Nebezpečný trend na silnicích: Řidiči hlásí zvláštní jev, který jim ničí nervy i brzdy

     
Dan Bright
13. 9. 2025 ▪ 07:13

Silnice v České republice zažívají každoročně tisíce dopravních nehod a mezi příčinami se často objevuje únava i nepozornost řidičů. Někdy se zdá, že auto znenadání zareaguje jinak, než čekáme, jindy přichází zvláštní okamžiky, kdy je soustředění narušené a reakce nejsou tak rychlé, jak by měly být. I několik vteřin nepozornosti může mít velké následky a proměnit běžnou jízdu v nebezpečný zážitek. Co za těmito jevy skutečně stojí, ale většina lidí neví.

Silniční prostředí je dnes pro řidiče mnohem náročnější než před několika lety.
Silniční prostředí je dnes pro řidiče mnohem náročnější než před několika lety.
Foto: Shutterstock

K problému přispívá i hustý provoz a tlak na rychlost přesunu z místa na místo. Řidiči jsou vystaveni většímu množství podnětů než jejich předchůdci před dvaceti lety a zpracovat je všechny včas není jednoduché. Tato kombinace faktorů vytváří prostředí, které ničí nervy, zatěžuje vozidla a ohrožuje bezpečnost.

Mikrospánek za volantem

Mikrospánek je krátké, často nevědomé usnutí trvající jen 3 až 15 sekund. V takovém okamžiku řidič ztrácí kontrolu nad vozidlem, a pokud jede rychlostí 130 km/h, může urazit i několik set metrů bez jakékoli reakce. Důsledky tohoto jevu mohou být fatální.

Podle Centra dopravního výzkumu došlo v České republice v roce 2024 jen za prvních pět měsíců k více než šesti stovkám nehod způsobených mikrospánkem. Odborníci upozorňují, že skutečný počet je ještě vyšší, protože řidiči únavu často nepřiznávají.

Obzvlášť riziková je jízda brzy ráno kolem šesté hodiny a také odpoledne mezi 14. a 15. hodinou, kdy přirozeně klesá bdělost organismu. Přechod na letní čas navíc zvyšuje riziko, protože narušuje cirkadiánní rytmus a únava je ještě silnější. Psychologové doplňují, že mnoho lidí má mylný pocit, že únavu zvládnou, a pokračují v jízdě, i když jejich reakční schopnosti jsou srovnatelné s člověkem pod vlivem alkoholu.

Moderní vozy nabízejí asistenty, které sledují chování řidiče a dokážou varovat před hrozícím mikrospánkem. , ...

Rozptýlení mobilem

Zatímco mikrospánek ohrožuje řidiče především při dlouhých cestách, rozptýlení mobilem se týká každodenního provozu. Pouhé sáhnutí po telefonu zvyšuje riziko nehody až dvanáctinásobně. Statistiky ukazují, že manipulace s mobilem je častější příčinou nehod než jiné formy nepozornosti, ať už jde o psaní zpráv, vyřizování hovorů nebo kontrolu navigace.

Ani handsfree hovory nejsou perfektním řešením. I když mají řidiči ruce na volantu, jejich pozornost je rozdělena a reakční doba se prodlužuje. Typickým výsledkem je pozdější brzdění nebo nečekané přejetí do jiného pruhu, což ohrožuje všechny účastníky provozu.

Automobilky proto vyvíjejí technologie, které mají pomoci – asistenty sledování únavy, systémy nouzového zastavení nebo upozornění na vyjetí z pruhu. Tyto funkce mohou snížit riziko, ale nedokážou nahradit odpovědné chování. Opravdové příklady z českých silnic ukazují, že i při moderním vybavení vozidla rozhoduje především disciplína řidiče.

Nejvíce nehod spojených s mobilem se stává v městském provozu, kde je třeba neustále reagovat na okolí. , ...

Jak se chránit

Prevencí mikrospánku i rozptýlení je především kvalitní spánek před jízdou a pravidelný odpočinek na cestách. Odborníci doporučují přestávky každé dvě hodiny, při kterých je vhodné vystoupit, protáhnout se nebo si krátce zdřímnout. Takzvaný „power nap“, tedy 20 minutový spánek, je podle výzkumů jednou z nejúčinnějších metod, jak obnovit bdělost.

Řídit by se mělo přednostně přes den, protože noční jízda zvyšuje produkci melatoninu a tělo se přirozeně připravuje na spánek. Pomoci může i střídání řidičů, hlavně na delších trasách. Důležité je také nepřejídat se před cestou – těžká jídla totiž podporují ospalost, zatímco lehké občerstvení a dostatek vody pomáhají udržet pozornost.

Moderní technologie mohou sloužit jako další pojistka. Existují nositelné hlídače mikrospánku, které sledují pohyb hlavy a při poklesu spustí alarm. Stejně tak aplikace v telefonech či vestavěné systémy v autech dokážou vyhodnotit známky únavy a doporučit přestávku. Tyto pomůcky však nenahradí zásadu nikdy nesedat za volant nevyspalý a nikdy během jízdy nepoužívat mobilní telefon jinak než jako navigaci v držáku.

Dalším dobrým zvykem je pravidelně větrat interiér vozu, protože čerstvý vzduch pomáhá udržet bdělost a snižuje pocit ospalosti. Pozornost také podpoří udržování přiměřené teploty v autě - přílišné teplo zvyšuje únavu, zatímco mírně chladnější prostředí pomáhá zůstat svěží.

Před jízdou se rovněž vyplatí naplánovat trasu, aby nebylo nutné během cesty zbytečně manipulovat s telefonem či navigací. Tyto drobné kroky mohou výrazně přispět k tomu, aby byla jízda bezpečnější a méně stresující.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Silnice Bezpečnost Řidiči
Zdroj: autoklub.cz, besip.gov.cz




Nejnovější z kategorie


































Nejnovější