V Maďarsku mají světový unikát. Silnici, kterou jste rozhodně v životě neviděli (a neslyšeli)
Na první pohled vypadá úplně obyčejně - asfalt, dopravní značení, bílá čára podél okraje. Jenže v okamžiku, kdy po ní projede auto, se začne dít něco překvapivého. Pneumatiky rozvibrují vozovku a řidič uslyší melodii, kterou silnice doslova "zahraje". Tento technický i kulturní fenomén najdete v Maďarsku, které se v posledních letech stalo jedním z evropských průkopníků takzvaných hrajících silnic.
Tyto úseky jsou výsledkem precizního inženýrství a intuitivního designu. Nevznikly však jen pro zábavu, jejich účelem je také zvýšení bezpečnosti provozu. Cílem je zpříjemnit jízdu a zároveň přimět řidiče, aby udržovali předepsanou rychlost – jedině tehdy totiž silnice zahraje správnou melodii.
Jak hrající silnice fungují a proč vznikly
Hrající nebo také „zpívající“ silnice fungují na jednoduchém principu. Do asfaltového povrchu se frézují speciální drážky v přesných rozestupech. Jak po nich pneumatiky přejíždějí, vznikají vibrace, které se přenášejí do karoserie vozu a mění na zvuk. Různý rozestup a hloubka drážek vytvářejí odlišné tóny – čím jsou pruhy blíže u sebe, tím vyšší tón vznikne.

Aby melodie zněla správně, je nutné jet stanovenou rychlostí, obvykle 80 kilometrů za hodinu. Pokud jedete pomaleji nebo rychleji, tón se rozladí. V Maďarsku jsou tyto úseky výrazně označeny značkami s notovým motivem a často i nápisem upozorňujícím na „hudební silnici“.
Maďarsko má v současnosti několik těchto unikátů. První vznikl na Route 67, která hraje píseň „67-es út“ slavné kapely Republic. Úsek byl vytvořen jako pocta zesnulému zpěvákovi László Bódimu. Druhá hrající silnice vede nedaleko města Szerencs a přehrává dětskou melodii „The Grapes are Ripening“. Od roku 2024 k nim přibyla i dálnice 21 s melodií „Nélküled“.
Podobný princip využila vůbec první hrající silnice na světě, která vznikla v roce 1995 v Dánsku. Výsledek nazvali Asphaltophone a otevřeli možnost desítkám dalších projektů po celém světě.
Kde na světě jsou hrající silnice
Největší rozmach zaznamenalo Japonsko, kde se nachází přes třicet takzvaných „melodických silnic“. Každá z nich přehrává jinou píseň – některé lidové, jiné známé filmové melodie. Nejznámější se nachází poblíž hory Fuji a patří k turisticky vyhledávaným místům.
Ve Spojených státech vznikly podobné projekty v Kalifornii, Novém Mexiku a New Jersey. Silnice v kalifornském městě Lancaster například přehrává část předehry k opeře William Tell Overture, zatímco úsek na legendární Route 66 zní známou písní „America the Beautiful“.
Zajímavé experimenty probíhají také v Číně, kde třeba ve městě Beijing vznikla 300 metrů dlouhá zpívající silnice. V Evropě kromě Maďarska a Dánska existovaly podobné úseky i v Nizozemsku. Nizozemská silnice ve Frieslandu přehrávala regionální hymnu „Fryslân boppe“, ale byla později zrušena kvůli stížnostem obyvatel na hluk. Krátké úseky se objevily také ve Francii, na Tchaj-wanu, v Íránu, Indonésii, Argentině, Spojených arabských emirátech i v Bělorusku. Většina z nich však zůstala pouze experimentem.
Maďarsko tak patří mezi málo zemí, kde jsou tyto projekty i oficiálně podporovány. Silnice Route 67 je pravidelně udržována, doplněna informačními tabulemi a místní samospráva ji propaguje jako součást turistické trasy.

Zajímavosti a vliv na řidiče
Melodie zazní správně pouze při dodržení předepsané rychlosti, čímž nepřímo nutí řidiče jezdit bezpečněji. Při překročení rychlosti totiž vznikne nesouvislý a nepříjemný zvuk. Tento efekt funguje hlavně na dlouhých rovných úsecích, kde hrozí ztráta pozornosti.
Z konstrukčního hlediska je to technicky náročný projekt. Každá drážka musí mít přesně určenou hloubku i vzdálenost od další. Odchylka o několik milimetrů by narušila výsledný zvuk. Údržba takových úseků je složitější než u běžné silnice, ale zároveň umožňuje experimentovat s novými materiály a technologiemi.
Názory veřejnosti se liší. Zatímco turisté i řidiči oceňují originalitu a zábavnost, někteří obyvatelé okolních obcí si stěžují na hluk, převážně v noci. V Maďarsku však tyto úseky leží většinou mimo zastavěné oblasti, takže rušivý vliv je minimální.
Maďarsko se díky hrajícím silnicím dostalo do povědomí jako země, která dokázala propojit kulturu s dopravní infrastrukturou. A i když podobných silnic po světě přibývá, maďarské úseky patří k nejpropracovanějším a nejlépe fungujícím.