikace se neustále zlepšují a nabízejí nové funkce, zároveň ale kladou vysoké nároky na výkon zařízení a aktuálnost softwaru. Hlavní důvod je zřejmý, je jím bezpečnost. Starší systémy často nezvládnou moderní šifrování nebo bezpečnostní protokoly, což by mohlo ohrozit data i peníze uživatelů. Zároveň se banky snaží držet krok s technologickým vývojem. Nové funkce a aktualizace bývají navrženy tak, aby fungovaly jen na moderních verzích Androidu nebo iOS. Udržovat starší aplikace je nákladné a málokterá banka si to dnes může dovolit.

Změny nepřicházejí ze dne na den, ale pozvolna. Banky dopředu oznamují, jaké minimální verze operačního systému budou nově vyžadovat. Pokud má uživatel starší telefon, nemusí se mu nová aktualizace aplikace vůbec nainstalovat. A bez aktualizace se aplikace dříve či později přestane spouštět nebo nebude fungovat správně. Výsledkem pak může být úplná ztráta přístupu k mobilnímu bankovnictví.

Které telefony jsou nejvíce ohrožené?

Mezi nejrizikovější modely z hlediska nefunkčnosti mobilního bankovnictví patří ty, u kterých již výrobce nevydává bezpečnostní aktualizace systému. Jde zpravidla o telefony, které jsou starší pěti let. Rozdíly jsou pak také mezi Androidem a iOS. U Androidu je situace poměrně komplikovaná, protože každý výrobce má vlastní politiku podpory. Některé telefony tak mají garantované aktualizace po dobu dvou let, u vlajkových lodí to bývá i více než pět. Obecně ale platí, že například telefony s Androidem 7 a 8 jsou už dnes nekompatibilní s mnoha bankovními aplikacemi. Problémy tak mohou mít například modely jako Samsung Galaxy S6 a S7, Huawei P9 nebo P10, či starší zařízení od Xiaomi nebo LG.

U iPhonů se jejich majitelé těší delší podpoře. Firma obvykle poskytuje garanci aktualizací po dobu 5 až 7 let od uvedení modelu. Pokud ale starší model nepodporuje iOS 17, může se stát, že si aktuální verzi aplikace mobilního bankovnictví už nestáhnete. Mezi konkrétní modely, které letos podporu ztrácejí, patří iPhone 6s, 6s Plus a první generace iPhonu SE, iPhone 7 a 7 Plus jsou pak na řadě jako další. Aktuálně ještě fungují, ale softwarová podpora pro ně brzy také skončí.

Na starých smartphonech nemusí internetové bankovnictví fungovat. , ...

Jak k tomu přistupují české banky?

Banky se o těchto novinkách a zásadních změnách snaží uživatele včas informovat. Zveřejňují a pravidelně aktualizují minimální požadavky pro bezproblémové fungování aplikací mobilního bankovnictví. Potřebné informace se uživatel dozví například ve stávající aplikaci, na webových stránkách banky, v Google Play nebo App Store (v popisku dané aplikace), případně banky posílají i upozornění e-mailem, pokud se v nejbližší době uživatelé setkají s koncem podpory u některých telefonů.

Konkrétní příklady u vybraných českých bank:

  • Česká spořitelna (George) vyžaduje minimálně iOS 15 a Android 8 nebo 9.

  • ČSOB (SmartBanking) funguje na podobném principu, většinou je potřeba minimálně iOS 15 nebo Android 9.

  • Komerční banka (Mobilní banka) taktéž uvádí jako minimum iOS 15 a Android 9.

  • Air Bank se technologicky drží v čele a její aplikace patří k nejnáročnějším, běžně vyžaduje moderní verze operačních systémů.

Pokud se vás tento problém týká a váš mobilní telefon momentálně nesplňuje požadavky na správné fungování bankovní aplikace, máte několik možností. Tou první je aktualizace operačního systému. Někdy se stává, že má člověk automatické aktualizace zakázané a je tak možné ještě “upgradovat” na novější verzi v nastavení. Další variantou je přejít na internetové bankovnictví přímo v prohlížeči, zde ale počítejte s omezením některých funkcí. Pokud se vám neosvědčila ani jedna možnost, nezbývá nic jiného, než si pořídit novější model telefonu.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Finance Technologie Bezpečnost
Zdroj: Techsvet.cz, Poznatsvet.cz, Penize.cz