Lidem mizí peníze po hovoru s falešným bankéřem. Tyhle 3 věty podvodníka vždy prozradí

     
Marek Morafcsik
19. 9. 2025 ▪ 10:24

Telefonní podvodníci mění taktiky a hledají nové způsoby, jak přesvědčit oběti k předání citlivých informací. Ztráta finančních prostředků často nastane během několika minut, aniž by oběť stihla zareagovat. Existují ale fráze, během kterých podvod rozeznáte.

Podvody po telefonu nejsou neobvyklé. Klíčové je ověřovat si informace a nepodlehnout nátlaku.
Podvody po telefonu nejsou neobvyklé. Klíčové je ověřovat si informace a nepodlehnout nátlaku.
Foto: Shutterstock

Žijeme v době, kdy moderní technologie usnadňují život, ale zároveň přinášejí nová rizika. Podvody se přesouvají do digitálního prostoru a útočníci využívají moderní komunikační kanály, aby oklamali své oběti. Stačí jeden neopatrný hovor nebo zpráva a finanční ztráty mohou být okamžité. Útočníci často spoléhají na psychologické triky a nátlak. Informovanost a obezřetnost jsou proto klíčové, pokud chceme chránit své finance i osobní údaje.

Sdělit útočníkovi údaje o bankovní kartě či přístupu na účet je stejné, jako mu věnovat bankovní kartu včetně PIN. , ...

Falešná hrozba a naléhavost

Jedním z nejběžnějších scénářů je tvrzení, že je účet ohrožen. Volající například tvrdí, že platební karta byla zneužita nebo že někdo právě vybírá peníze. Vždy nechybí požadavek na okamžitou reakci, typicky jde o převod prostředků na takzvaný bezpečný účet. Tato kombinace strachu a časového tlaku je základním trikem podvodníků, kteří chtějí zabránit tomu, aby oběť získala čas na ověření informací. 

Po informaci: „Váš účet byl napaden a je ihned potřeba převést Vaše peníze na jiný,“ zbystřete. Takto s vámi banka nikdy komunikovat nebude, v tomto případě bude nejlepší s poděkováním zavěsit a zavolat na infolinku dané banky. 

"Ověřovací“ převod

Dalším častým prvkem je snaha přesvědčit oběť, aby provedla malý testovací převod. Podvodník například tvrdí, že banka potřebuje ověřit funkčnost účtu nebo že převod slouží jako kontrola bezpečnostního systému. Jakmile oběť provede první krok, podvodníci tlačí na větší a větší částky. Skutečná banka nikdy nepožaduje takzvaný ověřovací převod a věta: „Pro ověření vašeho účtu je nutné poslat testovací platbu, abychom mohli zablokovat podvodníka,“ nikdy od zaměstnance banky nepřijde.

"Váš účet je ohrožen a právě vám přišel bezpečnostní kód. Nadiktujte mi ho, abychom mohli transakci zastavit.“ Právě takto začíná další z podvodů. Oběť v obavách o svůj účet kód zašle a rázem přijde o všechny prostředky. Podvodník se dostal na účet a uživatel mu takto usnadnil dvoufázové ověření. Reálný postup banky by takto nevypadal, pro ověření si zaměstnanci oddělení bezpečnosti vyžádají heslo pro komunikaci či ověření v aplikaci. Kódy z SMS tak slouží čistě uživatelům k potvrzování plateb či přístupům na svůj bankovní účet

Tajemství přesvědčování: proč lidé podlehnou falešným bankéřům

Podvodníci nespoléhají jen na technické finty, ale především na lidskou psychologii. Využívají strach, zmatek a autoritu, aby přiměli oběť jednat unáhleně. Typické je vyvolání pocitu bezprostředního ohrožení, například tvrzením, že z účtu právě mizí peníze. V takové chvíli člověk jedná spíše instinktivně než racionálně a snadno uvěří tomu, kdo nabízí rychlé řešení. Další osvědčenou metodou je odvolávání se na autoritu. Pachatelé se představují jako pracovníci banky, policie nebo dokonce centrální banky. Získají tím důvěru oběti, která má pocit, že hovoří s někým, komu musí věřit. K tomu se přidává časový tlak, kdy je zdůrazňováno, že reakce musí být okamžitá, jinak dojde ke ztrátě všech úspor.

Jeden z nejčerstvějších případů (v době vydání našeho článku), je ten z Ústí nad Labem. Žena zde v září letošního roku uvěřila podvodníkům, že je její účet v ohrožení, a přišla téměř o milion korun.

Podvody po telefonu jsou různé, základem je nepodlehnout panice a informace si ověřit. , ...

Prevence je v případě telefonních podvodů zcela zásadní. Základem je nikdy nesdělovat po telefonu přihlašovací údaje, PINy ani jednorázové kódy. Stejně tak žádná banka nebude žádat převod na takzvaný bezpečný účet. Pokud se člověk setká s podobným požadavkem, je nutné hovor okamžitě ukončit a obrátit se přímo na svou banku prostřednictvím oficiálních kontaktů. Rozumné je také poradit se s někým blízkým. Už samotná konzultace často odhalí nesrovnalosti, které by oběť pod tlakem sama přehlédla.

Další prevencí je aktivní zájem o bezpečnost. Banky i policie pravidelně zveřejňují varování a doporučení, která pomáhají rozpoznat nejnovější podvodné techniky. Čím více jsou lidé informováni, tím menší je pravděpodobnost, že naletí. Důležitá je i jazyková vybavenost hovořícího, podvodníci mají často silný přízvuk, nebo digitálně upravený hlas.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Podvod Falešný bankéř Peníze
Zdroj: cnb.cz, novinky.cz




Nejnovější z kategorie


































Nejnovější